Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET GETUIGENIS DES HEILIGEN GEESTES

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET GETUIGENIS DES HEILIGEN GEESTES

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

“En de Heilige Geest getuigt het ons ook.”— Hebr. 10:15.

Drie goddelijke personen zijn bij het zalig-worden van de gemeente Gods betrokken. Niet één van deze personen kan worden gemist. Alhoewel deze drie personen in hun werken zich immer openbaren en wij nimmer een werk aan één der personen uitsluitend mogen toedenken, alsof de andere personen daarin niet zouden betrokken zijn, toch is het naar de Heilige Schrift om te spreken van een bijzonder werk des Vaders, een bijzonder werk des Zoons en een bijzonder werk van de Heilige Geest. Over het werk van de laatstgenoemde persoon handelt de tekst, die wij tot voorwerp van onze meditatie willen maken. Het bijzonder werk van de Heilige Geest wordt hier genoemd het werk van getuigen. Om hierbij nader stil te staan is het goed om te overdenken : 1. Waarvan de Heilige Geest getuigenis geeft. 2. Door welke middelen de Heilige Geest getuigenis geeft. 3. Welk een kracht dit getuigenis des Heiligen Geestes heeft.

1. Waarvan de Heilige Geest getuigenis geeft.

De Heilige Geest geeft getuigenis van de waarheid. In de waarheid is alles begrepen, wat wij tot onze zaligheid kennen moeten. Wij spreken van de waarheid van onze schepping. Daarmede bedoelen wij alles wat tot de schepping van de mensch behoort en van alles wat tot het geschapene behoort. God heeft de mensch als het heerlijkste schepsel geschapen naar Zijn evenbeeld in kennis van Zijn wil en deugden, in gerechtigheid en heiligheid. Die schepping was goed en volmaakt. Er was geen gebrek aan. God heeft Zich in Zijn eigen werk vermaakt en verlustigd. De mensch was het voormaak van Zijn bijzondere gunst, waarom Hij dan ook de mensch boven alle andere schepselen bevoorrecht heeft met die heerlijke natuur, waarmede wij eenmaal waren begiftigd.

De Heilige Geest geeft getuigenis van de waarheid van onze val. De diepe val van de mensch is de oorzaak van alle natuurlijke, geestelijke en eeuwige ellende. Zonder kennis en wetenschap van die val des menschen in het Paradijs zouden wij nimmer de noodzakelijkheid van een verlosser verstaan. Daarom is het dat de Heilige Geest van de val des menschen getuigenis aflegt en van alles, wat tot de vruchtgevolgen van deze val des menschen moet gerekend worden. Het is namelijk een erfenis van onze val, dat wij tot alle goede onbekwaam geworden zijn. En niet alleen onbekwaam tot het goede, maar geneigd tot alle geestelijke kwaad, zoodat wij vijanden van God zijn, die midden in onze Gode vijandige activiteit ons bevinden en tegen alle openbaringen van Zijn goedertierene verdraagzaamheid zondigen.

De Heilige Geest getuigt van het oordeel, dat op de zonden volgen moet. God kan de zondaar niet ongestraft laten, maar Zijn heiligheid, waarheid, gerechtigheid vereischt het straffen van de zondaar en de verheerlijking van de majestueuze deugden Gods. Van die deugden Gods getuigenis afleggende wordt de rechtvaardige vergelding van de zonde ons gepredikt.

De Heilige Geest getuigt echter niet alleen van schepping, val, zonde, dood en oordeel, maar het getuigenis van de Heilige Geest is in het bijzonder een getuigenis van de genade Gods.

De Heilige Geest getuigt van de eeuwige verkiezende liefde Gods. Die Goddelijke verkiezing wordt ons gepredikt als een bronwei van eeuwige gelukzaligheid voor Gods kinderen. Een nooit veranderend raadsbesluit Gods, dat ten grondslag ligt aan de zaligheid van Gods volk en zonder welke verkiezing de zaligheid ten eenenmale onmogelijk zijn voor verloren Adamszonen en dochteren. Van dit voornemen Gods betuigt de Geest Gods, Die Zelf in die raad des Heeren gestaan heeft.

