Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ideale kiesvereniging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ideale kiesvereniging

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

De ideale kiesvereniging bestaat niet! Een kiesvereniging zonder idealen kan echter ook niet bestaan. Daarom is de afgelopen tijd stilgestaan bij de drie pijlers van een vitale kiesvereniging. Hoe geeft u dat in de praktijk vorm? In deze aflevering wordt een goede manier van werken geschetst. Als voorbeeld dient de fictieve kiesvereniging Herfstgetij in de provincie Alleskan.

Kiesvereniging Herfstgetij kent een bloeirijk verleden. In de gelijknamige gemeente groeide ze van één zetel in de jaren tachtig tot drie raadszetels in 1998. Met dank aan het bekende raadslid Trompet, die niet alleen dertig jaar fractievoorzitter was, maar tegelijk ook voorzitter van de kiesvereniging. De oudere leden weten nog goed hoe hij iedereen wist te boeien en hoe zijn woorden beslag konden leggen in de gemeenteraad.

Toen de heer Trompet in 2002 afscheid nam, stortte het bestuur van de kiesvereniging in. Er was geen opvolger. En het stemmenaantal op de SGP-raadsfractie brokkelde ook snel af. Vanaf 2006 verdween de raadszetel zelfs en het enige wat het bestuur nog deed was elk voorjaar een ledenvergadering beleggen. Daar kwamen naast de vier bestuursleden nog maar 20 van de 125 leden. Eigenlijk een hoog aantal, gezien het niet-interessante programma. Op de ledenvergadering van 18 maart 2011 ging het roer echter om. Er werden twee jonge bestuursleden in het bestuur gekozen. Zij wilden aan de slag gaan, mits het bestuur beloofde samen werk te maken van vitalisering. Dat deed het. Het bestuur organiseerde in 2011 weer wat activiteiten, wist 20 nieuwe leden te werven en is goede contacten met de media gaan onderhouden. Het bestuur miste echter nog een visie: waar moet het naartoe met de kiesvereniging? Begin maart 2012 volgde het bestuur daarom een cursus Vitalisering kiesvereniging.

Analyse

Uit de cursus bleek dat het bestuur zich het laatste jaar had ontwikkeld tot een goed functionerend team dat door de twee jongeren weer enthousiast aan de slag is gegaan met de boodschap van de SGP. Er bleken echter drie zorgpunten. Ten eerste zijn de leden niet betrokken. Ten tweede weet de SGP in Herfstgetij jongeren moeilijk te interesseren. Ten derde is de SGP niet zichtbaar in de lokale samenleving. Natuurlijk kwamen er uit de cursus nog veel meer verbeterpunten, maar bij deze drie zette het bestuur een uitroepteken. In de cursus werd nagedacht over verbeteringen, die vervolgens door het SGP-bureau in een Inspiratieplan werden gezet.

Om een goede manier van werken te illustreren: hoe zou het jaar 2012 er voor het bestuur van kiesvereniging Herfstgetij uit kunnen zien?

Eerste vergadering

Zo snel mogelijk na de cursus plant het bestuur een vergadering. De vraag die daarin centraal staat, is wat het bestuur op lange en korte termijn wil bereiken. Het bepaalt dit aan de hand van de prioriteiten: wat is het belangrijkste vraagstuk dat we moeten aanpakken? Na een discussie stelt het bestuur als lange termijndoel vast dat het in 2014 weer een eigen SGP-gemeenteraadszetel wil hebben.

