Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SAMENSPRAAK TUSSCHEN WAARHEID EN GERECHTIGHEID

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

SAMENSPRAAK TUSSCHEN WAARHEID EN GERECHTIGHEID

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vervolg

Gerechtigheid: Hebben wij met elkander gehandeld over het wegnemen van den vrede op aarde en dat de menschen elkander zouden doo-den, nu moeten we ook nog spreken over hetgeen we lezen op het einde van het 4de vers: “En Hem werd een groot zwaard gegeven.” Het komt mij voor dat deze woorden er uitdrukkelijk aan zijn toegevoegd, om iets bijzonders te be-teekenen voor dezen tijd, ja, tot het einde des tijds toe, wanneer de HEERE der Gerechtigheid zal verschijnen ten oordeel. Waarlijk, het “groote zwaard” in de hand van den grooten Koning, verkondigt ons iets vreeselijks voor de menschen die op aarde wonen en die den God des hemels vertoornd hebben door hunne zonden. In dat groote zwaard moeten we aanschouwen de wraakvorderende gerechtigheid Gods, zooals daar op gedoeld wordt Amos 1:2: “Een ijverig God en een wreker is de HEERE, een wreker is de HEERE, en zeer grimmig; een wreker is de HEERE aan Zijne wederpartijders, en Hij behoudt den toorn Zijnen vijanden.”

Waarheid: Met recht worden we door het groote zwaard gewezen op de wrekende hand des Allerhoogsten. Ik vind in de Heilige Schrift, dat God op vele plaatsen een zwaard der gerechtigheid wordt toegekend om te beteekenen Zijne straffende oordeelen. In dat Goddelijke zwaard, zien we Gods onstoken en nederdalen-den toorn. Heeft Mozes er niet veel van gezien, met het wederspannige Israël op reis naar Kanaan? Is het wonder, dat hij in Psalm 90 schreef: “Want wij vergaan door Uwen toorn, en door Uwe grimmigheid worden wij verschrikt. Wie kent de sterkte Uws toorns, en Uwe verbolgenheid naardat Gij te vreezen zijt?”

De volgende plaatsen der H. Schrift zullen het voornoemde bevestigen en duidelijker aantoonen, wat het zwaard Gods doet onder de menschen-kinderen op aarde:

Exodus 22:24: “En Mijn toorn zal ontsteken, en Ik zal ulieden met den zwaarde dooden, en uwe vrouwen zullen weduwen en uwe kinderen weezen worden.”

Deut. 32:41, 42: “Indien Ik Mijn glinsterend zwaar wette, en Mijne hand ten gerichte grijpt, zoo zal Ik de wraak op Mijne tegenpartijen doen wederkeeren en Mijnen hateren vergelden. Ik zal Mijne pijlen dronken maken van bloed, en Mijn zwaard zal vleesch eten; van het bloed des verslagenen en des gevangenen, van het hoofd af zullen er wraken des vijands zijn.”

Jer. 12:12: “Want het zwaard des HEEREN verteert van het eene einde des lands tot het andere einde des lands, daar is geen vrede voor eenig vleesch.”

Jer. 29:17: “Zie, Ik zal het zwaard, den honger en de pestilentie onder hen zenden.”

Ezech. 21:4, 5: “Daarom zal Mijn zwaard uit zijne scheede uitgaan tegen alle vleesch, van het Zuiden tot het Noorden; en alle vleesch zal weten dat Ik, de HEERE, Mijn zwaard uit zijne scheede getrokken heb: het zal niet meer wederkeeren.”

Jer. 47:6, 7: “O wee, gij zwaard des HEEREN; hoe lang zult gij niet stilhouden? Hoe zoudt gij stilhouden? De HEERE heeft toch aan het zwaard bevel gegeven.”

Ger.: Dat zijn vreeselijke plaatsen uit de Heilige Schrift, vriend Waarheid! Als onze oogen echter open zijn, zoodat wij mogen zien en ter harte nemen wat thans in de wereld plaats grijpt, dan worden zulke Schriftuurplaatsen van groote beteekenis voor ons en zien we Wien God is en wat Hij is doende. Wee hunner, die gebonden aan zonde en wereld, opgaande in een vleeschelijken godsdienst, maar steeds roepen: God is enkel liefde, goedheid, barmhartigheid en genade. Vrede, vrede, en geen gevaar!

Gods Woord leert ons, dat de Heere ook soms een machtig volk gebruikt als het zwaard Zijner gerechtigheid om te tuchtigen. Zoo gebruikte de Heere Nebukadnezar en de Chaldeen om Juda en andere volken te treffen met Zijne vreeselijke strafgerichten. De geschiedenis leert ons, dat de Heere een machtige en wreede Napoleon gebruikte om ons oude Vaderland en andere volken menig jaar te tuchtigen. O, wat heeft het waard der Goddelijke gerechtigheid toen een bloed doen vloeien! En wien gebruikt een vertoornd Rechter in den hemel thans, om het Nederlandsche volk en andere volken te verdrukken en veel bloed te doen stroomen?

Waarh.: Ik denk thans ook om de strafgerichten die Christus aankondigde over de bloedstad Jeruzalem en het Joodsche land, en dat Josephus schrijft kort voor de vervulling daarvan: “Bijna een geheel jaar voordat Jeruzalem verwoest werd, stond boven den tempel een Komeet in de gedaante van een vurig zwaard, aanduidende dat het volk, de regeering en de stad, door vuur en zwaard verwoest zou worden. Wat zou de vorm des zwaards anders verkondigen dan oorlog? Wat zou de kleur des vuurs anders verkondigen dan brand?”

