Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PINKSTEREN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PINKSTEREN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En daar geschiedde haastelijk uit de hemel een geluid, gelijk als van een geweldige, gedreven wind, en vervulde het gehele huis daar zij zaten.

Handelingen 2:2

II.

Niemand kan voor God bestaan, zo hij vreemdeling blijft van het vernieuwend werk des Heiligen Geestes. Eens zal het voor ons Pinksteren moeten worden.

„Voorwaar, voorwaar zeg Ik u — zo spreekt de Heere Jezus — tenzij iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien”.

En hoe vreselijk zal het lot zijn van hen, die zullen zeggen: „Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En Ik zal hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!”

O, beproeve toch een ieder zichzelf. Wij gaan met rasse schreden de eeuwigheid tegemoet. En onze beste werken zijn blinkende zonden voor God. Wie evenaart hen, die duivelen uitwierpen? Wie is hun gelijk, die vele krachten deden? En dezen zijn buiten geworpen. Te licht bevonden is alles wat buiten Christus is. En buiten Hem is ieder, in wie de Heilige Geest geen woning maakte.

Zie, dat is het Pinksterwonder: God de Heilige Geest kwam neder om te wonen in het hart van verloren zondaren. Dat wonder roept de ruimte uit der zaligheid in het bloed van Christus. Wie zal het ooit vatten? O, dat wij het uitroepen, op deze dag in het bijzonder, dat arme zondaren verkoren zijn, opdat de Heere in hen wone. Geen zondaar is te slecht; geen hart te onrein. Verdeelde tongen werden gezien op de discipelen. Tot alle volken en geslachten op de aardbodem zal het Evangelie klinken, en uit alle taal en volk en geslacht en natie zal de Heere de Zijnen trekken. Geen blanke is te slecht; geen zwarte is te zwart. Het is genade en genade alleen. Dit Pinksterfeest mocht ons worden de dag der zaligheid. Ook wij mochten onze knieen leren buigen voor God en onze Rechter om genade bidden. Dat God in ons verheerlijkt worde tot onze zaligheid!

De Trooster kwam. Was dan de Heilige Geest voor die enige Pinksterdag niet? Gewis ja. Als de derde Persoon is Hij van eeuwigheid tot eeuwigheid God. Hij was en is en zal zijn. Hij eigen-Goddelijke namen. Hij heeft Goddelijke eigenschappen; Hij werkt de werken Gods en outvangt Goddelijke eer. Niet maar een kracht of eigenschap Gods is de Heilige Geest, maar een dadelijk Persoon, hebbende verstand en wil. Tegen ariaan en sociniaan, tegen Groninger en moderne houde toch een ieder dit staande. DeHeilige Geest gaat uit van de Vader en van de Zoon eeuwig, zonder begin en zonder einde. Hij was eer Hij kwam, gelijk de Zoon Gods was eer Hij in onze menselijke natuur Zich openbaarde. En gelijk Christus in de beloften en ceremonien in de wereld werd uitgedragen, en leefde in Zijn volk dat door het geloof in Hem rust vond, alzo waren de werkingen des Heiligen Geestes eer Hij in Persoon nederkwam. Zonder de werking des Heiligen Geestes was geen zaligheid, geen deel aan Christus, geen geloof, ook niet onder het Oude Verbond. Maar die werkingen des Heiligen Geestes voor de Pinksterdag waren als de droppelen des hemels. En nu beloofde de Heere door Jesaja: „Want Ik zal water gieten op de dorstigen en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten en Mijn zegen op uw nakomelingen”. Die belofte is vervuld.

„Als de dag van het Pinksterfeest vervuld werd, waren zij allen eendrachtelijk bijeen. En daar geschiedde haastelijk uit de hemel een geluid, als van een geweldige gedreven wind, en vervulde het gehele huis daar zij zaten. En van hen werden gezien verdeelde tongen, als van vuur, en het zat op een iegelijk van hen. En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest”.

Onder de tekenen van een geweldige gedreven wind en verdeelde tongen als van vuur werd de Geest uitgestort. Gelijk de geweldige wind niet te keren is, zo werkt de Heilige Geest onwederstandelijk in de bekering van zondaren. Welke machten zich ook verzetten, God trekt Zijn volk uit de kaken der hel; als een vuurbrand worden zij uit het vuur gerukt.

En Hij reinigt dat volk gelijk het vuur zuivert. Hij brandt de zonde uit. Hier is de verlossing uit de heerschoppij der zonde, al blijft de strijd tot het einde toe. In een woord, de verzoening en reiniging van het bloed van Christus wordt door de Heilige Geest aan de uitverkorenen toegepast, opdat zij door het geloof in Gods gemeenschap mogen delen en verkeren.

O ellendig en arm volk in uzelf, worde die rijke bediening des Heiligen Geestes u gegeven. Hoe schuldig gij u ook kent, omdat het licht des Heiligen Geestes over u is opgegaan, en hoe zwart gij zijt door de zonde, hier is uw verlossing uit alle banden. Het worde Pinksteren voor u. Dat de stromen des Geestes in uw ziel nederdalen. Och, of op deze dag degenen, die de Heere verwachten, de kracht vernieuwen.

„Zij zullen opvaren met vleugelen, gelijk de arendon; zij zullen lopen en niet moede worden; zij zullen wandelen en niet mat worden”.

En gij vrijgemaakten in Christus! de Heere vernieuwe Zijn werk in u. Zo de Geest des Heeren niet in u bleef, wat zou van u geworden? Moge bij vernieuwing de Heere uw tong los-maken om Zijn lof te vertellen. Hij vertrooste u in uw druk en kruis en doe u in de verdrukking roemen. Hij lere u uit Zijn Woord en doe u meer de verborgenheden kennen van Zijn verbond, waarin Hij u vermaakte de eeuwige zaligheid.

Daartoe bereide ons meer en meer des Heeren Geest, totdat de dag der eeuwige verlossing ons in volmaakte heerlijkheid zal doen ingaan en de Heere zal zijn alles en in allen. Amen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1961

The Banner of Truth | 12 Pagina's

PINKSTEREN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1961

The Banner of Truth | 12 Pagina's