Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een nieuwe jas

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een nieuwe jas

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom zit De Banier niet bij de donderdagse post? Zijn ze hem vergeten? Er is wel een onbekend blad waar De Banier op staat… Wat is er gebeurd? De SGP begint 2016 in een nieuw jasje.

De lichte ontsteltenis kan ik me voorstellen. Belt u echter niet direct naar het partijbureau, want de SGP is nog steeds dezelfde SGP en De Banier is nog steeds het partijblad. Vanaf dit jaar is de SGP en dus ook het partijorgaan De Banier in een nieuwe jas gestoken. Die jas noemen we de huisstijl. De SGP vernieuwt niet om het vernieuwen. De SGP vernieuwt omdat de tijd daar rijp voor is.

VERBONDENHEID
De SGP wil verbonden blijven met haar leden en kiezers. We willen bereikbaar zijn voor nieuwe kiezers en ook zoeken we de verbinding met de maatschappij. Om die verbinding te verkrijgen en/of te behouden, moet we een vitale partij hebben. Een partij die tekenen van leven vertoont en die ertoe doet in het Nederland van 2016. Om die reden moeten we zoeken naar manieren om ons niet te vervreemden van onze doelgroepen. We zijn er dan ook van overtuigd dat een vernieuwde huisstijl aan de verbondenheid kan bijdragen.

BELEIDSPLAN
De huisstijl gaat over hoe wij ons presenteren naar buiten en hoe wij herkenbaar blijven voor onze leden, stemmers en andere betrokkenen. Onze huisstijl is onderdeel van een groter plan. Dat plan is het beleidsplan. Sinds 2014 is de SGP bezig met een nieuw beleidsplan. Dat plan moet ervoor zorgen dat alles wat de SGP doet, beantwoordt aan het in de partijstatuten opgestelde doel: ‘de beginselen van Gods Woord op staatkundig terrein tot meerdere erkenning brengen in den lande’. De SGP is voor politiek volgens Bijbelse waarden en normen. Zij komt op voor de christelijke cultuur en traditie in Nederland. Een land waar het leven beschermd wordt, het gezin geborgenheid ervaart en mensen omzien naar elkaar. Een land waar de zondag rustdag is, waar mensen zich veilig voelen en waarin de overheid vrijheid van burgers waarborgt. De SGP stáát ervoor.

DE VERANDERINGEN
Vanaf vrijdag 15 januari zijn de nieuwe producties, acties, (nieuws)brieven, enzovoort in de nieuwe huisstijl. Ik licht er een tweetal belangrijke onderdelen uit:
• Het logo
• De speerpunten

HET LOGO
Sinds het jaar 2000 hebben we het bekende ‘lettermerk’ wat tot nu toe diende als logo van onze partij. Als we de geschiedenis langsgaan, zien we steeds wat veranderingen in hoe wij naar buiten traden.

De waarde van een logo was niet altijd zo groot als hoe die nu is. De lettercombinatie S, G en P kwam wel steeds terug. Soms met punten ertussen en soms met een ander lettertype. In ieder geval wordt er de laatste decennia steeds meer waarde aan gehecht dat het logo uitstraalt wat de partij wil uitstralen. De SGP staat bekend als betrouwbaar, constructief en principieel.

De nieuwe huisstijl straalt dat uit door het stevige karakter en de eenvoudige vorm die onverbloemd laat zien wat je aan de SGP hebt. Al jaren is een driehoek in het logo van de SGP een kenmerkend onderdeel. De driehoek komt ook in het nieuwe ontwerp weer terug. Door de geschiedenis is het zo gegroeid dat de driehoek verwijst naar de trits ‘God, Nederland en Oranje’. Tegelijkertijd geeft de driehoek nu ook de richting van het beleid aan: vooruit.

Dit jaar benadrukken we dat met het speerpunt ‘Vóór het leven’, maar ook onze andere negen speerpunten wijzen in die richting.

DE SPEERPUNTEN
Het is onmogelijk om je als politieke partij overal op te richten. Het is ook onmogelijk voor u om alles te weten waar de SGP voor staat. Daarom heeft de SGP haar tien ‘speerpunten’. Om de speerpunten beter uit de verf te laten komen, moest daar meer aandacht aan besteed worden. De speerpunten moeten bekender worden. Anders blijven mensen hangen in clichés. ‘Waar de SGP voor staat? Tja, iets met abortus, euthanasie en de zondag.’, zeggen ze dan. Dat moet veranderen. Niet alleen bij de mensen die ver van de SGP af staan, maar ook bij u. Wij helpen u door tien speerpunten die scherp neerzetten waar de SGP zich vooral op richt.
Om de herkenbaarheid van de speerpunten te versterken, maken we gebruik van iconen die de speerpunten herkenbaar maken. Het is niet zo dat alle artikelen, acties en maandthema’s direct op een van de speerpunten aansluiten, maar wij streven er wel naar om er steeds naar te verwijzen.
Voorbeeld: Dit themanummer draait om het jaarthema van de SGP: ‘Samenleven is een wérkwoord’. Het gaat kort gezegd om ons zorgdragen voor de ander. Vóór de ander! Dat is het speerpunt van de SGP. Dat is de houding van de barmhartige Samaritaan.


Om de huisstijl te gebruiken en voor meer informatie, verwijs ik u naar onze website: www.sgp.nl/huisstijl


ICONEN EN SPEERPUNTEN
Iconen moeten eigenlijk zonder tekst ook de juiste boodschap vertellen. Dat is vaak een uitdaging, omdat onder sommige speerpunten uiteenlopende onderwerpen vallen die niet altijd in één beeld te vatten zijn. Neem bijvoorbeeld ‘voor een verantwoorde vrijheid’ een icoon dat enerzijds staat voor vrijheid van onderwijs en anderzijds voor het met respect met elkaar omgaan. We kiezen er dan ook voor om de iconen toch altijd met vermelding van het speerpunt te gebruiken om zo de juiste boodschap optimaal over te laten komen.


Even kennismaken
V1 Communicatie, gevestigd in Ermelo, is onze nieuwe en inspirerende communicatiepartner. Ze spreken als geen ander dezelfde taal als wij en die van onze doelgroepen. En dat werkt toch nét wat prettiger samen, vinden wij. Of het nu gaat om strategische vraagstukken en complete campagnes of om huisstijltrajecten zoals die van ons, V1 Communicatie vindt altijd een opvallende benadering in advies, creatie en realisatie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2016

De Banier | 32 Pagina's

Een nieuwe jas

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2016

De Banier | 32 Pagina's