Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bij de pers in beeld

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bij de pers in beeld

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ze zijn jong, maar doken al diep de SGP in. Jan van t Land (22) onderzocht samen met andere jongeren de beeldvorming over de SGP in Ede. Jan-Herber Hogendoorn (21) bracht als stageopdracht de relatie tussen SGP Zaltbommel en de lokale media in beeld. Een gesprek met twee jonge onderzoekers die de lokale SGP vooruit willen helpen.

Noem eens een opvallend resultaat.
Hogendoorn: “Dat de SGP in Zaltbommel door de media als te bescheiden wordt gekenmerkt. In de gemeentepolitiek is een uitgesproken houding meer op z’n plaats. Journalisten houden van duidelijkheid om te weten waar een politieke partij voor staat. Schroom is niet nodig.”

Van ‘t Land: “Naast diversiteit binnen de achterban, is dat het belang van hedendaags taalgebruik en het imago alleen voor de eigen achterban aandacht te hebben. Over die punten moet je als fractie na gaan denken.”

Allebei gaan jullie in op het belang van media-aandacht. Waarom is dit zo belangrijk?
Van ‘t Land: “Als je, zeker als SGP, zelf de media niet opzoekt, wordt je doodgezwegen. Vaak wordt hier maar weinig aan gedaan, terwijl het gemakkelijk op te lossen is. Laat mensen bijvoorbeeld artikelen publiceren voor de lokale krant.”

Hogendoorn: “Als partij heb je ideeën welke kant het op moet met de gemeente. Je streeft ernaar zoveel mogelijk burgers hiervan op de hoogte te stellen. Het raakt aan de betrokkenheid van je eigen kiezers en het zou nieuwe kiezers kunnen opleveren. Daarnaast kan het vooroordelen de wereld uithelpen.”

Hoe geef je media-aandacht praktisch vorm?
Hogendoorn: “Journalisten zijn blij als een partij bij hen komt met nieuws. Genereer bijvoorbeeld bij een slechte weg aandacht door een stukje te schrijven op je website, een foto te maken en het kenbaar te maken aan de media.”

Van ‘t Land: “Adequaat reageren en motiveren! Denk aan de abortuskwestie in het ziekenhuis Gelderse Vallei. Als SGP waren we druk aan het zoeken naar openingen, maar doordat we laat in de media kwamen, stonden we qua beeldvorming al snel op achterstand.”

En sociale media? Moet een lokale SGP daarmee aan de slag?
Van ‘t Land: “Wij merken dat voor sommige mensen Twitter en Facebook echt nog niet kunnen. Toch hebben we aan de campagnecommissie het advies gegeven om sociale media gewoon te gebruiken. De tijd van avonden in zaaltjes is voor veel mensen voorbij.”

Hogendoorn: “Uit het onderzoek kwam naar voren dat journalisten graag gebruik maken van Twitter. Het is voor hen een handig middel om achter het nieuws te komen. Als je er actief mee aan de slag gaat, ben je ervan verzekerd dat jouw partij opgemerkt wordt. Binnen de SGP zijn best verschillen. Sommige fracties maken er geen gebruik van, andere juist weer wel.”

Is er wat gedaan met jullie onderzoeken?
Hogendoorn: “Het onderzoek zal vooral in verkiezingstijd meerwaarde bieden. Als lid van de campagnecommissie zal ik het rapport een rol laten spelen.”

Van ‘t Land: “We hebben het rapport met alle geledingen binnen SGP Ede besproken, waarbij ieder er voor zichzelf actiepunten heeft uitgehaald. Daar zijn we nu mee aan de slag gegaan. Binnenkort kijken we hoe het heeft uitgepakt.”

Nog een gouden tip?
Van ‘t Land: “Versterk als fractie de interactie met jongeren, ook inhoudelijk! Dat wordt in Ede gewaardeerd. En ga als jongere onderzoek doen. Het kost tijd, maar het is leuk om te doen. De SGP krijgt een goed beeld van wat er leeft binnen en buiten de achterban. Het is een must voor een politieke partij om mensen te laten spreken.”

Hogendoorn: “Verwoord als fractie je boodschap helder, zodat er aan duidelijkheid niets te wensen over blijft. En welbespraaktheid. Als een uitspraak echt goed is, kan het zelfs de kop van een artikel worden.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2013

De Banier | 32 Pagina's

Bij de pers in beeld

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2013

De Banier | 32 Pagina's