Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BRIEF OVER CHRISTUS ALS DE ALLES EN IN ALLEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BRIEF OVER CHRISTUS ALS DE ALLES EN IN ALLEN

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geachte Broeder!

Allerlei heil zij u toegebeden, van Hem Die is, Die was, en Die komen zal!

Toen ik de pen op nam om u weer eenige letteren te schrijven, dacht ik over de verdrukking die ons op aarde als in ons vreemdelingsland, overkomt. Het wordt door al de volgelingen van Christus ervaren: “In deze wereld zult gij verdrukking hebben.” De Meester heeft het voorspeld en Hij weet wat goed is voor Zijn volgelingen. Ik ben er echter niet altijd bevriend mede. Als allerlei druk mij overkomt, ben ik menigwerf al spoedig geneigd met Jacob te zeggen: “Alle deze dingen zijn tegen mij.” Toch zijn er ook tijden, dat ik mag roemen in de verdrukking. Dat het kruis niet zwaar, maar licht is. Als het Hout Christus in de bittere Mara-wateren komt, dan zijn ze drinkbaar, dan worden ze goed en zoet voor de ziel.

Hoe gemoedigd wordt het pad der verdrukking bewandeld, zoo het in het vaste geloofsvertrouwen betreden wordt. Dat krachtige geloof doet de in zich zelf zwakke pelgrim, vol goeden moed zijn en het kruis wel huppelend dragen. Het verlaat zich op het woord van Christus: “Hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen.” Als Christus door het geloof ons Alles is in de verdrukking, dan kan men met Paulus en Silas lofzangen aanheffen in de gevangenis.

Niet lang geleden las ik, hoe een oude pelgrim in zijn schamele hut zong:

“Ik ben met rijkdom overladen,
Wereldling ik heb een Schat;
Ik kan mij in de weelde baden,
Die geen wereldling bevat.” enz.

Een jonge man, die zich diep ellendig gevoelde, daar voorbij gaande, kon niet nalaten aan te kloppen en te vragen op welken grond hij in zijn armoede zoo kon zingen. Nu, daar kon de oude verslag van geven! De Schat die alles bevat, was zijn eigendom. Christus was zijn Alles.

Ik mocht u reeds in enkele brieven mededeelen, hoe Christus ook mij onwaardige, van Gode geworden is tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking en verlossing. Wat een rijke Schat is Christus! In Hem zijn alle geestelijke en hemelsche schatten opgesloten. Hoe meer ik mijn reis door dit land der verdrukking vervolg en het licht in de duisternis opgaat, te meer ik mijn rijkdom en geluk in het bezit van Christus mag beschouwen.

Gelijk nu de dochters van Jeruzalem eens aan de Bruid vroegen: “Wat is uw Liefste meer dan een ander liefste, o gij schoonste onder de vrouwen? Wat is uw Liefste meer dan een ander liefste, dat gij ons zoo bezworen hebt?” zoo vraagt ge wellicht ook, geliefde metgezel: Maar hoe is Christus uw Alles, ja, hoe is Hij alles en in allen (Col. 3:11). Hoewel ik de zoete gemeenschap en nabijheid van den Hemelschen Bruidegom met de Bruid ook wel moet missen, toch weet ik, door genade, hoe Christus mijn Alles is, ja de Alles en in allen. Ik mag mij over beide zaken wel verheugen met een onuitsprekelijke blijdschap.

Christus is de Zaligmaker mijner ziel en Hij zal ook eenmaal mijn lichaam verheerlijken. Hij heeft mij zalig gemaakt van al mijn zonden, ze zijn vergeven; en zal mij verlossen van al de bittere en eeuwige gevolgen der zonde. O, onuitsprekelijk geluk! Hij is zulk een getrouw Zaligmaker; Hij zal nooit begeven noch verlaten. Mijn geluk zal eeuwig duren, — Mijn geluk neemt nimmer af.

Christus is mijn gezalfde Profeet, Priester en Koning. Als Profeet leert, leidt en bestuurt Hij mij. Zoo zal de dwaze niet dwalen en wordt de onkundige wijs ter zaligheid.

Als Priester is Hij mij ten goede in de zaken die bij God, voor mij en al ’s Heeren kinderen, te doen zijn. Hij is mijn Voorspraak en Middelaar; Hij bidt en dankt bij den Vader voor mij. Hij is mijn schuldbetalend en zondeverzoenend schuld- en zondoffer. Hij spreidt ook Zijn met zegeningen gevulde hand, zegenend over mij arme en behoeftige uit, en doet mij genieten het goede van den Voetbank en van den Troon.

