Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE GESCHIEDENIS VAN TITUS KLOSE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE GESCHIEDENIS VAN TITUS KLOSE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De leeraar ving nu met Klose een gesprek aan, waarin hij hem het wijsheid zooveel van de kostelijke spijzen des eeuwigen levens aanbood, als deze thans noodig had. Het gesprek duurde tot laat in den nacht, want hoe vermoeid de leeraar ook was van den arbeid des daags, thans verfrischte de Geest des Heeren zijn krachten.

Toen eindelijk het gesprek afgebroken werd, nam Klose dankbaar het aanbod aan, om dien nacht onder het gastvrije dak van den leeraar uit te rusten.

Nadat hij naar zijn kamer gegaan was, nam de predikantsvrouw haren man bij de hand en zag hem aan met oogen die van vreugde straalden.

“Ik begrijp u, mijn lieve,” zeide de leeraar; “de Heere beschaamt mij op een wijze, die ik nooit vergeten zal. Maar ik wil Hem loven, Die Zich over mijn zwakheid ontfermd heeft. Het was mijn hoogmoed, die van Hem een TEEKEN begeerde, en Hij heeft mij een teeken gegeven waarover het gansche land verbaasd zal staan. Maar nu ik het ontvangen heb, gevoel ik mij diep vernederd. Ik heb nu geleerd te gelooven en niet te willen aanschouwen. Wat zal ik anders doen, dan mijzelven te vernederen in het stof, opdat ik Hem grootmake, Wien alleen de eere toekomt. Looft den Heere mijne ziel en al wat in mij is Zijnen heiligen Naam!”

Den volgenden dag bleef Klose nog bij den leeraar, en vervolgens bezocht hij hem dagelijks. Een grooten strijd had hij nog te strijden met zijne vroegere vrienden, die hem eerst voor krankzinnig verklaarden, vervolgens als een dweeper begonnen te verachten, en eindelijk als een verachte links lieten liggen. De Heere gaf hem kracht om dezen strijd standvastig te volstrijden. Zijn verandering bracht ook in zijne maatschappelijke betrekking zulk een omkeering te weeg, dat de meeste wegen, die vroeger voor hem open stonden, thans voor hem gesloten werden. Daarentegen nam zijne begeerte in de dingen van het koninkrijk Gods zoo zeer toe, dat hij eene onweerstaanbare begeerte, in zich gevoeld ontwaken om het Woord des kruises, waarin hij zelf behoudenis had gevonden, als een anderen Paulus, ook aan anderen te verkondigen.

Gaarne was zijn vader in Christus, de vrome Annear, hem behulpzaam tot de vervulling van dezen wensch. Onder de zendelingen, die Engeland in het eerste tiental jaren onzer eeuw, tot de heidenen heeft gezonden, is Titus Klose, weleer de WILDE JAGER van Stamforce Hill, gewis een der beroemdste en in zijnen arbeid een der gezegenden geweest!

Ziedaar, lieve lezer! u medegedeeld de geschiedenis van den man, die als een tweede Saulus dreiging en moord blies en door een wonder van Almachtige genade werd wedergeboren tot een nederig en ootmoedig discipel van den Heere Jezus.

Ziet gij wel hoe vrijmachtig God de Heere werkt? Wie zou ooit hebben kunnen denken, dat Klose, dat monster van goddeloosheid, ooit het Evangelie zou hebben verkondigd? Hij wilde niet bekeerd zijn, hij wilde God noch den hemel hebben maar den duivel alleen dienen. “Maar IK wil,” zegt de Heere der heirscharen, “dat Titus Klose MIJ dienen zal, IK wil dat hij zal bekeerd worden, en dat zijn wil wordt omgekeerd en daarom zet IK hem op de wagens van Mijn vrijwillig volk.”

Wie kan het tegen God uithouden? Klose kon het niet, kunt gij het lezer?

O, er zijn zoo veel menschen, die niets willen weten van bekeering of genade, ja, ze zouden wel anderen beletten willen, dat zij ook niet bekeerd werden; vandaar dat zij met dat oproerige volk, met die menschen van een bekrompen verstand, zooals zij de zoodanigen noemen, die zoeken behouden te worden van den toekomenden toorn, niets te doen willen hebben, terwijl zij ze schuwen als de pest.

Maar wat is meer eer: van God den Heere geëerd te worden, of van de menschen?

Een zaak is hoofdzaak en die is, of wij zijn wederomgeboren, dat is niet, of gij van de kroeg naar de kerk, of van het bordeel naar den stillen, huiselijken kring zijt bekeerd. Och! zulk een bekeering is alleen goed voor den tijd, maar laat niets na voor de eeuwigheid.

Zijt gij bekeerd? van een vijand een vriend, van een vervolger een discipel van den Heere Jezus geworden? Hebt gij uzelven leeren kennen als een onwaardig, ellendig, verdoemelijk schepsel, voor den hoogen en heiligen God en is het een onmogelijkheid geworden bij uzelven om zalig te worden, zoo dat gij alleen om genade roept? Wel u, ga tot Jezus, Hij alleen is de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot den Vader dan door Hem.

Och! of het de Heere mocht behagen in ruime mate Zijnen Geest uit te gieten, opdat er door vrije genade nog vele zulke leeuwen mochten gemaakt worden tot lammeren van de kudde van den Heere Jezus.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1935

The Banner of Truth | 6 Pagina's

DE GESCHIEDENIS VAN TITUS KLOSE

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 april 1935

The Banner of Truth | 6 Pagina's