Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een volkomen hart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een volkomen hart

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want den HEERE aangaande, Zijn ogen doorlopen de ganse aarde, om Zich sterk te bewijzen aan degenen, welker hart volkomen is tot Hem. 2 Kronieken 16:9a Gods oog wandelt door de wereld en ziet alle mensen. Hij weet wat er leeft in ieders hart. Hij weet hoe ons hart is. God slaat een gunstig oog op het hart dat volkomen is.

Een volkomen hart

De uitdrukking ‘een volkomen hart’ komen we verschillende keren in de Bijbel tegen als het gaat om het hart van Juda’s koningen. Ik geef enige voorbeelden. David bidt dat zijn zoon Salomo een volkomen hart mag ontvangen, 1 Kron. 29:19. Van koning Asa lezen we dat hij een volkomen hart had, 1 Kon. 15:14. Van koning Amazia wordt vermeld dat hij deed wat recht was in de ogen des Heeren, doch niet met een volkomen hart, 2 Kron. 25:2. Wat moeten we daaronder verstaan? Is een volkomen hart een volmaakt, een zondeloos hart? Nee, dat niet! Van ons hart geldt dat het arglistig en dodelijk is, Jer. 17:9. In de hemel zal alles volmaakt zijn, ook het hart! Dat ook Gods kinderen met hun door Woord en Geest vernieuwd bestaan nog tot hinken en zinken elk ogenblik gereed zijn, leert ons Gods Woord duidelijk en zal tot de jongste dag de ervaring zijn van al Gods kinderen. Bij volkomen moet gedacht worden aan ‘heel’. De verhouding tot de ander is heel, in harmonie, er zit niets tussen. Zo kan het hart van Gods kind ten opzichte van de Heere volkomen zijn en is er vrede en harmonie tussen de Heere en zijn ziel. Dan mag er een nabij leven zijn, de vreze des Heeren mag beoefend worden en er is de verborgen omgang met God. Dan mag er vrede zijn, ondanks het feit dat de Heere heilig is en ik een zondaar ben. Dan mag er verwondering over Gods goedheid zijn en beoefening van de afhankelijkheid van Hem. Wie van Gods volk weet niet van die tijden en ogenblikken? Met name in de dagen van de eerste liefde mag er dat volkomen, dat van God afhankelijke en Hem vrezende hart zijn. Gods kind weet ook van andere tijden. De dagen dat het ongeloof overheerst, de ogenblikken dat aan ongerechtigheid wordt toegegeven of op eigengerechtigheid wordt gesteund. De dagen dat het ons materieel voor de wind gaat en de oppervlakkigheid en wereldgelijkvormigheid ons hart binnenkomt. De dagen van het steunen op de middelen in plaats van het steunen op Hem Die de middelen zegenen moet. Maar wie waarlijk Gods kind is, voelt een schrijnend verlangen, een heimwee naar het oud vertrouwen. Hij voelt zich ongelukkig en houdt het in dat leven in disharmonie met God niet uit. Want hij heeft er toch iets van geleerd wat David in Psalm 63 zegt: Want beter dan dit tijd’- lijk leven, is Uwe goedertierenheid. Och, wierd ik derwaarts weer geleid, dan zou mijn mond U d’ere geven!

Koning Asa

Nu begrijpen we de geschiedenis van koning Asa, in 2 Kronieken beschreven, beter. Hij was een kind en knecht des Heeren. Ook hij kende dat volkomen hart, de beoefening van de vreze des Heeren. Dat had Amazia nu weer niet. Je kunt met hem dus recht doen in Gods oog, maar niet met een volkomen hart. De kerkgang is bijvoorbeeld recht in Gods oog. Maar toch ziet Hij of Psalm 84 in het hart leeft of dat de kerkgang niet meer dan een (goede) gewoonte is. Erg is het als een mens zelfs meent dat hij met het uitwendig vervullen van zijn godsdienstplichten Gode welbehaaglijk is! Vergis u niet: is ons hart vernieuwd door Woord en Geest? Maar koning Asa kende die verborgen omgang met de Heere. In het afhankelijke leven met de Heere mocht hij de duizend maal duizend Moren die hem bedreigden, verslaan! Maar als hij later op Syrië steunt en op eigen inzicht vertrouwt, gaat het mis. Dan wijkt de Heere in Zijn gunst. En als de profeet Hanani koning Asa komt bestraffen, wordt Asa boos en werpt de profeet in de gevangenis.

Het kan laag aflopen met Gods kind. Het is ons ter waarschuwing beschreven. Hij kan heel diep vallen. Maar van Gods genade kan hij niet vervallen. Dat is enkel aan Gods welbehagen in Christus te danken. Dat is alleen om Hem Wiens hart niet alleen volkomen, maar ook volmaakt was in Zijn bestaan op aarde. De tweede Adam is volmaakt. Die Koning nu is van Isrels God gegeven, opdat er eeuwige genade en liefde zou zijn voor Zijn in zichzelf ellendig volk. Asa heeft het in de dagen van zijn vergeten van de Heere niet gemakkelijk gehad. De troost van het kindschap Gods is immers gelegen in de beoefening van dat kindschap. De wedergeborene op zijn slechtst staat naar de mens gesproken ver achter bij een onwedergeborene op zijn best! Misschien is Asa wel heel donker afgereisd.

Ook in de dagen van Asa’s ziekte, aan het einde van zijn leven, zocht hij slechts de doktoren en hun wijsheid. Mogen we de middelen niet gebruiken? Zeker. Dat Asa met zijn ziekte naar de dokter ging was geen zonde. Maar dat hij Gods zegen over de middelen niet inriep, dat was zijn zonde. Het gebruik der middelen is geboden, al is God er niet van afhankelijk. Toen Asa van de komst der Moren hoorde, bleef hij ook niet thuis, maar ging er met een gewapend leger op af. Maar hij besefte wel: van God is mijn hulp! Dat beleed hij dan ook: bij de Heere is uitkomst voor de krachteloze, zie 2 Kron. 14:11.

En wij?

Als Gods oog uw hart gadeslaat, wat ziet Hij dan? Kennen we de verborgen omgang met de Heere? God toont Zich sterk in het leven van hen die hun zwakheid erkennen. God toont Zich wijs in het leven van hen die wijsheid nodig kregen. God toont Zich genadig aan het hart dat in zonde en ellende zich tot Hem mag wenden om genade en verzoening. Want Hij slaat toch, schoon oneindig hoog, op hen het oog, die need’rig knielen. Maar ziet van ver met gramschap aan, de ijd’len waan, der trotse zielen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 april 2012

De Banier | 24 Pagina's

Een volkomen hart

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 28 april 2012

De Banier | 24 Pagina's