Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE LEVENSBOOM CHRISTUS JEZUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE LEVENSBOOM CHRISTUS JEZUS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

HEERLIJKE dingen schrijft Ds. E. Erskine over de Levensboom Christus Jezus en Deszelfs bladeren en vruchten. Het volgende strekke tot bewijs:

Bezit de bladeren van dezen Boom en laat dit u uitnoodigen, om er heen te komen in den weg des geloofs.

Ze zijn tot genezing van de volkeren.

Wat is uw krankheid, o zondaar? Laat het zijn wat het ook is, er is een blad san dezen. Boom ter uwer genezing.

1. Zijt gij een blind zondaar? Wel, hier is een blad aan den Boom, voor uw krankheid: “De HEERE opent de oogen der blinden,” Ps. 146:8. Ik raad u dat gij van Mij koopt oogenzalf, opdat gij zien moogt, Openb. 3:18.

2. Zijt gij doof, dat ge de stemme Gods in Zijn Woord of in de roede niet kunt hooren? Wel, hier is een blad van den Boom des Levens ter genezing uwer kwaal: “Der dooven ooren zullen geopend worden”, Jes. 35:5. “De ure komt en is nu, wanneer de dooden zullen hooren de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven,” Joh. 5:25.

3. Zijt gij een lam (geraakt) zondaar, die de wegen des Heeren niet kan betreden? Hier is een blad voor u: “Dan zal de kreupele springen als een hert,” Jes. 35:6; n.l. wanneer het Evangelie gepredikt zal worden tot hunne genezing.

4. Zijt gij een stom zondaar, zoodat ge geen woord kunt spreken in de zaken Gods, niet kunt bidden, noch God prijzen? Wel, hier is een blad voor uw kwaal: “De tong des stommen zal juichen,” Jes. 35:6.

5. Zijt gij een zondaar hard van hart? Is dit uw kwaal, dat ge uw hart in uw boezem, harder bevindt dan een diamant? Wel, hier is een blad voor u: “En ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het steenen hart uit uw vleesch wegnemen, en zal u een vleezen hart geven,” Ezech. 36:26.

6. Hebt gij een vuil bezoedeld geweten in uw binnenste, dat verontreinigd is door de schuld der zonde? Wel, hier is een blad voor u: “Ik zal rein water op u sprengen en gij zult rein worden; van al uwe onreinheden en van alle uwe drekgoden zal Ik u reinigen,” Ezech. 36:25. “Te dien dage zal er een fontein geopend zijn voor het huis Davids en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinheid,” Zach. 13:1. “Het bloed van Jezus Christus Zijnen Zoon reinigt ons van alle zonde,” 1 Joh. 1:7.

7. Is een heerschend verderf, atheisterij, ongeloof, vijandschap, uw krankheid? Wel, hier is een blad voor u: “Hij zal onze ongerechtigheden dempen (onderwerpen),” Micha 7:19. “Want de zonde zal over u niet heerschen; want gij zijt niet onder de wet maar onder de genade,” Rom. 6:14.

8. Is uw ziel gelijk aan de bergen van Gilboa, droog gelijk de grond, door gebrek aan regen? Hier is een blad voor u: “Ik zal water gieten op den dorstige en stroomen op het droge,” Jes. 44:3.

9. Wordt gij gekweld met rusteloosheid des geestes, zoodat ge geen rust kunt vinden in eenig ding? Hier is een blad voor u: Naar Hem zullen de Heidenen vragen, en Zijne rust zal heerlijk zijn, Jes. 11:10. “Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven,” Matth. 11:28.

10. Zijt gij gekweld met een bezwijming van uwen geest in den weg des Heeren? Wel, hier is een blad voor u: “Hij geeft den moede kracht, en Hij vermenigvuldigt de sterkte dien die geene krachten heeft,” Jes. 40:29.

Dus ziet ge, dat er aan den Boom des Levens een blad is, voor elke kwaal.

Overweegt, dat, gelijk de Boom des Levens berekend is naar uw behoefte, zoo is Hij ook bestemd voor uw gebruik, en voor het gebruik van een ieder zondaar, die er gebruik van zal maken door het geloof, Joh. 3:14, 15, 16.

Hij is ons gegeven: “Een Zoon is ons gegeven,” Jes. 9:5. Wat Hij ook is als Middelaar, dat is Hij voor ons:

Is Hij een Zaligmaker? Het is voor hen, die verloren zijn.

Is Hij een Profeet? Hij is het, om de onkundigen te onderwijzen.

Is Hij een Priester? Een priester is bestemd voor de menschen.

