Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN ERNSTIGE VERMANING VAN DE APOSTEL PETRUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN ERNSTIGE VERMANING VAN DE APOSTEL PETRUS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“En het einde aller dingen is nabij! Zijt dan nuchter en waakt in de gebeden.”—1 Petrus 4:7.

Alzoo hooren wij de hoogbegenadigde Apostel Petrus getuigen. Hij die door Jezus Zelf was onderwezen, had zulke goede lessen geleerd, waarin hij ook anderen wil onderrichten. Hij ziet het einde aller dingen naderen, en wel het einde van Gods lankmoedigheid in het dragen en verdragen van alle goddelozen! Waarbij ook voor hen zouden naderen Zijn oordeelen en Gods-gerichten, over al hun woorden en werken. Hij ziet het einde ook naderen voor al Zijn volk; waarmede alle ellende en strijd ’n einde zouden nemen! Hij ziet ook het einde van het wereld-bestaan, waarmee dan een beslissend einde voor alle zonden aanbreekt en alles verzwolgen zal worden in een eindelooze eeuwigheid! Niet ten onrechte noemt dan ook de Apostel een einde aan alle dingen, omdat alles daaronder begrepen is, wat voor ons oog zien en zinlijk is.

Alzoo komt ook eens een einde aan ons tijdelijk leven; en dit einde komt zeker, want wie leeft er die de slaap des doods niet eens zal slapen? Een onnoemlijk getal heeft ook eens, gelijk wij, op de aarde geleefd, voor wie reeds het tijdelijke verwisseld is in een eindelooze eeuwigheid.

Dit einde komt voor duizenden onverwachts; voor menigeen komt de dood als een dief in de nacht. Hij overrompelde zelfs een koning Beltsazar in het midden van zijn vreugdemaaltijden die hij vierde, en een rijke man in zijn ijdele droomen, waarin hij nog vele jaren dacht te zullen leven!

Voor hoevelen is dit einde alreeds gekomen. Voor jeugdigen van jaren die aan het einde van hun leven nog niet dachten, maar in de ijdelheid voortleefden. Alsmede ook voor ouden van dagen.

Nu komt de Apostel Petrus ons allen op te wekken en getuigt: zijt dan nuchter en waakt. Van nature komt de satan ons een zwijmeldrank in te geven, waardoor duizenden in slaap gewiegd worden en in ijdele dromen maar rustig nederliggen op een bed van zorgeloosheid, om spoedig in de eeuwigheid te ontwaken!

Zijt dan nuchter en waakt. Zoo komt de Apostel ons toe te roepen. Hij wil dat wij op wacht gaan staan gelijk een soldaat, die zich niet door een vijand laat overrompelen, terwijl de satan rondgaat als een briesende leeuw om onze zielen te verslinden.

Gelukkig zijn diegenen wier oogen daarvoor geopend worden en zijn wakker geschud op het bed van zorgeloosheid waarop zij van nature ook nederlagen.

Voor hen is het een wonder dat de Heere hen nog zoolang heeft gedragen en zij nog zijn mogen in het land der levenden. Die krijgen de tijd uit te koopen, terwijl de dagen boos zijn. En mogen zij een blik terugwerpen op hun voorgaand leven, dan is het hen een wonder dat de Heere hen nog heeft verdragen; en nog grooter wonder dat Hij nog voor zulke zondaren een weg heeft uitgedacht en die komt te openbaren in en door het schenken van Zijn eeniggeboren Zoon, waardoor ellendigen nog weer beweldadigd kunnen worden met een eeuwig leven!

Hoe dierbaar wordt dan ook die Zaligmaker en noodzakelijk voor hunne zielen. Dan getuigen zij met een biddend hart:

Geef mij Jezus of ik sterf;
Buiten Jezus is geen leven,
Maar een eeuwig zielsverderf.

Dezulken zijn ontnuchterd uit de ijdele slaap der zonden en worden opgewekt tot een werkzaam leven om ook mede in Hem gevonden en geborgen te mogen zijn met hun onsterfelijke zielen! O eeuwig wonder, een troostwoord te mogen ontvangen. Nog grooter wonder door het geloof met Jezus vereenigd, door Hem weer in al hun verloren rechten in Adam hersteld te mogen worden; en met de Heere, de Allerhoogste Koning, weer in Zijn zalige gunst te mogen verkeren.

Voor dezulken geldt ook nog altoos de vermaning van de apostel Petrus: zijt dan nuchter en waakt in de gebeden, want de satan gaat rond als een briesende leeuw. Hij heeft het bijzonder op dat volk gericht, om hen van het rechte spoor af te leiden.

Hoe veel ook in onze dagen van afval en diep verval. Satan komt op allerlei wijze, hetzij als een duivel in zwarte kleeren, of als een engel des lichts om hun ziel te betooveren. Hij belooft soms veel, zelfs de geheele wereld te zullen geven; en als een arme duivel heeft hij niets. Zijn listen zijn ons niet onbekend, zoo hooren wij de Apostel Petrus getuigen. Gelukkig als ons oog en hart naar boven mogen zijn. Hij dan, Die met ons is, is meer dan die tegen ons zijn. De Heere moge ons tezamen voor de listen bewaren en schenke ons Zijn genadige hulpe in deze droeve dagen van afval en diep verval. Dit zij onze bede!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1956

The Banner of Truth | 16 Pagina's

EEN ERNSTIGE VERMANING VAN DE APOSTEL PETRUS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 november 1956

The Banner of Truth | 16 Pagina's