Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZIET DE MENS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZIET DE MENS

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

Johannes 19:5c.

Als wy deze woorden overdenken worden wy in onze gedachten medegevoerd naar Jerusalem, waar de straten gevuld zyn met feestgangers ora het aanstaande Pascha te vieren. Maar, geliefden, wy kunnen opmerkén dat er veel Godsdienst is zonder God, ook veel offeranden die Gode niet welbehagelyk zyn. De Zone Gods, het volkomene offerlam, is tot de zyne gekomen maar de zynen hebben hem niet aangenomen. De Middelaar Gods en der mensen wordt door de Joden wel verwacht, maar in werkelykheid vanwege hunnen blindheid, verstoten en veracht. De arme Pilatus heeft nog meer govoel, dan degenen die onder het geklank van het lieve woord des Heeren gezeten hebben. Pilatus is teleurgesteld, Jezus was door Pilatus naar Herodes gezonden, in de hoop dat Pilatus dan van de moeilyke zaak af zou zyn, maar Herodus zond hem terug. Nu zal Pilatus zich trachten te redden door het volk te laten kiezen tussen Jezus van Nazareth en Bar-Abbas, maar wat is het antwoordt van de diep gevallen mensen? Niet Dezen, maar Bar-Abbas, lezen wy in de schrift. En Bar-Abbas was een moordenaar. O diep gevallen mensenkinderen, Bar-abbas benam zyn naaste het leven wat God hem schonk. Jezus van Nazareth verkeerde onder ulieden als een Weldoener, en schonk het leven aan de doden, en eist gy in Uw vyandschap de dood tegen dezen rechtvaardige? Nu wordt het nog moeilyker voor Pilatus, hy zou Jezus wel willen vryspreken, daar hy in zyn conscientie overtuigd is dat Jezus geen schuld heeft. Maar, Geliefde, als Pilatus de zyde van de Zone Gods zou kiezen, dan krygt hy de wereld tegen. Niet met verachting zien wy op Pilatus maar met een oog van medelyden, daar ook hy zelfs tegen overtuiging in een speelbal der zonde is. O arme zwakke Pilatus, bedenk dat gy geen macht over Jezus zou hebben indien het u niet van Boven gegeven ware. Bedenk wat uw vrouw geleden heeft in hare droom, en u verzocht heeft niet te doen te hebben met deze rechtvaardige. Geliefden hebben wy in Pilatus ons beeld al eens gezien.? Hy wil Jezus wel vryspreken en loslaten, maar kan dit niet, om dit te doen zou hy onvoor waardelyk aan Gods zyde moeten vallen. Maar waarom laat Pilatus Jezus van Nazareth niet los, daar hy toch een schuld in Hem vindt? Wel, als hy Jezus vry spreekt dan veroordeeld hy daarmede tegelyker tyd zichzelven. Hoewel Pilatus Hem wel zocht los te laten. Maar de Joden riepen zeggende: indien gy Dezen loslaat, zoo zyt gy des Keizers vriend niet. Nu moet Pilatus kiezen tussen God en de wereld, O als hy Jezus vryspreekt, dan zal de overste dezer wereld (de Keizer) zyn vyand zyn, met al de gevolgen daaraan verbonden. Zyn eer zyn positie zal hem ontwallen. O Pilatus kunt gy de onberouwelyke keuze niet doen? Om liever met Jezus kwalyk behandeld te worden, dan voor een tyd de genieting der zonde te hebben? O Pilatus, ziet toch up de vergelding des loons. O wat een arme Pilatus op den troon en wat een ryke Jezus voor den Troon als Plaatsbekleder voor zyn schuldige Kerk. O arme mens, want geliefden wat zit Pilatus menigmaal op den troon in het hart, het is toch by voortgang genade om aan de voeten van Jezus te mogen komen. En waar Pilatus niet kan kiezen naar eigen overtuiging daar gaat hy delen. God wat en de wereld wat. Wy lezen, Toen nam Pilatus Jezus en gee-selde Hem. Pilatus hinkt op twee gedachten. Maar jong en oud wie zou zich boven Pilatus kunnen verheffen? Hoe hinken wy vele malen op twee gedachten. In ons conscientie menigmal overtuigd van een zaak die tegen Gods bevel is, willen er dan ook niet mee te doen hebben Maar de wereld trekt, ons vlees verlangt tegen de overtuiging van het hart in. O zal er dan van ons niet in het gedenkboek Gods geschreven staan. Toen namen zy Jezus en geeselde Hem? Pilatus brengt Jezus uit tot de schare om hem te tonen, en indien het mogelyk is het volk te bewegen om hunne goedkeuring aan de vryspraak van Jezus te hechten. Jezus van Nazareth gegeseld, met doornen gekroond, het spotkleed van smaad hem aangedaan. Zou het volk bewogen worden. Neen, de mens die van nature geneigd is God en zyn naaste te haten, zal Pilatus antwoord gevegn op de woorden waarmede hy de lydende Borg en