Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Praktische beginselen (59)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Praktische beginselen (59)

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Artikel 31 (1): De overheid heeft de plicht zorg te dragen voor een goed uitgeruste en opgeleide krijgsmacht, bestaande uit dienstplichtige en beroepsmilitairen. De taak van de krijgsmacht is de doeltreffende verdediging van ‘s rijks territorium en belangen waarbij de overheid in bewapening en strategie van oorlogvoering gebonden is aan de in Gods Woord vervatte normen.

Heeft de overheid wel een taak op het terrein van defensie? Paulus schrijft toch: “Want de wapenen van onzen krijg zijn niet vleselijk, maar krachtig door God, tot nederwerping der sterkten”? (2 Korinthe 10:4) Die tekst gebruikten de wederdopers in de tijd van Guido de Brès om te bewijzen dat de overheid geen ander zwaard paste, dan alleen het zwaard des Geestes. De overheid echter “draagt het zwaard niet tevergeefs”, zo schrijft Paulus in Romeinen 13. Dat zwaard legitimeert de defensietaak van de overheid.

ZWAARDMACHT
De overheid is Gods dienares en “een wreekster tot straf dengene die kwaad doet”. Zij dient de ongebondenheid van de mensen te bedwingen en alles moet met orde er aan toegaan (art. 36, NGB). Gebed voor de overheid is nodig “opdat wij een gerust en stil leven leiden in alle godzaligheid en eerbaarheid” (1 Timotheüs 2:2). Guido de Brès spreekt zich duidelijk uit tegen de wederdopers en allerlei oproerige lieden die de overheid verwerpen. Voor de bescherming van haar onderdanen en voor de handhaving van de orde hanteert de overheid haar van God gegeven zwaardmacht. Zowel bedreigingen van binnenuit, als van buitenaf, dienen te worden afgewend. Dat is de roeping van de overheid.

NOODZAKELIJK?
Is een krijgsmacht noodzakelijk? De Heere kan toch ook helpen zonder leger? Het leger van Farao ging letterlijk ten onder zonder dat het volk Israël gestreden had. Daarentegen gaf de Heere Ai in de hand van Israël, maar Hij gebruikte daartoe dertigduizend strijdbare helden en een hinderlaag. De Heere gaf een grote overwinning door het kleine leger van Gideon (Richteren 7). Slechts één man, Simson, versloeg de Filistijnen (Richteren 16). David voerde de oorlogen des Heeren, maar de Heere streed voor Israël (1 Kronieken 14:15). Rabsaké meldde smalend zonder de Heere opgetrokken te zijn naar Jeruzalem, maar zijn leger werd verslagen door de Engel des HEEREN zonder de inbreng van het leger van Hizkía (2 Koningen 19). Uit de Bijbelse gegevens blijkt dat een leger een wettig middel is om tegen de vijand te strijden. Uit Gods Woord blijkt ook dat de Heere geen leger nodig heeft om de overwinning te geven. Hij is de Machtige Die zonder middelen de overwinning kan schenken. Het is echter Gods gewone weg de middelen te gebruiken.

DRS. P.A. ZEVENBERGEN
Hoofdbestuurslid

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2017

De Banier | 32 Pagina's

Praktische beginselen (59)

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2017

De Banier | 32 Pagina's