Over de juiste korte termijndoelen daarbij ontstaat onenigheid. Twee bestuursleden vinden dat het bestuur actief de raads- en commissievergaderingen moet gaan volgen en regelmatig moet inspreken. De andere drie bestuursleden vinden echter dat het bestuur eerst maar eens meer leden op de bijeenkomsten moet krijgen en jongeren moet weten te interesseren. Besloten wordt er een compromis van te maken: als korte termijndoelen voor 31 december 2012 wordt ten eerste (pijler 1) gesteld dat er een opkomst van ten minste dertig procent van de leden moet zijn op de volgende bijeenkomst en ten tweede (pijler 2) dat er leden gezocht worden die willen plaatsnemen in de werkgroep Lokale politiek. Het bestuur wil spijkers met koppen slaan. De secretaris en PR-functionaris gaan aan de slag met het organiseren van een interessante bijeenkomst op 23 november 2012. De penningmeester en de adjunct gaan zoeken naar leden die in de werkgroep willen plaatsnemen. Op de volgende bestuursvergadering, 3 september 2012, moeten onderwerp, sprekers en locatie van de bijeenkomst vaststaan. Ook is dan duidelijk welke vijf leden in de werkgroep plaatsnemen. De voorzitter zal tussendoor een aantal keren bellen om te vragen hoe het staat met de acties. Gezamenlijk vult het bestuur vervolgens het jaarplan voor 2012 in (zie kader): drie bestuursvergaderingen, een politieke bijeenkomst en vier vergaderingen met de werkgroep Lokale politiek. Bij elke actie wordt de betreffende pijler van de vitale kiesvereniging ingevuld.

Tegenvaller

Wanneer het bestuur op 5 september weer samenkomt, heeft de secretaris een nieuwe agendastructuur opgesteld, die uitgaat van de lange en korte termijndoelen. Daarbij staat de realisatie van de drie pijlers centraal (zie kader). Met deze agenda kan het bestuur beter vanuit de gestelde doelen en geplande acties werken.

Uit de behandeling van de agenda blijkt dat het goed gaat. SGP-Kamerlid Dijkgraaf, de PvdA-wethouder uit Herfstgetij die de financiën in zijn portefeuille heeft en een economieanalyticus van weekblad Elsevier zijn de sprekers voor de bijeenkomst. Het onderwerp is uiteraard de economische crisis die iedereen in Nederland, dus ook de leden en de achterban, bezighoudt.

Het samenstellen van de werkgroep Lokale politiek valt echter tegen. De penningmeester en de adjunct hebben maar twee leden hiervoor kunnen vinden. Dat is niet genoeg om de werkgroep doeltreffend aan de slag te laten gaan. Aan de inzet lag het niet. Toen uit de belronde van de voorzitter bleek dat de werkgroep niet van de grond kwam, is er zelfs een extra overleg geweest.

Vooruitdenken

In het kader van de bijeenkomst, die bedoeld is om de eerste pijler te versterken, wordt aan de secretaris en de PRfunctionaris gevraagd extra aandacht te besteden aan de communicatie. Niet alleen een brief (vier weken van tevoren), maar ook voor het eerst een nieuwsbrief (acht weken van tevoren), een A6-kaartje (twee weken van tevoren), een e-mail (een week van tevoren) en een persbericht naar de kranten. Verder gaan de secretaris en de PR-functionaris een bestand aanleggen van mogelijk geïnteresseerden in de SGP.

Over de actie bij de tweede pijler, de samenstelling van de werkgroep Lokale politiek, moet steviger nagedacht worden. Het lijkt erop dat de kiesvereniging nog niet klaar is voor zo’n werkgroep; er zijn te weinig leden die zich hiervoor willen inzetten. In het bestuur ontpopt zich de discussie of de ambities niet te hoog liggen: moeten er niet eerst leden geworven en daarna enthousiast gemaakt worden, voordat er zo’n werkgroep kan komen? Het bestuur besluit de werkgroep even te laten voor wat die is; deze ambitie is nu niet haalbaar.

De adjunct geeft aan dat hij dan graag wil investeren in pijler 3: het werven van nieuwe leden en het betrekken van jongeren. Het bestuur besluit op het laatste nippertje aan te haken bij de Ledenwerfcampagne 2012. De adjunct zal de twee personen die zich wilden inzetten voor de werkgroep Lokale politiek vragen of zij leden willen werven. Hij zal zelf de ledenwerfcommissie aanvoeren. Ook nu wordt weer besloten dat de voorzitter op weg naar de volgende vergadering de bestuursleden een paar keer zal bellen.