De Geest des Heeren getuigt van de verlossing, die verwerkelijkt worden zal door Jezus Christus, de gegeven Zoon Gods, Die in de volheid des tijds geboren werd in Bethlehem en Die de uitwerker van de zaligheid van Gods kinderen is. Van dat volbrachte en algenoegzame werk des Middelaars getuigt de Geest des Heeren, Die ons dan ook aangeduid wordt als de Geest van Christus. De Geest getuigt van de weg, die in Christus ontsloten is en die de eenige weg is, welke ons tot zaligheid gepredikt en voorgesteld wordt. Zeer overvloedig is het getuigenis van de waarde van Zijn lijden en opstaan. Hij getuigt van Zijn profetische, priesterlijke en koninklijke heerlijkheid. Van de ruimte, die er voor verloren zondaren in Hem gevonden wordt; van de verzoenende kracht van Zijn bloed en van de heerlijke en be-teekenisvolle deugden van de Middelaar Gods en der menschen.

Wij zouden zoo kunnen doorgaan om een gansche reeks van waarheden U voor te stellen, waarvan de Heilige Geest getuigt. Laten wij echter in het bestek van onze meditatie alles tezamen vatten en U dit voorstellen : De Heilige Geest getuigt van alles dat tot Gods eer, de wegneming van alle onschuld van de verdoemden en de zaligheid van de kerk des Heeren noodzakelijk is.

In de tweede plaats overdenken wij :

Door welke middelen de Heilige Geest getuigenis geeft.

De Heilige Geest getuigt door onderscheidene middelen en wij kunnen dit getuigenis ook met een onderscheidene strekking zien.

Ten eerste is er ook een getuigenis van de Heilige Geest in de natuur. Daar God Zich in de natuur openbaart als de alwijze en almachtige God kunnen wij dit een natuurlijke getuigenis des Heiligen Geestes noemen. Dit is echter een getuigenis, dat ons de weg der zaligheid niet leert, alhoewel het voldoende is om de mensch alle onschuld te benemen, zoodat de heiden, die nooit van het Woord Gods gehoord heeft, toch, wanneer voor de troon Gods gesteld, niet verontschuldigd worden kan, daar de Heilige Geest door het natuurlijk getuigenis hem beschuldigd en ontschuldigde.

Daar is een getuigen door middel van de gangen des Geestes in de historie. Daar toch is een spreken des Geestes in al de daden Gods, welke in de ontwikkeling van alle dingen hier op de aarde kan vernomen worden.

Maar het belangrijkste is het getuigen des Geestes door middel van het Woord Gods. Wij belijden dat dit woord door de inspiratie van de Heilige Geest geschreven is, zoodat dit woord van woord tot woord een getuigenis van de Heilige Geest bevat. Toch zal ook dit getuigenis des Geestes niet door de mensch geloofd worden, wanneer ook niet die Heilige Geest in het hart getuigde. Dat getuigenis is voor ons allen noodzakelijk. Gewis, zonder het getuigen in het Woord zou er nimmer een getuigen in het hart kunnen zijn. Het getuigen des Geestes in het hart mag nimmer van het getuigen door het Woord losgemaakt worden. Wanneer wij dat doen loopen wij het groote gevaar in geestdrijverij te vervallen, zooals de geschiedenis der kerk al zoo menigmaal heeft aangewezen, dat er menschen waren die van een getuigenis des Geestes spraken buiten het Woord Gods om. Gelukkig wanneer door Gods genade het getuigen des Geestes in het hart gekend wordt, want dat is het noodzakelijkste van alle dingen voor een ieder van ons. Hoe menigmaal heeft die Geest Gods echter reeds getuigd tot een ieder van ons, zonder dat wij overtuigd werden. Dan blijkt dat wij nog immer die krachtdadige, onwederstandelijke getuigenissen van de Geest Gods missen. Het getuigenis des Geestes in het hart heeft groote kracht en laten wij dan daarop nu in het bijzonder letten, wanneer wij ten slotte bij de kracht van dit getuigenis stilstaan.

De kracht is ten eerste waar te nemen in het feit, dat God de mensch alle onschuld beneemt. Geen mensch zal vrij zijn in het gericht Gods of zich daar kunnen verontschuldigen, want de Heere heeft door de Heiilge Geest hem doen getuigen van zonde en straf, maar ook van genade en ontferming. Wanneer wij daarop eens letten gingen hoe menigmaal de Heilige Geest ons heeft doen betuigen, wat tot onze eeuwige vrede dient, hoe beschaamd zou dan iedere hoorder van het Woord Gods alreeds hier niet moeten zijn.

