Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WIJS EN DWAAS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WIJS EN DWAAS

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is nodig dat wij deze gelijkenis in het kort nagaan. Wij hebben hier een bruiloft. De bruidegom haalde de bruid af van de ouderlijke woning. Vandaar had een optocht plaats van den bruidegom met de bruid en de genodigden naar de woning van den bruidegom. Daar, in de woning had naar de wijze in het oosten de bruiloft plaats. De optocht had veel plaats bij avond en werd daarom verlicht door fakkelen, gewoonlijk schalen op een stok bevestigd, in onze gelijkenis “lampen” genoemd. Met een brandende lamp wachten vriendinnen der bruid, maagden, den stoet op, voegden zich daarbij en gingen dan mede in de bruilofszaal. Alles kwam aan op zulk een brandende lamp. Dat was de enige voorwaarde. Zo zijn er nu in deze gelijkenis tien maagden, die zich klaar gemaakt hebben om met een brandende lamp de bruilofsstoet tegemoet te gaan. Er is veel overeenkomst van de wijzen met de dwaze maagden. Ze bestaat allereerst hierin dat zo wel de wijze als de dwaze maagden, lampen bij zich hebben. Zelfs gaven deze lampen, zo wel die der wijze en der dwaze licht. Ja, ze hadden beide olie. Uitwendig bezien waren ze alle tien bereid voor de komst van de bruidegom. Dit komt omdat ze allen olie hadden. Wat hebben wij onder die olie te verstaan? In het natuurlijke is olie datgene wat licht aanbrengen en licht onderhouden kan. Als wij dit geestelijk verklaren dan is olie datgene, wat een mens in staat kan stellen zich als een lichtende gestalte te vertonen. Hoe is dat mogelijk? Alleen door de werkingen Heilige Geestes. Deze werkingen des H. Geestes zijn tweerlei. Er zijn tlgemene werkingen, die door heel veel mensen worden meegemaaket en er zijn werkingen, die zich alleen in de uitverkorenen openbaren.

Ja, door te algemene werkingen des Geestes, kan de mens door een godsdienstig kerkelijk leven, door het schipnsel der olie heel veel licht laten schijnen. Dwaze en wijze maagden hebben werkingen des H. Geestes. In Hebr 6:4, 5 kunnen wij dat duidelijk lezen: “Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, en gesmaakt hebben het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw.”

Dat is wat lezers, beide sorten van maagden, spreken over zonde en schuld, kunnen spreken over doem en gericht. Beide spreken over de Heere Jezus. Beide leven ingetogen, en zijn voor de waarheid. Beide zoeken Gods kinderen op, en horen gaarne een bevindelijke preek. Beide zitten aan de Avondmaalsdis. Wat een licht, wat een getuigenis. Er bestaat ook overeenkomst in de slaapzucht van deze two soorten van maagden. Ook bestaat er overeenkomst dat beide ontwaken op het geroep “De bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet.” Vergeet niet, dat zo wel de dwaze als de wijze maagden uitgingen de bruidegom tegemoet. En hoe veel mensen ontmoet ge niet in onze dagen, die getuigen dat ze de bruidegom tegemoet gaan. Mogelijk is het uw getuigenis ook. Gij sprekt over uitzien en groot verlangen. Maar de beslissing zal komen. Op de grote dag des oordeels zullen allen ontwaken. Wat zal dat een aangrijpend ogenblik zijn. Inzonderheid voor hen, die menen olie genoeg te hebben en tot de ontdekking komen dat de lamp uitgaat. Dan is het beslissende uur aangebroken. Dan houdt alle overeenkomst op. Dan gaan de wijze maagden binnen, de dwaze blijven buiten staan. O, wat een veelheid van mensen, die zullen menen in te gaan en niet kunnen ingaan. O, wat is onderzoek toch nodig, daar wij zo veel hebben kunnen, dat zoveel lijkt op het ware Godswerk, en toch buiten, rust dan niet voordat gij weet geborgen te zijn. Maar toch er is verschil. Ik las in de kanttekening van de Statenbijbel wat het oorspronkelijke woord is van “wijs,” dat is in het Grieks “voorzichtig.”

Ja, er is een groot verschil. Dit is van eeuwigheid tot verheerlijking van Gods deugden. Er is een verschil gelijk tussen hemel en hel. Er is een verschil gelijk verkiezing en verwerping. Er is een verschil omdat God het wil. O, souvereine bewondering, God maakt verschil tot verheerlijking van Zijn werken. Het eerste verschil openbaart zich hierin, dat de wijze olie genoeg hebben en de dwaze te magden te kort komen.

Ja, de wijze sliepen ook wel, maar zij waren bereid. Zij hadden olie genoeg. Door het slapen bemerkten de dwaze haar tekort niet. Zo is het met een uitwendig christelijk mens. Er zijn wat naam christenen die slapen op grond van algemene werking des Geestes. Als wij deze mensen wijzen op de noodzakelijkheid van de warrachtige bekering, worden ze boos. Dan komt de vraag, ben ik dan niet een kind van God? Zijn wij dan niet kinderen des Verbonds? Ja, wij liggen in het verbond van de duivel. O, gelukkig die nog wakker wordt en zijn tekort aan olie bijtijds bemerkt. Het is nog de wel aangename tijd en de dag der zaligheid. Er is nog olie te koop voor niets. Van olie lenen is geen sprake.

Ge kunt van geen enkel kind van God iets overnemen. “Waar de boom valt daar blijft hij liggen.” Gods volk komt niets tekort, maar houdt ook niets over. Zij krijgen Jezus nodig in de weg van gerechtigheid. O, slapende, wordt eens wakker. Ziet eens uw tekort. Uw lamp gaat uit. Gaat nu nog naar de olie verkopers, het is nog niet te laat. Roept nog om genade, wie weet, de Heere mocht zich wenden. Kent Jezus U? Het grootste is van Jezus gekend te zijn. Heel erg het te moeten horen, “Ik ken u niet.”

Wat zijn nu de bijzondere werkingen des Geestes? Door de bijzondere werking des Geestes wordt de mens zondaar voor God. Hij krijgt Gods recht lief, moet met God verzoend worden. Hij moet de dood in, om het leven van vrije genade in te leven. Eeuwig wonder, als wij bij de wijze maagden mogen behoren. Is er reeds plaats voor Jezus? De wijze worden enkel zalig omdat God het wil. Voor de wijze maagden werd de deur geopend. Zij delen in de feestvreugde. Want: de bruidegom kent ze.

Tot de dwazen klinkt het: “Voorwaar zeg ik u, Ik ken u niet.”

Zijt gij bereid? Wonder, nog niet te laat. O vreselijk als het voor eeuwig te laat is. Nog is er olie te koop.

Gij wijze, waakt en bidt. Let op de tekenen der tijden.

“Hij komt, om de aard te richten.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1962

The Banner of Truth | 16 Pagina's

WIJS EN DWAAS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1962

The Banner of Truth | 16 Pagina's