Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

RECHTVAARDIGMAKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

RECHTVAARDIGMAKING

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

X. vraagt, of er een rechtvaardigmaking van eeuwigheid is, dan wel of God van eeuwigheid besloten heeft om Zijn uitverkorenen in de tijd te rechtvaardigen, zoals Hij b.v. besloten heeft de wereld te scheppen, welke toch van eeuwigheid is.

Jacob Groenewegen bracht tegen Comrie het bezwaar in, dat wie een rechtvaardigmaking van eeuwigheid leert, ook zeggen moet dat de schepping van eeuwigheid is: doch Comrie wees op dit onderscheid; dat de schepping een creatuurlijke voortbrenging is en die kan niet van eeuwigheid zijn, maar de rechtvaardigmaking ziet op een rechtsverhouding en deze is in Gods besluit van eeuwigheid. (Zie Comrie Brief en Missive over de rechtvaardigmaking.)

Voetius leert ons in zijn Catechismus, dat de rechtvaardigmaking is aan te merken als: voor het geloof en als door het geloof. Voor het geloof is de rechtvaardigmaking der uitverkorenen in Christus a. van eeuwigheid in het besluit Gods en b. in des Heeren opstanding uit de dood toen Hij gerechtvaardigd is in de Geest (2 Tim. 3 : 16).

Tegen de Remonstranten hebben de Dordtse vaderen volgehouden, dat de zondaar gerechtvaardigd wordt eer hij gelooft; en zo scherp stonden de partijen tegenover elkander, dat de Remonstranten, toen zij 5 Maart 1619 te Rotterdam vergaderd waren, uitspraken nooit met de Gereformeerden gemeenschap te kunnen hebben, zolang deze volhielden, dat een zondaar gerechtvaardigd wordt als hij nog goddeloos is en dat alzo de vergeving der zonden gaat voor de bekering. Het was dus het eenparig gevoelen der te Dordrecht saamgekomenen, dat de rechtvaardigmaking aan het geloof voorafgaat, hoewel niemand hunner de rechtvaardigmaking door het geloof ontkende, doch daarentegen als noodzakelijk ter zaligheid leerden (Rom. 5:1).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1959

The Banner of Truth | 8 Pagina's

RECHTVAARDIGMAKING

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1959

The Banner of Truth | 8 Pagina's