Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overkill

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Overkill

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mensen die een eind aan hun leven willen maken omdat ze het niet meer zien zitten, zijn in Den Haag aan het juiste adres. Als je kijkt hoeveel initiatieven er momenteel in de Kamer liggen om het mogelijk te maken jezelf makkelijker dan nu van het leven te beroven, kun je rustig zeggen dat er sprake is van overkill. Dat klinkt hard, en dat is het ook.

H et gaat om vijf initiatieven.

• De Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie (NVVE) strijdt voor straffeloze hulp bij wat vroeger zelfmoord heette, maar nu zelfdoding.

• Diezelfde NVVE is óók betrokken bij de levenseindekliniek.

• Artsen die moeite hebben met het doden van ongeboren kinderen moeten als het aan D66 en Groen- Links ligt, gedwongen worden om door te verwijzen naar iemand die dat wél wil doen.

• Het burgerinitiatief Uit Vrije Wil maakt zich sterk voor speciaal opgeleide stervenshulpverleners.

• De coöperatie Laatste Wil werkt eraan, dat wie 18 jaar en ouder is en ‘ermee wil stoppen’, de middelen krijgt om dat te doen.

Als de dag van gisteren herinner ik me de allereerste debatten over euthanasie. Dat was ruim 25 jaar geleden. Het scharnier van de discussie was het begrip ‘ondraaglijk en uitzichtloos (lichamelijk) lijden’. Ook de voorstanders ervan spraken er met een zekere schroom over. Zij voelden aan, net als de tegenstanders, dat een deur die tot dan toe nog op slot had gezeten, op een kier werd gezet.

Spuitje

Daarna is het snel gegaan. Waar sprake was van hoge uitzonderingen op basis van het oordeel van meerdere artsen, daar wil men er nu naar toe werken dat de enkele wil van de ‘doodwenser’ voldoende is. En zelfs dát staat onder druk nu ook een spuitje voor mensen die hun wil níet (meer) kunnen uiten voor sommige partijen een optie is.

Mag de dokter doden?

Een van personen die deze ontwikkeling aan zag komen, was de tegendraadse schrijfster en hoogleraar criminologie Andreas Burnier. Met Chris Rutenfrans schreef zij in 1986 het boekje ‘Mag de dokter doden?’ Niet het geschrift van een tegenpruttelende orthodoxe christen. Niet de gedachten van een conservatieve mopperaar. Integendeel. Burnier was een gedreven voorvechtster van de emancipatie van vrouwen en homoseksuelen. Persoonlijk leefde zij dat voor.

Verschuiven

Des te feller was de kritiek van haar ‘broeders’ en ‘zusters’ toen zij zich in ‘Mag de dokter doden?’ fel verzette tegen euthanasie (en abortus). Een van haar stellingen: “Maak je ‘t algemeen tolerabel voor een nieuwe generatie artsen om patiënten te doden, dan zal de norm voortdurend verschuiven”. Zij en mede-auteur Rutenfrans kregen een lawine van woede en kritiek over zich heen. Hoe durfden ze…

Amper dertig jaar later blijkt dat Andreas Burnier en Chris Rutenfrans gelijk hadden, en de woedenden en critici ongelijk. De lugubere feiten van vandaag spreken voor zich

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2014

De Banier | 32 Pagina's

Overkill

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2014

De Banier | 32 Pagina's