Is Hij een Koning? Het is om ons te overwinnen en gevangen te nemen, te regeeren en te besturen.

Is Hij een Medicijnmeester? Hij is het, om de kranken te genezen.

Is Hij een Herder? Het is om ons te voeden op Zijn grazige weide.

Is Hij een Deur? Het is opdat we daardoor tot God zouden kunnen gaan.

Is Hij een Fondament? Het is opdat wij op Hem zouden bouwen.

Is Hij Spijs? Het is opdat we ons zouden voeden met Hem.

Is Hij Drinken? Het is voor een arme ziel die behoefte heeft aan zaligheid, gelijk een dorstig man behoefte heeft aan water.

Dus, wat Hij ook is als Middelaar, dat is Hij voor ons: “Die ons geworden is wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaknig en verlossing.”

Overweeg ook, dat deze Boom toegankelijk is; want Hij is in het midden der straat. En hoewel Hij uitermate verhoogd- en verheven is boven de hemelen, zoo buigen Zijn takken zich echter zoo laag neder op den grond, dat de hand des geloofs Zijn vruchten en bladeren kan bereiken, Rom. 10:6-8. Ja, Hij buigt Zijn takken niet alleen laag neder, opdat Zijn vruchten en bladeren te bereiken zouden zijn, maar Hij schudt ze af en doet ze bij u nedervallen in het dal des gezichts. Hij doet ze vallen rondom de de onzer tent, juist zooals Hij met het Manna deed rondom de tent van Israël. O, strek dan de hand des geloofs uit, en vergader ze!

Ge wordt niet alleen genoodigd- maar geboden van de vrucht te eten, en de bladeren toe te passen door het geloof. Dit is het werk Gods, dat Hij van u vordert: “Dit is Zijn gebod, dat wij zouden gelooven in den Naam Zijns Zoons Jezus Christus.” Er is een roepende stem die zegt, dat een ieder die van Christus hoort van Hem gebruik zal maken; en als ge u daar niet naar voegt, zijt ge den grooten God ongehoorzaam in het grootste gebod dat hij ooit onder de menschen heeft gegeven. Het wordt niet in de vrije keuze gelaten; neen, besluit, dat ge onder het gebod zijt om de vruchten van dezen Boom te nemen.

Gij zult sterven, tenzij ge de vruchten van dezen Boom des Levens zult eten, Joh. 8:24: “Ik heb u dan gezegd dat gij in uwe zonden zult sterven; want indien gij niet gelooft dat ik die ben, gij zult in uwe zonden sterven.” “Hij, die niet gelooft, is alreeds veroordeeld.” Staat hier stil, en zie uw gevaar! Maar indien gij gelooft, gij zult behouden worden: “Opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.”

De vruchten en bladeren van dezen Levensboom zijn een tegengift voor het nadeel en de pijn ons aangedaan door het eten onzer eerste ouders van de verboden vrucht, waardoor zij en al hun nakomelingen zijn verdorven geworden.

Dus heb ik getracht den weg tot den Boom des Levens te openen. Wat zal ik nog meer zeggen? Ik heb getracht, zelfs in de beweeg-redenen, de tegenwerpingen van het ongeloof, te beantwoorden. Ik zal deze aansporing besluiten, door een woord van raadgeving aan te bieden; enz.

Welke heerlijke dingen zegt Erskine van den Levensboom Christus Jezus, Zijn vruchten en bladeren. Wel mag het ons bedroeven, dat wij door onze zonden den weg naar den boom des levens in Edens Hof hebben gesloten; maar dat het ons verblijden mocht, dat in eeuwige liefde, God Zelf den weg tot den Levensboom in het hemelsche Paradijs, heeft ontsloten. Dat vele zondaren tot dezen heerlijken Levensboom met haast mogen komen ten leven! Hij, Die sterker is dan alle tegenstanders, trekke er heen en doe door het geloof komen en de heerlijke vruchten van dien Boom plukken.

Dat zij, die door genade, tot den Levensboom Christus Jezus, mochten komen en er geloovig gebruik van maken, gedurig met de Bruid Hem mochten verheffen en getuigen: “Als een appelboom onder de boomen des wouds, zoo is mijn Liefste onder de zonen; ik heb grooten lust in Zijne schaduw en zit er onder, en Zijne vrucht is mijn gehemelte zoet.” Hoogl. 2:3.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1937

The Banner of Truth | 6 Pagina's

DE LEVENSBOOM CHRISTUS JEZUS

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 1937

The Banner of Truth | 6 Pagina's