Als Koning regeert en bestuurt Hij mij door Zijn Woord en Geest. Hij vervult mijn ziel met lust en kracht om Zijn wetten en inzettingen lief te hebben en te betrachten. Hij beneemt mij gedurig alle vrees, zeggende: “Vrees niet, want Ik ben met u; wees niet verbaasd, want Ik ben uw God; Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met de rechterhand Mijner gerechtigheid.” Hij bemoedigt in den menigmaal bangen strijd, door te doen zien op de kroon en te getuigen: “Alle instrument dat tegen u bereid wordt, zal niet gelukken,” enz.

Christus is mijn goede Herder, die getuigt: “Ik leg Mijn leven af voor Mijne schapen,” en “ik geef Mijne schapen het eeuwige leven en ze zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid.” Ik mag gedurig ondervinden dat hij waarlijk een goed en getrouw Herder voor mij is. Dan denk ik om David en zeg wel met hem: “De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken. Hij doet mij nederliggen in grazige weiden; Hij voert mij zachtkens aan zeer stille wateren. Hij verkwikt mijne ziel,” enz.

Christus is mijn “waarachtige God en het eeuwige leven.” In Hem heb ik een Drie-eenig God tot mijn deel: Vader, Zoon en Heilige Geest. Hier weidt mijn ziel met een verwonderend oog! Vader, Zoon en Heilige Geest, het eigendom van een heiwaardig zondaar! Hoe zoet en zalig zwemt dan mijn ziel in de onbegrijpelijke vrijwillige liefde van den Vader, van den Zoon en van den H. Geest. Hoe lief heb ik Hem dan bovenal en met mijn geheele hart. Dan kan ik geen mededingers verdragen. Hij geliefd, eeuwig geliefd, met Zijne liefde! Wonderlijke en krachtige liefde, die de kennis ver te boven gaat. Liefde die doet sterven aan alls buiten Christus en alles hier beneden wil opofferen om Zijnentwil. “Vele wateren zouden deze liefde niet kunnen uitblusschen, ja de rivieren zouden ze niet verdrinken: Al gaf iemand al het goed van zijn huis voor deze liefde, men zoude hem ten eenenmale verachten.” Hoogl. 8:7.

Christus is mij een Bruidegom, ja, een Bloedbruidegom. Hij zorgde dat ik op Hem ben verliefd geworden en ik niet kon rusten, totdat ik een met Hem was geworden. O heerlijke geloofsvereeniging en eenheid met Christus; Hoe ongelukkig gevoelde ik zonder Hem. Eenzaam zat ik menigmaal te treuren over Zijn gemis en vreesde dikwijls, dat Hij zulk een arme, dwaze, naakte en zwarte, nooit met zich in een huwelijksverbond zou nemen. En toch kon ik niet buiten Hem. Dan was het de bede: “Wend U tot mij en wees mij genadig, want ik ben eenzaam en ellendig.” Hij is gekomen, en Hij en al het Zijne werd het mijne. Al mijn geluk en rijkdom is in Hem en het Zijne. Nu gemeenschap aan en met Christus. De ruil die plaats had, zal nooit berouwen. Dat is een huwelijk voor de eeuwigheid. Die huwelijksband kan geen duivel breken: “Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus?”

Het wonder wordt al grooter: Hij is mij een Bloedbruidegom. “Hij is blank en rood.” “Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uwe kleederen als van een die in de wijnpers treedt?” Hij heeft een prijs des bloeds moeten betalen om mij en Zijn gansche Kerk vrij te koopen. Hoe onuitsprekelijk lief, had Jezus Zijn bruid! Hij is de Man van smarten geworden, om Zijn Bruid van alle smarten te kunnen verlossen. “Die al onze krankheden geneest.” Hoe duur gekocht, niet door zilver of goud, maar door het dierbare bloed van Christus. Hoe schoon en dierbaar is Hij als mijn Bloedbruidegom! Zoo begeer ik Hem steeds te beschouwen. Dan moet ik Heb zoo hoogachten en bewonderen.

Wordt vervolgd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1937

The Banner of Truth | 6 Pagina's

BRIEF OVER CHRISTUS ALS DE ALLES EN IN ALLEN

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1937

The Banner of Truth | 6 Pagina's