Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vergroten lokale betrokkenheid (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vergroten lokale betrokkenheid (1)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het functioneren van de gemeenteraad en van een raadsfractie denken we vaak aan het vaststellen van beleid en lokale regelgeving en het controleren van het college of zij dit beleid correct uitvoert. We noemen dit met wat dure woorden de kaderstellende en controlerende rol van de gemeenteraad. De gemeenteraad, maar zeker ook ieder individueel raadslid, is ook een volksvertegenwoordiger

Dat een raadslid volksvertegenwoordiger is, betekent dat hij afwegingen op hoofdlijnen moet (kunnen) maken, belangen moet kunnen inventariseren en afwegen. Met andere woorden, hij moet oog en oor voor zijn dorp (of stad) hebben. Daarbij moet hij ook verantwoording kunnen én willen afleggen richting de bevolking in het algemeen en aan zijn achterban in het bijzonder.

Na de gemeenteraadsverkiezingen (2010) hebben we ons als PCW-fractie – PCW staat voor Protestantse Combinatie Waddinxveen - bezonnen op ons functioneren als fractie en meer in het bijzonder op de rol die wij in de gemeenteraad hebben. Onze aandacht ging daarbij ook speciaal uit naar het vergroten van bekendheid en betrokkenheid in onze lokale gemeente. In een tweetal artikelen wordt dit uitgewerkt. Om een goed beeld te krijgen van de PCW en ons functioneren in de lokale politiek geven we hier eerst een korte beschrijving van de PCW, onze gemeente en de aanleiding van onze bezinning. Deze bezinning heeft namelijk geleid tot een andere werkwijze van de fractie en een nieuwe positionering in de Waddinxveense politiek.

1. Bid en werk

In dit artikel wordt voornamelijk ingegaan op de wijze waarop wij onze kennis verkrijgen, lokale bekendheid proberen te vergroten. De inhoud, onze principiële opstelling etc. komen daardoor niet aan de orde en dat kan schraal en oppervlakkig overkomen. U zult begrijpen dat dit ligt aan het thema van dit artikel, want, zoals voor alle taken en verantwoordelijkheden geldt, is ook voor het raadswerk het ‘bid en werk’ van toepassing. Deze tekst zullen we niet letterlijk in onze Bijbel vinden1. Deze uitdrukking komt uit de Latijnse regel van Benedictus van Nursia (5e/6e eeuw n. Chr.), ‘Ora et Labora’. Dit doet ons dan ook denken aan Psalm 127 vers 1 (onberijmd): “Zo de HEERE het huis niet bouwt, te vergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan; zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter”. In dit besef proberen ons werk te doen.

2. Waddinxveen

Waddinxveen ligt centraal in het Groene Hart van de Randstad, tussen de steden Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Leiden. Waddinxveen heeft ruim 25.000 inwoners. Waddinxveen ligt direct aan de autosnelwegen A12 (Utrecht-Den Haag) en A20 (Rotterdam-Gouda). Er zijn twee stations langs de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn. De Gouwe, een belangrijke waterverbinding, zorgt voor vrij veel scheepvaart waarbij de onlangs geheel gerestaureerde en beeldbepalende hefbrug wordt gepasseerd.

De gemeenteraad bestaat uit 21 raadsleden. Binnen de Waddinxveense raad zijn 6 fracties actief. De Protestantse Combinatie Waddinxveen (6 zetels), de VVD (5 zetels) en het CDA (3 zetels) vormen de coalitie. De oppositie wordt gevormd door de PvdA (3 zetels), D66 (2 zetels) en Weerbaar Waddinxveen (2 zetels). De coalitie heeft dus een meerderheid van 14 zetels op een totaal van 21 gemeenteraadsleden.

3. PCW-fractie

De PCW is een samenwerkingsverband van drie christelijke politieke partijen: de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP), de Hervormde Kiesvereniging (HKV) en de ChristenUnie.

In 1982 nam de PCW voor het eerst deel aan de gemeenteraadsverkiezingen. Daarvoor werd er door de verschillende christelijke partijen al samengewerkt onder een naam die bestond uit de combinatie van de afkortingen van deelnemende partijen. In 1982 ontstond de PCW uit de HKV, de SGP en de RPF. In 1986 is daar het GPV bijgekomen. Voor deze vorm van samenwerking is gekozen omdat de afzonderlijke partijen met één geluid naar buiten wilden komen en zich gezamenlijk sterk willen maken voor de belangen van de Waddinxveense bevolking. Een uitgangspunt, dat steeds meer kiezers hebben gesteund en hebben leren waarderen. Door een helder geluid en de principes zoveel mogelijk in de praktijk te brengen heeft de PCW een sterke positie verworven in de gemeenteraad van Waddinxveen. Sinds 1990 is de PCW vertegenwoordigd in het college van burgemeester en wethouders.