Het verstokte Jodendom gaf echter geen acht op de woorden van Christus en de waarschuwende teekenen, totdat het zwaard des hemels op vreeselijke wijze vervulde wat Christus had voorspeld. En vervolgt het zwaard der Goddelijke gerechtigheid het Jodendom heden ten dage nog niet?

Ger.: Dat Johannes zoo uitdrukkelijk schrijft over een groot zwaard geeft te kennen, dat Gods toorn vreeselijk ontstoken is en ontzettend zal nederdalen op de bewoners dezer aarde die weigeren zich tot God te bekeeren en in Zijne wegen te wandelen. David zegt Psalm 7:13: “Indien hij zich niet bekeert, zoo zal Hij Zijn zwaard wetten; Hij heeft Zijnen boog gespannen en dien bereid.”

De Heere vroeg eens aan Jona: “Is uw toorn billijk ontstoken?” Jona’s toorn was onbillijk, maar Gods toorn is billijk ontstoken. Rechtvaardig is de Heere, nu Hij alom het groote zwaard doet nederdalen. Nu wordt de bitterheid der zonde gezien en gesmaakt. O, wat een lijden, dood en verderf! Hoe groot zijn de verwoestingen! De zonde heeft een bittere vrucht. Waarlijk, God is geen ledig aanschouwer van het kwade. Daar de mensch zich niet keert tot Hem Die hem slaat, de zonde niet afbreekt door gerechtigheid te doen, zoo moeten we verwachten, dat het “groote zwaard” zal blijven doorgaan onder het menschdom op aarde. O wee! de menschen die op de aarde wonen.

Waar.: Ik weet dat dit de waarheid is, en die waarheid zal bevestigd worden. De toekomst ziet donker en het einde aller dingen genaakt.

Ook staat op bijzondere wijze voor Gods Kerk vervuld te worden wat Jezus tot Zijne volgelingen sprak: “In de wereld zult gij verdrukking hebben.” Hij heeft er echter aan toegevoegd: “Hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen.” Ja, Christus heeft over alle zonden en vijanden der wereld getriomfeerd en als Overwinnaar zit Hij aan de rechterhand Zijns Vaders in heerlijkheid. Vandaar bewaart en beschermt Hij de Zijnen. Vandaar schenkt Hij de Zijnen bemoedigende en vertroostende genade. Daarom hebben ze in het midden van alle beroeringen en wereld-weeën, niet te vreezen. Ze mogen vol goeden moed zijn. Alle instrument dat tegen hen bereid wordt, zal niet gelukken. Hij roept Zijn menigwerf vreezende Kerk toe: “Vrees niet gij wormpje Jacobs, gij volkje Israëls. Ik help u, spreekt de HEERE, en uw Verlosser is de Heilige Israëls.”

De Heere Zelf is niet alleen een schild, maar ook een zwaard voor Zijn volk ten goede. We mogen met Mozes juichen: “Welgelukzalig zijt gij, o Israël, wie is u gelijk? Gij zijt een volk verlost door den HEERE, het schild uwer hulpé, en die een zwaard is uwer hoogheid; daarom zullen zich uwe vijanden geveinsdelijk aan u onderwerpen, en gij zult op hunne hoogten treden.”

Ger.: Dat zijn heerlijke woorden na al het vreeselijke dat we bespraken over het “groote zwaard.” Ook mogen we hier nog aan toevoegen, dat al Gods uitverkoren volk voor eeuwig verlost is van het wraakzwaard Godes. O, dat het al Gods geliefde volk, tot gedurige verwondering mocht zijn, dat dit wraakzwaard nedergedaald is op hun Borg en Plaatsvervanger. Om Zijn Bruid te verschoonen, heeft de Bruidegom Christus het op Zich doen nederdalen. Hun lijden en dood door het wraakzwaard, heeft Hij in liefde geleden en gesmaakt. O, liefde, die de kennis ver te boven gaat! Op het eind der Evangelien zien we Zach. 13:7 vervuld: “Zwaard, ontwaakt tegen Mijnen Herder en tegen den Man Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE der heirscharen; sla Dien Herder, en de schapen zullen verstrooid worden; maar Ik zal Mijne hand tot de kleinen wenden.”

Nu is er nog wel een Vaderlijk ongenoegen voor de Kerk hier op aarde, maar die is haar ten goede. De Kerk van ouds dankte er God voor, zeggende: “Ik dank U, HEERE, dat Gij toornig op mij geweest zijt, maar Uw toorn is afgekeerd en Gij troost mij.” Dat Vaderlijk ongenoegen over hun zonden zal in den hemel niet zijn, en hier mogen ze in de toepassing van Jezus’ gerechtigheid in de rechtvaardigmaking door het geloof, al wel met Paulus jubelen: “Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onzen Heere Jezus Christus.”

Waarh.: Terwijl het “groote zwaard” zich in het bloed der stervelingen wentelt en zijne duizenden verslaat, doe de Heere Zijn Kleingeloof ook in blijdschap uitroepen: “Ik ben zeer vroolijk in den HEERE, mijn ziel verheugt zich in mijnen God, want Hij heeft mij bekleed met de kleederen des heils, den mantel der gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan.”

Nu ken ik die waarheid, zoo diep als gewis,
Dat Christus alleen mijn gerechtigheid is:
Nu tart ik den dood, nu verwin ik het graf,
Nu neemt mij geen satan de zegekroon af!

Wordt vervolgd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1941

The Banner of Truth | 16 Pagina's

SAMENSPRAAK TUSSCHEN WAARHEID EN GERECHTIGHEID

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1941

The Banner of Truth | 16 Pagina's