Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKGESCHIEDENIS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKGESCHIEDENIS

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Vervolg)”

Wonderlijk zijn de wegen des Heeren. Dat Justinus dezen grijsaard moest ontmoeten, was kennelijk door de leiding en besturing des Heeren. Hij leerde door ervaring dat de heidensche wijsbegeerte geen behoefte en gemis der ziel kon vervullen. Hij kwam in Gods- en Jezusgemis, en dat werd heerlijk op Gods tijd vervuld. Waarachtige bekeering door en tot God werd zijn deel. Rust en vrede der ziel mocht hij vinden door het geloof in den grooten Zaligmaker Jezus.”

Nu zegt de geschiedenis verder van dezen nuttigen strijder:”

“Innig had hij den Heere lief, Die hem eerst had liefgehad en Zich zijner erbarmd had. Zijnen medemenschen de blijde boodschap des heils te brengen en de waarheid te verdedigen, was thans de moeilijke doch heerlijke taak, die hij op zich nam. Met Woord en pen getuigde hij voor het ware geloof, en zijne kennis en talenten maakten hem tot een geducht kampioen. Een kerkelijk ambt heeft hij niet bekleed, maar gehuld in den filosofenmantel doortrok hij het groote Romeinsche rijk en verkondigde allerwegen het Evangelie, hier gemeenten stichtende, daar gevestigde gemeenten opbouwende in het allerheiligste geloof. Tevens verdedigde hij, vaak met groote geleerdheid en scherpzinnigheid, de waarheid des Christendoms tegen de aanvallen en de lastertaal der vijanden. Even vurig bestreed hij de ketterijen, welke in zijnen tijd in de Kerk waren ingeslopen. Ook als Godgeleerde heeft Justinus een grooten naam gemaakt; hij toch was de eerste, die na den tijd der Apostelen, beschouwingen leverde over het wezen des geloofs, en ook andere theologische vragen wijsgeerig behandelde, maar steeds bouwende op het fundament der Apostelen en Profeten.”

Vooral echter heeft hij naam gemaakt als Apologeet. In het jaar 140 schreef hij zijne uitmuntende “groote Apologie,” gericht tegen keizer Antoninus Pius, waarin het onrechtvaardige van het vervolgen der onschuldige Christenen aangetoond wordt.”

(Wordt Vervolg)”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1950

The Banner of Truth | 16 Pagina's

KERKGESCHIEDENIS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 1950

The Banner of Truth | 16 Pagina's