Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SAMENSPRAAK TUSSCHEN WAARHEID EN GERECHTIGHEID

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SAMENSPRAAK TUSSCHEN WAARHEID EN GERECHTIGHEID

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(vervolg)

Ger. : Ja, waarlijk, men moet wel geheel blind zijn, zoo men daar niets van ziet of merkt. Elke gevaarlijke bom die uit de hoogte wordt nederge-worpen is een pijl des Almachtigen. Hoe toornig is het aangezicht van Dien grooten Koning over de goddeloosheden der menschen, en vandaar dat allerlei vurige pijlen van Zijnen boog nederdalen. O, dat de inwoners der aarde voor Hem neder-vielen, Hem om genade smeekten en hunne zonden afbraken door gerechtigheid te doen.

O, dat de overwinnende Held eens vele pijlen van Zijn boog afschoot die wel pijn zullen veroorzaken, maar toch leiden tot behoudenis. Dit leidt mij er toe om iets te zeggen van de pijlen des goddelijken Woords, waarop gedoeld wordt in Psalm 45 : “Uwe pijlen zijn scherp, volken zullen onder U vallen; zij treffen in het hart van des Konings vijanden.” Alle menschen zijn vijanden van Christus in hun natuurstaat, ofschoon de een het meer openbaart dan de ander. Ze moeten allen ingewonnen en overwonnen worden. Ze moeten allen een scherpe pijl des Woords in het hart krijgen, zullen ze doodelijk gewond aan Zijn voeten vallen en Hem smeeken om den vrede. Het Woord Gods is door de kracht des H Geestes overtuigend, ontdekkend, afsnijdend, wondend en overwinnend. De pijn en smart der ziels-ellende door de zonde wordt gevoeld, tot er genezing komt door den hemelschen Heelmeester. Zulk een pijl is doodend voor den ouden mensch en het oude zondaars-leven. Dan is de vraag van Pau-lus op zijn plaats : “Wij die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?” Door zoo’n pijl sterft men om te leven. Als een zondaar pas zulk een pijl in zijn hart krijgt, schreit hij wel vreeselijk van zielepijn, en denkt wel zoo ter hel in te zinken en voor eeuwig te sterven; maar hij mag daarna ondervinden, het was een pijl ter behoudenis. Met Elisa zeggen : “Het is een pijl der verlossing des HEEREN.” O, hij mag God loven en danken voor zulk een pijl. Was hij niet van Jezus’ boog in zijn hart geschoten, hij had nooit stilgehouden op den weg des ver-derfs, nooit als een boetvaardig zondaar tot God wedergekeerd, nooit tot Christus gaan vluchten om door het geloof in Hem eeuwig behouden te zijn.

Ger.: Dat zijn waarlijk begeerlijke pijlen! Daardoor wordt het rijk Gods opgebouwd en uitgebreid, en het rijk des duivels afgebroken. Daardoor gaat de machtige Held uit overwinnende en opdat Hij overwonne. Toen Saul van Tarsen zulk een pijl in zijn hart ontving, was hij dadelijk door Jezus overwonnen en riep hij uit: “Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal.” Het is ook zoo wonderlijk, dat die er nooit spijt van hebben, dat Die dappere Held hen overwon. Ja, ze danken er Hem eeuwig voor.

Het is toch maar oneindig veel beter om zoo’n pijl die op de vijandige Saul van Tarsen werd afgeschoten in zijn hart te krijgen, als zoo eene die op den hoogmoedigen en goddeloozen koning Herodes werd afgeschoten. Toen er een pijl van ’s hemels boog hem trof, werd hij van de wormen gegeten en zonk in den eeuwigen dood weg. Hand. 12:23. Wat heeft Paulus er wel verwonderd over geweest, dat hij zulk een pijl niet kreeg van Jezus’ boog. Hij moet roemen in de barmhartigheden van Zijn Koning, zeggende: “Die te voren een godslasteraar was en een vervolger en een verdrukker; maar mij is barmhartigheid geschied.”

Ik heb eens een boekje gelezen van een gewezen kolendrager, Huntington geheeten, dat als titel heeft: “De naakte boog Gods.” Wonderlijk beschrijft deze eenvoudige dienstknecht Gods het, hoe dat vele van zijne bittere vijanden door soortgelijke pijlen werden getroffen als een Herodes. O, als de benauwers een oprechte ziel met smeekingen naar den hemelschen Held toedrijven, dan gebeurt het niet zelden, dat er plotseling zulk een pijl ter harer verlossing, op de vijanden wordt afgeschoten. Hun verlosser is sterk; HEERE der heirscharen is Zijn Naam. Ik moet uitroepen : “Heere Gij zijt rechtvaardig, en elk een Uwer oordeelen is naar recht.”

Waarh.: De Heere gebruikt ook Zijne Dienaren om als instrumenten in Zijne hand de pijlen Zijns Woords uit te zenden. Het is echter door de kracht van Christus waardoor zij in het hart treffen. Hij is de wijze en machitge bestuurder daarvan. Paulus zegt 2 Kor. 10:4 en 5: “Want de wapenen onzes krijgs zijn niet vleeschelijk, maar krachtig door God tot nederwerping der sterkten; dewijl wij de overleggingen terneder-werpen, en alle hoogte die zich verheft tegen de kennis Gods, en alle gedachte gevangen leiden tot de gehoorzaamheid van Christus.”

Zulk een pijl van Gods Woord, wordt vanwege deszelfs levendigheid en kracht ook wel een tweesnijdend scherp zwaard genoemd: “Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherp-. snijdender dan eenig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeeling der ziel en des geestes, en der samenvoegselen en des mergs, en is een oordeelen der gedachten en der overleggingen des harten.” Hebr. 4:12.

Helaas! duizenden zijn van meening in onze dagen, dat zulk een doordringende en hemelsche pijl van Jezus’ boog niet noodig is ter behoudenis. Wat kan de ware ziener die geestelijke voelhorens ontving het spoedig merken, of de godsdienstige mensch door een hemelpijl werd getroffen en in het stof aan Jezus’ voeten gebracht. Ik denk thans om Christen en Hope uit de Christen-reis van Bunjan, en de zoogenaamde hemelwandelaars die ze ontmoetten.

O, dat ze eens een pijl van Jezus boog geschoten in hun hart ontvingen! Wat zouden ze dan anders spreken en doen. Dan zouden ze den rechten weg ter zaligheid leeren verstaan en het hun zieletaal worden:

‘k Ben, door Uwe wet te schenden,
Krom van lenden,
Vol van druk, benauwd van hart;
Zeer gebogen en verslagen,
Moe van klagen,
Ga ik al den dag in ’t zwart.
Maar wat klaag ik, Heer der Heeren?
Mijn begeeren
Is voor U, in al mijn leed;
Met mijn zuchten en mijn zorgen,
Niet verborgen;
Daar Gij alles ziet en weet.

Gel. Gerechtigheid! dat we met allen die een pijl in het hart kregen en Sion beminnen, mogen voortgaan te bidden:

Uw koninkrijk koom’ toch, o Heer;
Ai, werp den troon des satans neer!

opdat onze verheerlijkte Immanuel vele pijlen moge schieten om Zijne onderdanen in deze tijden te vermeerderen, die in Zijne kracht den heiligen oorlog zullen strijden en een afkeer hebben van den verwoestenden oorlog, die thans het mensch-dom met schrik en beving vervuld.

(Wordt vervolgd)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1941

The Banner of Truth | 16 Pagina's

SAMENSPRAAK TUSSCHEN WAARHEID EN GERECHTIGHEID

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1941

The Banner of Truth | 16 Pagina's