De samenwerking in één fractie levert ons extra stemmen en waardering op. Bij de verkiezingen overwegen kiezers naast principiële uitgangspunten, visie en een concreet programma ook nog wel eens wie het meeste in de melk te brokkelen heeft. De afgelopen verkiezingen waren wij de grootste fractie of de op één na grootste. Getalsmatig gezien zou gescheiden optrekken 3 tot 4 zetels opleveren terwijl de gemeenschappelijke lijst ruim 5 zetels oplevert. In 2010 kwamen we door een voor ons gunstige restzetelverdeling zelfs op 6 zetels. Kortom, onze samenwerking heeft getalsmatig een plus van 1 tot bijna 2 zetels. Daarnaast levert samenwerking een stabiele en grote fractie op. Hierdoor zitten wij al diverse periodes in het college en kunnen we meedraaien binnen het presidium (van de 3 voorzitters leveren wij 1 voorzitter en 1 plaatsvervangend voorzitter) en diverse gemeenschappelijke regelingen.

4. Achterban PCW

Kijkend naar de uitslagen bij verkiezingen voor de Tweede Kamer en Provinciale Staten dan omvat de ‘vaste’ kiezersachterban ongeveer 2100-2400 kiezers. Dat blijkt ook uit de laatst gehouden verkiezingen voor de Tweede Kamer.

Gaat het om de verkiezingen voor de gemeenteraad, dan is het stemmenaantal op de PCW gedaald van 2979 stemmen (2002) ‘via’ 2875 stemmen (2006) naar 2782 bij de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen in 2010. Afgerond betekent dit dat bij de afgelopen verkiezingen steeds 100 stemmen zijn verloren. Daarbij kan één kleine kanttekening worden geplaatst, namelijk dat door het vrijwel stilvallen van de woningbouwproductie er sinds 2002 weinig huizen zijn bijgebouwd. Hierdoor loopt de totale bevolking ook ieder jaar terug. Onder andere deze terugloop was een aanleiding om ons te bezinnen op onze volksvertegenwoordigende rol.

5. Externe profilering

5.1 Instelling en taak werkgroep

In het najaar van 2010 hebben we een werkgroep Externe profilering ingesteld. De werkgroep bestaat uit een drietal raadsleden, een fractiemedewerker en een communicatiedeskundige uit de achterban. De werkgroep voert de ‘regie’ over de gestuurde aanpak die permanente (externe) profilering van de PCWfractie gaat versterken. Daarin hebben uiteraard alle fractieleden een rol.

De werkgroep richtte zich in eerste instantie niet op de interne profilering als het gaat om voorlichting van leden door bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een bijeenkomst. Dat is primair de taak van het PCW-bestuur of de drie samenwerkingspartners ChristenUnie, SGP en HKV. Om een efficiënte en eenduidige informatievoorziening te bevorderen denken we echter nu wel aan een eigen digitale fractienieuwsbrief.

De externe profilering, we noemen het ook wel eens permanente campagne, onderscheid zich van de verkiezingscampagne. De verkiezingscampagnecommissie richt zich in de 6 tot 9 maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen op de raadsverkiezingen en het extra onder de aandacht brengen van de PCW. De permanente profilering richt zich in zijn algemeenheid tot het uitdragen van PCWstandpunten en het ‘halen’ van informatie bij achterban, relaties, organisaties en dergelijke

5.2. Doelen

Direct na de instelling van de werkgroep Externe profilering hebben we ons bezonnen op de doelstelling van de werkgroep. Wat willen we bereiken met een versterkte externe profilering? Daarbij kan gedacht worden aan het volgende doelen:

1. bekendheid bij de kiezers in zijn algemeenheid en bij onze leden in het bijzonder (wij zijn chronisch zichtbaar);

2. informatie ‘halen’ en die ten dienste van gemeente inzetten (wij zijn geïnformeerd);

3. investeren en opbouwen van relaties met achterban, organisaties, ondernemers etc. (wij zijn benaderbaar);

4. een goede relatie/verhouding met de pers.

Het bovenstaande zou moeten resulteren in een PCW-fractie die goed en actueel geïnformeerd is, kennis van zaken heeft en hierdoor de kernpunten uit het PCW-programma betrokken en betrouwbaar aan de orde stelt.

Vervolg

Om de bovenstaande doelen te bereiken hebben wij de beschikbare instrumenten en mogelijkheden geïnventariseerd en uitgewerkt. In deel 2 in Banier 20 wordt dit uitgewerkt.

mr. C.P.W. (Peter) van den Berg Gemeenteraadslid in Waddinxveen namens de Protestantse Combinatie Waddinxveen (PCW).

1 Eventueel is de uitspraak te vinden als opschrift bij 2 Thessalonicenzen 3 in de vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 november 2012

De Banier | 24 Pagina's

Vergroten lokale betrokkenheid (1)

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 november 2012

De Banier | 24 Pagina's