Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BARNABAS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BARNABAS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze getrouwe gezant des Heeren wordt ook een “Apostel” genoemd (Hand. 14:14). Hij was een Joodsch Leviet, en zijn geboorteplaats te Cyprus, een groot eiland in de Middelandsche Zee, waar zijn ouders zich gevestigd hadden. Zijn oorspronkelijke naam was “Joses,” zijnde door de Apostelen toegenaamd “Barnabas” (hetwelk is, overgezet zijnde, een zoon der vertroosting) Hand. 4:36. Zeker Bijbelverklaarder zegt hiervan: “Een zoon der vertrooting; een die zelf grootelijks wandelde in de vertroosting des Heiligen Geestes—een blijmoedig Christen, en dit verruimde zijn hart in liefdadigheid jegens de armen; of wel, iemand, die uitnemend was in het vertroosten van het volk des Heeren, en het spreken van vrede tot ontroerde en bekommerde harten; hij had hierin eene bewonderenswaardige gemakkelijkheid. Er waren twee onder de Apostelen, die Boanerges—zonen des donders— genoemd werden, Markus 3:17; maar nu was er een zoon der vertroosting onder hen. Ieder had zijne eigene, bijzondere gave. Niemand hunner moet een ander bedillen, maar allen moeten elkander helpen en aanvullen.”

Barnabas wordt wel geacht een van de zeventig discipelen geweest te zijn, door Jezus uitgezonden om te prediken en wonderen te doen, Lukas 10. Zekerheid bestaat hier echter niet voor.

Een bijzonder getuigenis lezen we van hem, Hand. 11:4: “Want hij was een goed man, en vol des Heiligen Geestes en des geloofs.” Het komt ons voor dat hij ook te Jeruzalem was met de uitstorting des H. Geestes, en daar ook een ruim deel van ontving tot zijne eigene vertroosting en blijdschap, maar ook om daardoor bekwaam te zijn voor het werk waartoe van God geroepen. Kort na de uitstorting des H. Geestes lezen we van hem (Hand. 4:37), dat hij zijn akker verkocht en het geld daarvan bracht aan de voeten der Apostelen ten goede voor de armen. Hij gaf dus een goed voorbeeld en toonde van een anderen geest te zijn, dan de rijke jongeling die tot Jezus kwam met de vraag: “Goede Meester, wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?” Deze had meer op met zijn goederen, dan met Jezus en het eeuwige leven. Dus hebben we hier een bewijs van Barnabas’ ongewone milddadigheid.

Het komt ons voor, dat Barnabas de eerste onder de Apostelen te Jeruzalem was, die van Paulus’ waarachtige bekeering verzekerd was. Met vrij- en blijmoedigheid nam hij daarom de bekeerde Saulus van Tarsen en leidde hem in het midden der Apostelen, hen verhalende hoe Saul op den weg den Heere gezien, tot hem had gesproken en hoe hij met vrijmoedigheid te Damascus in den Naam van Jezus had gesproken (Hand. 9:27).

Barnabas was zijn geliefde Broeder Saulus niet vergeten, toen hij te Antiochië een gezegend arbeidsveld vond en een groote schare den Heere aldaar werd toegevoegd. Hij had de ijverige en vurige Saulus noodig en ging naar Tarsen om hem te zoeken, en hem gevonden hebbende bracht hij hem te Antiochië. Menig jaar mochten zij aldaar gezegend arbeiden. Toen nu de gemeente te Antiochië genoegzaam met geestelijke Leidsmannen en predikers was voorzien en Barnabas en Saulus konden gemist worden, sprak de Heilige Geest op zekeren tijd: “Zondert Mij af beide Barnabas en Saulus tot het werk waartoe Ik ze geroepen heb.” Toen zijn deze twee Dienaren Gods als Zendelingen uitgetrokken in de mogendheid des Heeren, om onder het blinde Heidendom den onnaspeurlijken rijkdom van Christus te verkondigen, hebbende Johannes Markus tot een dienaar.

Na eenigen tijd mochten ze wel bewaard te Antiochië wederkeeren, en de gemeente verhalen wat groote dingen God met hen gedaan had, en dat Hij den heidenen de deur des geloofs geopend had.

Toen deze ijverige Dienaren des Heeren daarna hun tweede zendingsreis zouden ondernemen, kwam er verwijdering tusschen hen over het wel of niet medenemen van Marcus. Wij lezen Hand. 15:39: “Er ontstond dan eene verbittering, alzoo dat zij van elkander gescheiden zijn.”

Hier krijgen wij te zien, dat deze bijzondere Dienaren Gods, van gelijke bewegingen en zwakheden waren als andere menschen. Dat de minste gelegenheid twist en verdeeldheid baren, en de nauwste vriendschap en genegenheid in gevaar van verbroken te worden, brengen kan. Immers het ging hier zoover, dat dit heilig paar (gelijk Theodoretus van deze twee Apostelen spreekt), dat tot nu toe zoo eendrachtelijk het juk des Evangelies getrokken had, van elkander scheidde en verbitterd zijnde, elk zijn eigen weg ging; zoodat Paulus, Silas bij zich genomen hebbende Syrië en Cilicië doorreisde, en Barnabas in gezelschap van zijn neef Marcus, naar zijn Vaderland Cyprus afscheepte.

De Heilige Schrift meldt ons verder niets van Barnabas. Ook de ongewijde geschiedenis geeft ons weinig licht over het verdere van Barnabas’ leven en arbeid. Eenige schriften willen, dat Barnabas een der eerste Apostelen was om te Rome het Evangelie te prediken. Een aanspraak tot het volk wordt aangehaald. Na in andere gewesten het Woord Gods verkondigd en te Milaan een gemeente gevestigd te hebben, is hij op het einde van zijn vruchtbaar leven wedergekeerd naar Cyprus. Volgens zeker schrijver, is Barnabas na de bekeering van vele menschen aldaar, door vijandige Joden overvallen, die hem na vele martelingen dood-steenigden.

Op deze getrouwe getuige des Heeren, is ook toepasselijk: “Let op den vrome en zie naar den oprechte, want het einde van dien man zal vrede zijn.” In het hemelsche Paradijs ontving hij de eeuwige en volle vertroosting.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1943

The Banner of Truth | 16 Pagina's

BARNABAS

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1943

The Banner of Truth | 16 Pagina's