Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De rechtvaardiging uit het geloof

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De rechtvaardiging uit het geloof

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven. Romeinen 1:17 Paulus heeft de brief aan de Romeinen geschreven in het jaar 57-58 na Chr. Hij begint deze brief met: Paulus, een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie Gods.

De rechtvaardigheid Gods

Paulus was geroepen en afgezonderd door de Heere om het Evangelie onder de heidenen te verkondigen. En al was hij nog niet in Rome geweest, hij verlangde wel om naar Rome te gaan zoals hij zegt in vers 11: “Want ik verlang om u te zien, opdat ik u enige geestelijke gave mocht mededelen, teneinde gij versterkt zoudt worden.” Zo vervolgt hij in vers 16: “Want ik schaam mij het Evangelie van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek.” De ‘dynamische’ kracht – letterlijk – des Geestes dreef Paulus om het Woord Gods te verkondigen. Ondanks alles wat hij moest ontberen op zijn zendingsreizen was hij gedreven om het Evangelie te prediken. Waarom? “Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard.” Dus Gods rechtvaardigheid (17), de deugd in God waardoor Hij de zonde haat en straft, wordt in het Evangelie (16) bekendgemaakt. Hoe kan dat nu? Niet in de eisende wet, maar in het belovende Evangeliewoord openbaart de volmaakt rechtvaardige God Zich. Dit Evangelie predikt aan onrechtvaardige mensen dat er gerechtigheid is voor hen die alle gerechtigheid missen. Het Evangelie voor mensen die voor God niet kunnen bestaan van nature, vanwege onze diepe val in Adam waardoor wij alle gerechtigheid hebben verloren en aan de dood onderworpen zijn geworden. De diepte van die val is nooit goed onder woorden te brengen. Maar nu het geheim dat Paulus hier niet alleen spreekt over de rechtvaardigheid Gods, die wraak vordert en die eenmaal zeker zal oefenen. Maar ook over een rechtvaardigheid Gods die in het Evangelie geopenbaard wordt en waar God Zelf voor gezorgd heeft vanuit de stilte van de eeuwigheid. Dat is de rechtvaardigheid, verdiend door Sions betalende Borg, die wij nodig hebben om voor Gods gericht te kunnen bestaan. In de eeuwige stilte heeft de Heere in Zijn grondeloze barmhartigheid en naar Zijn vrijmachtig welbehagen een weg uitgedacht waardoor zondaren met God verzoend kunnen worden. In een weg van recht en gerechtigheid, zodat Gods recht niets meer te eisen heeft en al Zijn volmaaktheden verheerlijkt in de Zoon van Zijn welbehagen. Hij heeft gezorgd voor Eén Die aan het recht Gods volkomen genoegdoening zou schenken. Zijn eniggeboren en geliefde Zoon heeft de Vader gegeven.

Leven uit het geloof

Christus heeft deze gerechtigheid verworven in een weg van bitter lijden en smartelijk sterven. Hij wilde Zijn heerlijkheid verlaten en de menselijke natuur aannemen, om in de gestalte van een dienstknecht Zichzelf te vernietigen tot in de dood des kruises. Daarom schrijft Johannes in 1 Johannes 4 vers 9: “Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.” Daarom is de kern van de Romeinenbrief die tot ons komt: “Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard.” In dit Evangelie wordt de liefde Gods – door recht! – geopenbaard. In dit Evangelie worden ons de eeuwige vredesgedachten Gods onthuld. O, wat een wonder en dat voor mensen die alle rechten en rechtvaardigheid verloren zijn. Paulus zegt daarvan in Romeinen 3: “Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet één; er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt; allen zijn zij afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand die goed doet, er is ook niet tot één toe.” Hoort u wie we zijn? Dit is ons aller beeld. Maar nu staat er: “Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof.” De gerechtigheid is niet door de werken, maar uit het geloof. Het is alles een zaak van geloof. Dit geloof wordt geplant in het uur van de wedergeboorte en wordt door de Heilige Geest geoefend. Geloof en geloven als genadegaven Gods. En voor hen die het gaan leren dat zij alle gerechtigheid missen en vol ongerechtigheid zijn, gaat de Heere door Zijn Geest een weg ontsluiten buiten henzelf in dit Evangelie. O wonder van genade, als de Heere dit geheim gaat openbaren: naar recht verloren en naar recht behouden, in een Ander. “Gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.” Dan mogen zij die rust en vrede ervaren die alle verstand te boven gaat. Dat mogen ze hier bij tijden ervaren en straks eeuwig bezitten. Dat we uit en door dit zaligmakende geloof in Christus mogen leven. Paulus begeerde om “enige geestelijke gave” mee te delen, opdat anderen versterkt zouden worden. En het is ook de begeerte van dit nieuwe leven: “En dat door onzen godzaligen wandel onze naasten ook voor Christus gewonnen worden” (HC 86). Kennen wij dit geloofsleven? Kennen wij ook deze begeerte? Dat de Heere vrijmoedigheid zou willen schenken om zich net als Paulus hiervoor niet te schamen. Om voor Zijn Naam uit te komen. Ook aan hen die van dit Evangelie nog in de vergaderzalen mogen getuigen. De Heere geve hen alles wat nodig is in deze moeilijke en donkere tijden. Het ware geloof is gunnend en mededeelzaam. Want deze rechtvaardigheid Gods die ons in het Evangelie geopenbaard wordt, is een geschonken rechtvaardigheid die door Christus is verdiend. Als verloren bedelaar gekregen! Deze gerechtigheid vloeit uit de striemen en wonden van de gezegende Man van smarten: ‘De Heere onze gerechtigheid’. En die gerechtigheid is nog steeds te verkrijgen, om niet. In de verzoende betrekking met God, dat is pas echt léven. Daarbuiten sterven we een zekere en vreselijke dood.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 november 2011

De Banier | 24 Pagina's

De rechtvaardiging uit het geloof

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 november 2011

De Banier | 24 Pagina's