Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De HEERE regeert

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De HEERE regeert

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De HEERE regeert, de aarde verheuge zich; dat veel eilanden zich verblijden. Psalm 97:1

Het gaat niet goed

We maken ons zorgen en daar zien we redenen toe. Steeds minder mensen willen luisteren naar Gods Woord. Het leeft in ons hart van nature om te doen wat we zelf willen. Dat is niet mooi. Wat wij vanuit onszelf willen is de zonde. Dat is ons bestaan en vaak ook heel mooi gecamoufleerd. Maar wij zijn vleselijk. Hoogmoed, trots, eerzucht, jaloezie en machtswellust oefenen grote invloed uit buiten de kerk en binnen de kerk.

Massaal knielen mensen voor de afgoden van onze tijd. Het gaat de kerken niet voorbij. Een afgod van onze tijd is de zelfbeschikking. Ik wil doen en laten wat mijn eigen hart mij ingeeft. Dat is de geest van onze tijd. Natuurlijk moet de naaste er niet te veel last van hebben. Maar dat is dan ook wel ongeveer de enige beperking. Wat God ervan vindt? Wat de Bijbel ervan zegt? Als mensen nog geloven dat God bestaat, hebben ze Hem aangepast aan hun verlangens. Hij zal het vast ook wel allemaal goed vinden. Hoe ver zijn wij in dit denken meegenomen?

Wat aangrijpend als mensen geen rekenschap willen geven van hun daden. Als ze dat niet willen doen voor zichzelf en vooral als ze dat niet doen voor God. Er komt immers een dag waarop iedereen rekenschap moet geven. De dag waarop alle mensen gesteld worden voor de rechterstoel van Christus. Belangrijk is dat we leren zien dat ons eigen hart vol afgodendienst zit. Hoe gelukkig als het in ons leven waar geworden is wat staat geschreven van de verloren zoon. “En tot zichzelf gekomen zijnde zei hij: (…) Ik zal opstaan en tot mijn vader gaan, en ik zal tot hem zeggen: ‘Vader, ik heb gezondigd…’”

Het gaat wel goed

Terwijl we tobben over de ontwikkelingen in de samenleving, lezen we in onze tekst: “De HEERE regeert.” Het staat er echt. Gods Woord is de waarheid. Er mag niet aan getwijfeld worden. Niet de duivel regeert. De omstandigheden bepalen niet als een soort noodlot de gang van zaken. Het is niet de geest van de tijd die het roer in handen heeft. Ook de verdorvenheid van ons hart heeft niet het laatste woord. “De HEERE regeert.” Dan kan het niet verkeerd aflopen. Terecht staat er in de tekst: “De aarde verheuge zich.” Er is reden om blij te zijn. Je moet er toch niet aan denken dat mensen het voor het zeggen hebben. Het is verschrikkelijk als er een corrupte regering is in een land. Maar als de HEERE regeert dan is dat de best denkbare situatie. Recht en gerechtigheid zijn de vastheid van Zijn troon. In het geloof en ziende op de HEERE en Zijn Woord, kunnen we zeggen dat het goed gaat. Dat is genade. De aangrijpende werkelijkheid is echter dat velen op deze aarde zich niet verheugen over het feit dat de HEERE regeert. Van nature verzetten alle mensen zich ertegen. Dat is begonnen bij de zondeval in het paradijs. Het gaat niet goed zolang we in ongeloof ons verharden tegen God. Dat moet veranderen in dit leven. Voor degenen die doorgaan om zelf koning te willen zijn, loopt het verkeerd af en dat voor eeuwig.

Maar dat kan toch niet verhinderen dat de HEERE regeert. Hij brengt deze aarde volgens Zijn plan naar die grote toekomst. Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont. Wat geeft dat een diep rust en troost in alle strijd en aanvechting! Een strijd is het om te geloven terwijl de omstandigheden het tegendeel zeggen. Het is nodig dat de Heilige Geest dat vertrouwen werkt in ons hart.

Christus is Koning

Voordat Christus ten hemel voer, zei Hij tegen Zijn discipelen: “Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.” Daaraan verbond Hij een opdracht en een belofte. Maar het leert ons ook dat God deze wereld regeert door Christus. De heerschappij ligt in de doorboorde handen van de Middelaar. In het kruis dragen, mogen we zien op de Gekruisigde. Daar is het sterkste bewijs dat God goed regeert, hoewel wij Hem vaak niet begrijpen. Uit onszelf zijn we het ook vaak niet eens met Zijn regering, maar God ís goed. Hij gaf in eeuwige en onmetelijke liefde Zijn Zoon om zondaren te redden. De Zoon heeft Zichzelf gegeven in de handen van vijanden om zulke mensen te verlossen. Is er meer nodig om er diep van overtuigd te zijn dat God deze wereld wijs en goed regeert?

De Koning der koningen wordt genoemd de Leeuw uit Juda’s stam, maar Hij kwam als een Lam en zo overwon Hij de overste van deze wereld. Aan het kruis vermorzelde Christus de kop van de satan. In Zijn opstanding toonde Hij Zijn overwinning. Nu zit Hij in de troon aan de rechterhand van de Vader. Straks komt Hij terug. Niemand zal dan nog kunnen ontkennen dat Hij werkelijk Koning is. Elk oog zal Hem zien. Ook degenen, die Hem doorstoken hebben. Ontzettende dag voor hen, die nooit wilden buigen onder Hem. Heerlijke dag voor hen die door genade leerden buigen in dit leven.

Hoe is het met u of met jou, die dit leest? Kennen wij uit ervaring wat de Psalmdichter zingt: “Wat blijdschap smaakt mijn ziel, wanneer ik voor U kniel”? Dan begrijp je dat de tekst zegt: “Dat veel eilanden zich verblijden.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 november 2012

De Banier | 24 Pagina's

De HEERE regeert

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 november 2012

De Banier | 24 Pagina's