Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VERBOND — DOOP

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VERBOND — DOOP

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een paar artikelen verschenen reeds over het Verbond der Genade. Naar aanleiding daarvan ontvingen wij meer dan een schrijven. Uit het verschillende schrijven blijkt, dat men de artikelen nauwkeurig naging en overdacht. Dat verblijdt ons, alsook waar men eenige nadere toelichting begeert omtrent—Verbond, Doop, Verkiezing en Roeping.

Ach! ware er meer kennis van deze heerlijke zaken onder ons volk, ja, onder ons en onze kinderen. Hoe groot is de onkunde, inzonderheid onder het jeugdig geslacht; hoe weinig lust tot onderzoek onder oud en jong!

Ziende op hetgeen volgt, zullen de lezers zeker wel in het oog houden, dat daarin vragen beantwoord worden, door de schrijvers gedaan.

Al bestrijden de Baptisten het ons, zoo gelooven wij echter op goede gronden, dat de doop in de plaats der besnijdenis is gekomen. Wilde God onder het Oude Testament, dat Israëls volk door het teeken des Verbonds, de besnijdenis, zou geteekend zijn als zijn Verbondsvolk waaronder Hij zou wonen en werken; zoo wil de Heere dat het Christenvolk des Nieuwen Testaments waaronder Hij Zijn knechten en Evangelie zond, het Bondteeken des doops zal dragen. Ontvingen de kinderen der Israëlieten als bondelingen het teeken der besnijdenis, zoo zullen de kinderen der Christenen als bondelingen het teeken des doops ontvangen. Het sacrament der besnijdenis en des doops, is in het wezen hetzelfde sacrament. Moesten de kinderen der Israëlieten dragers zijn van het Bondteeken waarin zooveel besloten ligt, en zouden dan de kinderen der geloovigen van het Nieuwe Testament, die onder een ruimer en uitgebreider bedeeling des Verbonds lven, het Bondteeken niet mogen dragen?

De grond nu, waarop de kinderen der gemeente Gods, gedoopt worden, en dat veelzeggende teeken des Verbonds aan hun voorhoofd ontvangen, is het Verbond Gods en derzelve beloften. Dit is dezelfde grond door God gelegd, waarop de kinderen der Israëlieten moesten besneden worden. God sprak tot Abraham den vader aller geloovigen, en over zulks mede tot en onze kinderen, zeggende: “Ik zal Mijn Verbond oprichten tusschen Mij en tusschen u, en tusschen uwen zade na u in hunne geslachten, tot een eeuwig Verbond, om u te zijn tot eenen God, en uwen zade na u.” Wat belooft God hier oneindig veel te geven! En wat zegt Petrus Hand. 2:39: “Want u komt de belofte toe, en uwen kinderen, en allen die daar verre zijn, zoo-velen als er de Heere onze God toe roepen zal.”

De God des Verbonds zal wonen en werken onder het heidendom tot God bekeerd, gelijk Hij woonde en werkte onder Israël; zij en hunne kinderen zullen deelgenooten worden van den Volzalighen God des Verbonds, maar—“zoovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.” Is Hij niet een vrijmachtig God? Blijkt hier ook weer niet, dat het Genade-Verbond beheerscht wordt door de Verkiezing? Zoo zal God de zegening Abrahams brengen tot de heidenen in Christus Jezus, Gal. 3:14.

Uit vele plaatsen der Oud Testamentische profetiën blijkt, dat God heerlijke zegeningen zou schenken aan ouders en kinderen der Nieuw Testamentische Kerk.

Laten we denken om Jes. 49:22 en 23: “Alzoo zegt de HEERE: Zie, Ik zal Mijne handen opheffen tot de heidenen, en tot de volkeren zal Ik Mijne banier opsteken; dan zullen zij uwe zonen in de armen brengen, en uwe dochters zullen op den schouder gedragen worden; en koningen zullen uwe voedsterheeren zijn, en hunne vorstinnen uwe zoogvrouwen; zij zullen zich voor u buigen met het aangezicht ter aarde, en zij zullen het stof uwer voeten lekken, en gij zult weten dat Ik de HEERE ben, dat ze niet beschaamd zullen worden die Mij verwachten.” Jes. 43:6: “Ik zal zeggen tot het Noorden: Geef, en tot het Zuiden: Houd niet terug; breng Mijne zonen van verre en Mijne dochters van het einde der aarde.” Jes. 60:4: “Hef uwe oogen rondom op en zie: die allen zijn vergaderd, zij komen tot u, uwe zonen zullen van verre komen, en uwe dochters zullen aan uwe zijde gevoedsterd worden. Dan zult gij het zien en samenvloeien, en uw hart zal vervaard zijn en verwijd worden; want de menigte der zee zal tot u gekeerd worden, het heir der heidenen zal tot u komen,” enz.

Hoe heerlijk is dat alles op Gods tijd vervuld! Hoe wonderlijk bracht de “Ik zal zijn Die Ik zijn zal,” in de eeuwen die achter ons liggen, Zijn Genade-verbond met deszelfs zalige bedeeling van volk tot volk. Sinds het Jodendom den God des Verbonds verwierp en de wraak van het bloed des Verbonds over zich heeft ingeroepen, werd vervuld dat Jafeth in Sems tenten zal wonen, Gen. 9:27.

Zooals blijkt uit Gods Woord en onze Belijdenisschriften, zijn de geloovigen met hun zaad in het Genade-verbond begrepen en zoo zal men de kinderen, die ook erfgenamen zijn van het rijk Gods en van Zijn Verbond, doopen.

Wij kunnen en mogen bij het doopen van de kinderen des Verbonds, niet gelooven, dat alle gedoopte kinderen hoofd voor hoofd, de beteekende zaak deelachtig zijn of zullen worden; maar dit gelooven wij, dat er onder zijn die God in genade aanzag of die Hij als Zijn verkorenen op Zijn tijd zal toebrengen tot de gemeente die zalig wordt, en hem zal schenken hetgeen bij den doop beteekend en verzegeld wordt, n.l. de weldaden van rechtvaardigmaking en heiligmaking door het bloed en den Geest van Christus. Zie Doopsformulier.

Daarop ziende, wordt God, in het dankgebed bij den doop, gedankt voor de weldaden des Verbonds geschonken aan de ware geloovigen en hun geestelijk zaad: “Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onzen kinderen, door het bloed van Uwen lieven Zoon Jezus Christus, alle onze zonden vergeven, en ons door Uwen Heiligen Geest tot lidmaten van Uwen eeniggeborenen Zoon, en alzoo tot Uwe kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt,” enz.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1935

The Banner of Truth | 6 Pagina's

VERBOND — DOOP

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 1935

The Banner of Truth | 6 Pagina's