Lezer, God heeft Zich van U doen vrijmaken. Uw oordeel is U aangezegd, in de Naam des Heeren zijt gij gebeden de slechtigheden te verlaten, te hooren opdat Uwe ziel zou leven. De Geest heeft ons getuigd van de rechtmatigheid Gods in de bepaling van onze eeuwige straf; Hij heeft ons getuigd van de noodzaak der bekeering; Hij heeft ons getuigd van hetgeen in God door Christus te vinden is; Hij heeft ons getuigd van de ruimte van het zaligworden om niet, dooide verlossingen, die in Christus Jezus zijn. Gij zijt vermaand, gewaarschuwd, genoodigd in ’s Heeren Naam, de zaligheid is U aangeboden en wat zal het dan verschrikkelijk zijn als dit getuigenis van de Heilige Geest U aanstonds weder zal worden voorgesteld en de rechtvaardigheid van Uw eeuwig vonnis voor Gods aangezicht nader zal bevestigen.

Maar dit getuigenis des Geestes is in de tweede plaats krachtig tot de vertroosting en de zaligheid van Gods kinderen. Want dan heeft dat getuigenis kracht in de overtuiging van de ziel van zonde en gerechtigheid en oordeel. Ja waarlijk, dat getuigenis heeft zulk een kracht, dat niet langer de zondaar in de zonde leven kan, maar dat door dit krachtig getuigenis hij begint te beven, omdat hij zoo tegen een goeddoend God gezondigt heeft. Hij wordt geheel overtuigd van de grootheid van zijn zonde tegen God, van de rechtvaardigheid van Zijn oordeel, van de onmogelijkheid om nog door zijn eigen werken zalig te worden. Van stap tot stap overtuigt de Heilige Geest de mensch van zijn eigen diepe en betreurenswaardig ellende. Hij kan dan niet langer meer de waarschuwingen in de wind slaan, maar moet als een verloren mensch de strijd tegen God en de dienst van de zonde opgeven en begint hartelijk tot God te roepen.

Hij smeekt om de genade, zooals de tollenaar deed; de Geest Gods overtuigt van de waarheid Gods en dan ziet de ziel, dat hij rechtvaardig afgesneden is van Zijn gemeenschap. Maar wat wonderlijk en zoet wordt het voor de ziel wanneer deze Geest ook overtuigen gaat van de genade door het bloed des Lams ontsloten. Er zijn toch tijden dat een overtuigde ziel niet gelooven kan, dat er voor hem genade is. Al zouden alle predikers van de wereld hem toeroepen, dat hij als een verloren mensch het gepaste voorwerp voor de genade Gods in Christus is, de ziel kan het niet aannemen en de krachtige troost van die genade niet ervaren, wanneer de Heilige Geest Zelf niet overtuigt van de Waarachtigheid Gods in deze heilige noodigingen van de gebroken en ellendige en verslagene zondaar. Dat is ook het werk van de Heilige Geest om de vrijmoedigheid te schenken om tot het Lam Gods de toevlucht te nemen.

Niet alleen de vrijmoedigheid maar ook de kracht om te vluchten is van de Heilige Geest. Die Geest getuigt dan en door Zijn getuigenis wordt de ziel ervan overtuigd, dat al is hij de eeuwige straffen waardig en de minste van alle menschen kinderen en de onwaardigste, ziende op zijn eigen schuld en afmakingen dat het nochthans waar en ontwijfelbaar is, dat God zulk een ziel Zijn genade in Christus biedt. Wat is het dan eeuwig groot wanneer de ziel dit getuigenis des Heiligen Geestes geloovende door Zijne kracht vluchten mag tot deze fontein van genade en ontferming en zijn gansch verloren ziel aan de voeten van het Lam Gods ter neder leggen mag. Er is een getuigenis van de Heilige Geest in de harten van Gods kinderen, namelijk medegetuigende met hunne Geest, dat zij kinderen Gods zijn. Wanneer de Geest Gods hen verzekert in de rechtvaardiging van hun aandeel aan de gerechtigheid van Christus en van het vrijsprekend oordeel van een rechtvaardigen God. Ook wanneer zij in de oefeningen des geloofs in de omhelzingen van de persoon van Christus tot heiliging van hun hart en tot vernieuwing van hun leven dat getuigenis des Geestes ervaren mogen, dat hen vertroost te midden van alle wisselvalligheden teleurstellingen hier op aarde, en dat hen wijst op de erfenis, die naar Gods onfeilbare belofte voor hen is weggelegd van voor de grondlegging der wereld. Welgelukzalig, wanneer wij dit getuigenis des Geestes kennen mogen.

C. —V.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1956

The Banner of Truth | 16 Pagina's

HET GETUIGENIS DES HEILIGEN GEESTES

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1956

The Banner of Truth | 16 Pagina's