Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doordraaien of rust houden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Doordraaien of rust houden

4 minuten leestijd

Het jaar 2011 en de zondag bepalen de kalender van een belangrijk deel van de wereld. Het jaartal en de zondag verwijzen naar de dag van de geboorte en de dag van de opstanding van Christus. Het zijn de ijkpunten die ook in onze seculiere samenleving verwijzen naar de betekenis van het christelijk geloof.

Politiek correct heeft de Britse nieuwszender BBC in september het plan opgevat om niet meer te spreken over Anno Domini, maar over 2011 jaar ‘na het begin van onze jaartelling’. Dat zou een verarming zijn. Tegelijkertijd verwijst ook onze jaartelling naar de geboorte van de Heere Jezus. Dat valt alleen weg te poetsen door een nieuwe jaartelling.

De zondag als verwijzing naar het christelijk geloof is een belangrijk getuigenis in onze seculiere samenleving. Het wijst niet alleen naar de dag van de opstanding, maar zelfs naar het ritme dat God de mensheid al vanaf de schepping heeft gegeven.

De zondag als gezamenlijke rustdag wordt beslist niet alleen gedragen door een christelijke overtuiging. Die suggestie van D66 mist elke grond. De SGP is ervan overtuigd dat de zondag heilzaam is voor de samenleving en goed voor winkelier en werknemer. Niemand is erbij gebaat dat de zondag een gewone dag wordt.

Accudag

Vanuit een heel ander perspectief komt bijzonder hoogleraar filosofie Marli Huijer in haar boek Ritme tot een vergelijkbaar standpunt. Zij schrijft: “De zondag als bijzondere dag wordt vaak weggezet als religieus. Enerzijds is dat terecht, omdat vooral de kleine christelijke partijen in het openbare debat de zondagsrust opeisen. Maar anderzijds zijn er steeds meer niet-kerkelijke mensen die zich achter de zondagsrust scharen, en die om seculiere redenen ervoor pleiten om de zondag een andere dag te laten zijn dan de donderdag of de vrijdag. Minder consumentistisch, meer gericht op sociale activiteiten en ontspanning.”

Zoals de dirigent van een orkest de individuele spelers inspireert om ritmes samen te laten gaan, zo heeft ook het dagelijkse leven ‘dirigenten’ nodig die de vele individuele ritmes op elkaar afstemmen. Huijer pleit daarom voor de handhaving van een ‘gezamenlijke accudag’, een wekelijks moment van rust waarin we ons opladen om de rest van de week weer actief te kunnen zijn.

Uiteraard is de door haar voorgestane ‘accudag’ een verarming ten opzichte van de christelijke viering van de zondag. De zondag wordt in onze samenleving vaak heel anders ingevuld. Maar de norm dat we een gezamenlijke rustdag nodig hebben, is duidelijk niet achterhaald. De niet specifiek christelijke argumenten zijn nodig om de wettelijke verankering van de zondag ook voor anderen waardevol te laten zijn.

Commercie

Soms lijkt het erop alsof het argument dat christenen niet voor anderen moeten bepalen wat goed is, ook in christelijke kring ingang vindt. Maar elk besluit over koopzondagen, of dat nu een uitbreiding of een verbetering is, bepaalt voor anderen wat goed is. De overheid heeft juist de taak om goede normen te geven en niet slechts de belangenbehartiger van IKEA te zijn. Uit onderzoek blijkt dat een op de vijf winkeliers vaker op zondag open is dan men zou willen. De vrijheid voor de een betekent dus een sterke morele druk voor de ander. Dus waarom zouden we ons niet druk maken voor iets wat op zoveel instemming kan rekenen?

Koopzondagendiscussies spelen op lokaal niveau volop. Het zijn vaak een paar supermarkten of grote woonwinkels die proberen hun ‘ritme’ van onbeperkte winkelopenstelling op te dringen aan de rest van de gemeenschap. Dat is schadelijk voor kleine zelfstandigen en personeel. Recent onderzoek laat zien dat negentig procent van de winkeliers helemaal geen extra koopzondagen wil en de meerderheid zelfs minder.

Vaak negeert het lokaal bestuur de roep van deze winkeliers. Gelukkig is er goed nieuws. De gemeenteraad van Rheden heeft een eerder besluit om 52 koopzondagen toe te staan teruggedraaid, na klachten van de Stichting Tegen Verruiming, individuele winkeliers en burgers. Een reden temeer om ook elders niet lijdelijk toe te zien hoe de zondag aan de commercie wordt prijsgegeven.

Kerken

Het pleidooi voor een ‘accudag’ per week van Marli Huyer sluit aan bij de zondag als rustdag. Zonder zo’n dag is het leven een aaneenrijging van dagen zonder doel. Zonder zo’n dag draait de economie door. En dat gaat ten koste van de samenleving.

SGP-raadsleden kunnen het niet alleen af. Zij hebben steun nodig van burgers, winkeliers en kerken.

Wat nog belangrijker is: wat God geeft is goed. De vaste rustdag in de week geeft ieder mens tijd om op adem te komen. Dat geldt ook Anno Domini 2011.

Willem de Wildt Beleidsmedewerker Tweede Kamerfractie Mede

n.a.v. Ritme. Op zoek naar een terugkerende tijd Marli Huijer Uitgeverij Klement Zoetermeer, 2011 Prijs: € 19,95

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 2011

De Banier | 32 Pagina's

Doordraaien of rust houden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 december 2011

De Banier | 32 Pagina's

PDF Bekijken