Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gehoorzaamheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gehoorzaamheid

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Niet alleen wij moeten belasting betalen, ook vroeger was dit al zo.

De Joden moesten belasting betalen aan de Romeinse keizer in de tijd dat de Heere Jezus op aarde omwandelde. De Romeinse overheid had de macht van God over het Joodse volk ontvangen. Ook de macht om belasting te heffen. De vraag werd aan Christus gesteld of je wel belasting mocht betalen aan de keizer. De Joden die deze vraag stelden, hadden geen eerlijke bedoelingen. De Heere doorzag de strikvraag van de Joden en vroeg een schattingpenning te tonen. Op die schattingpenning stond de afbeelding van de keizer. Daarop heeft de Zaligmaker tot de Joden gezegd dat zij aan de keizer moesten geven dat aan de keizer toekwam. “Geeft dan den keizer dat des keizers is.”
Ook vandaag geldt dat aan de overheid gegeven moet worden dat aan de overheid toekomt. Wie dat niet doet, steelt van de overheid. Laten we beseffen dat de Heere alles ziet. Hij ziet het ook of we onze belasting eerlijk betalen of niet. In het afdragen van belastingen dienen wij de overheid te gehoorzamen. In dit opzicht geldt ook: “Gij zult niet stelen.” Belastingontduiking kan niet goedgepraat worden met het argument dat er met het belastinggeld zoveel zondige dingen worden gefinancierd. Het is niet de verantwoordelijkheid van de belastingbetaler wat de overheid met het geïnde geld doet. Ook de Joden konden niet schermen met het argument dat de Romeinse overheid naast goede dingen ook zondige zaken betaalde met het belastinggeld dat zij moesten afdragen.
Laten we bovenal bedenken wat de Heere Jezus gezegd heeft over de verplichting van de zijde van de mens ten aanzien van God. Aan God dient gegeven te worden wat Hem toekomt. De eis van de waarachtige bekering klinkt daarin door. De Heere heeft recht op ieders leven. Van nature geven wij alles aan de satan, de wereld en de zonde. Alleen Christus heeft gegeven aan de keizer dat de keizer toekomt en aan God gegeven dat God toekomt. Hij heeft altijd alle geboden gehoorzaamd onder alle omstandigheden. Hij kon het naar waarheid zeggen: “Wie van u overtuigt Mij van zonde?” Genade maakt eerlijk. Door genade wordt de Heere gediend. Mag u eerlijk belasting afdragen? Mag u de Heere in waarheid dienen?

DS. A. VAN HETEREN
vicevoorzitter

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 2016

De Banier | 32 Pagina's

Gehoorzaamheid

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 2016

De Banier | 32 Pagina's