Te veel hooi op de vork

Eind oktober vergadert het bestuur nogmaals. Beginnend bij pijler 3 blijkt dat de deelname aan de Ledenwerfcampagne 2012 uitstekend verloopt. De ledenwerfcommissie heeft een lijst van 150 personen weten op te stellen die benaderd kunnen worden voor het lidmaatschap. Echter, deze aantallen zijn niet te behappen met drie personen. De adjunct heeft daarom besloten dat iedere persoon maximaal 30 potentiële leden benadert. De rest komt een andere keer. Als de cijfers van het SGP-bureau kloppen, mag de kiesvereniging rekenen op 30 nieuwe leden.

Nu blijkt echter het organiseren van de bijeenkomst stroef te verlopen. De secretaris en de PR-functionaris moesten veel te veel acties in korte tijd doen. Een mooie nieuwsbrief opstarten blijkt moeilijk te zijn. De nieuwsbrief was qua opmaak niet goed en is drie weken te laat verschenen. Ook het bestand met geïnteresseerden aanleggen verloopt moeizaam. Terecht stellen beiden de vraag of het bestuur nu niet te veel hooi op de vork neemt. Die vraag wordt als conclusie overgenomen door de rest van het bestuur. Een eigen raadszetel in 2014 is te ambitieus. Besloten wordt het lange termijndoel voor 2014 bij te stellen: proberen samen met de ChristenUnie mee te doen aan de verkiezingen.

Evaluatie

Uit de verdere evaluatie blijkt dat het werken met doelen en concrete acties goed bevalt. Het bestuur moet nog meer vooruit proberen uit te werken, door het jaarplan voor een heel jaar in te vullen. Dat biedt meer structuur en duidelijkheid over de acties die gedaan moeten worden.

Uiteraard moeten er wel nieuwe acties volgen. Bij pijler 3 gaat de ledenwerfcommissie haar taak afmaken. Besloten wordt om de twee leden te vragen of zij het leden werven permanent op zich willen nemen of zich op een ander terrein voor de kiesvereniging willen inzetten. Bij pijler 1 gaat het bestuur door met het organiseren van de bijeenkomst en de communicatie eromheen. Het verzamelen van een lijst met geïnteresseerden wordt even geparkeerd. Na de ledenwerfcampagne gaat het bestuur kijken of er misschien een werkgroep Communicatie is op te richten, die de nieuwsbrief en de organisatie van bijeenkomsten voor haar rekening gaat nemen.

In het echt…

De ideale kiesvereniging. Die bestaat nog steeds niet. Maar het verschil tussen de fictieve kiesvereniging Herfstgetij en een niet-vitale kiesvereniging is duidelijk: gestructureerd naar een bepaald doel toewerken, waarbij niet alleen het bestuur, maar ook de leden zich enthousiast inzetten. Moeilijkheden en hindernissen zijn altijd aanwezig! Maar door concrete acties te ondernemen, kan elke kiesvereniging verder.

Kiesvereniging Herfstgetij bestaat niet. Maar de vraagstukken van kiesvereniging Herfstgetij bestaan wel, net als besturen die zoeken naar mogelijkheden. Wat is de gedachte achter het verhaal van deze fictieve kiesvereniging?

• Analyseer de huidige situatie.

• Stel prioriteiten voor verbeterpunten (een lange termijndoel voor vier jaar, per halfjaar twee korte termijndoelen en bij de korte termijndoelen concrete acties).

• Wijs acties specifiek toe aan bestuursleden die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering.

• Evalueer elke keer de uitgevoerde acties en de stand van zaken bij de korte en lange termijndoelen.

Komt u er zelf niet uit? Benader het SGP-bureau (0182 – 69 69 07 of hpool@ sgp.nl). In de maand juni 2012 zijn nog datums vrij voor een cursus op locatie Vitalisering kiesvereniging of Besturen kiesvereniging. Dat is een mooie voorbereiding op het nieuwe seizoen na de zomervakantie! Dan kunnen Bijbelse normen en waarden in de politiek weer meer gaan schitteren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 31 maart 2012

De Banier | 24 Pagina's

De ideale kiesvereniging

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 31 maart 2012

De Banier | 24 Pagina's