Middelaar Gods aan het volk voorgesteld. ZIET DE MENS, zeide Pilatus, en het in vyandschap verblinde volk roept, Kruis Hem, Kruis Hem. Dit werd geroepen door een volk, dat de Heere de vraag gesteld had. Zyn wy dan ook blind? O indien zy niet blind geweest waren, dan hadden zy in de diepe vernedering en het ontzettende lyden des Heeren, de onpeilbare liefde God gezien voor een diep gevallen Adamskind. In diepen ootmoed hadden zy moeten uitroepen. Want alzo lief heeft God de wereld gehad ,dat Hy zynen enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelyk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebben. Johannes roept van Hem uit. Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Wat een roepstem klinkt ons tegen, door de woorden die Pilatus sprak en door de Geest Gods, door Johannes werden opgetekent. Dit woord roept ons toe, Mens zie uzelven in uwe rampsalige val. Ziet Christus beladen met de zonde van een mens die nooit aan Gods recht meer kan voldoen. Hoor hoe een apostel die zich zelven de grootste der zondaren noemt, uitroept: Dien, die geen zonde gekent heeft, heeft God zonde gemaakt, opdat wy zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. Christus was zelfs in zyn lyden vol van Majesteit. Pilatus al zit gij op den rechterstoel, en al hebt gy met behulp van Romeinsehe krygsknechten steden ingenomen, voor u staat de Koning der Koningen, die heerst over Zyne Geest en die sterker is ais U die steden ingenomen hebt. O jong en oud wat een roepstem komt er tot ons ZIE DE MENS. Zie toch hoe Jezus de pers alleen getreden heeft, en dat niemand van de volken met Hem was. Vry en souverein heeft God de zaligheid uitgewerkt. O wat een roepstem, God was in Christus de wereld met zichzelven verzoenende. Kinderen jon-ge vrienden, ouderen en oude van dagen, wat zal het zyn als wy op zulk een zaligheid geen acht geslagen hebben. Straks te moeten vallen in de handen van een levenden God? Zullen de Romeinsehe soldaten die dit alies in onwetend-heid gedaan hebben, niet opstaan in de dag des oordeels tegen u die al zo lang als een Gallio onder deprediking van wet en evangelie verkeerd hebt? Zullen zy u niet veroordelen, U die de weg der zaligheid gepredikt is, De weg onder biddend opzien gewezen is, en die gy geweten hebt en niet bewandeld? O wat komt de geestelyke dood-staat duidelyk openbaar, Neen wy vragen geen medelyden voor de Heere, maar heb medely-den met uwe onsterfelijke ziel. Wy vragen u niet te wenen over den Heere, maar te wenen over uzelven. Wy vragen niet of gy u zelven kunt bekeren, neen, ik zeg u, nu niet, en nooit niet. Wy weten wel dat gy deze kennis voorwerpelyk bezit, maar als wy het onderwerpelyk gaan leren ver-staan, is de vrucht van deze kennis, een gebed en wel dit: Heere bekeer ons tot U, zo zullen wy bekeerd zyn. Ziet DE MENS plaatsbekledend bladen met de zonde en de schuld van die kerk hy heeft liefgehad met een eeuwige liefde. Ziet de mens, waaraan gy zonder waarachtige bekering geen deel hebt. De Heere werke genadiglyk de nood in uwe zielen, om onszelven als mens te leren kennen, en uit te roepen, wee, myner dat ik zo gezondigd heb. Kent gy er iets van? Zo ja dan zyn er kenmerken. Van nature is er geen plaats in ons hart voor God. Deze plaats moet God zelf werken, wat hy genadiglyk doet door den Heilige Geest. Deze werkt een ledige plaats in de ziel, die door de wereld met al hare schatten niet vervuld kan worden. Kent u een droefheid naar God? dan kent gy ook een droefheid over de zonde. Kent u dit? Dan kent u ook eenzame plaatsen, waar u in stilte de schuldige knieen buigt. En waar de zonde u ordentelyk voor ogenesteld worden, moet gy zuchten, Och Heere ziet hier een schuldig mens, die uwe geboden met voeten getreden heeft. Dan kunt gy niemand beschuldigen dan u zelven alleen. Van de wereld wilt gy niet zyn en in den hemel kunt gy niet komen. Het wordt onmogelyk om in de wereld te leven en nog onmogelyker om in den Hemel te komen. Steeds meer zult gy uzelven zien als een mens die tegen God gezondigd heeft. Als een ongelukkige gaat gy het gelukkige volk van God lief krygen, de waarheid die u meer en meer veroordeeld gaat gy zelfs met verlangen horen, soms mag gy soms in al uw ellende een kruimeltje oprapen die van de ryke evangelie tafel vallen, Maar het is zo vlug opgegeten, morgen kunt gy het al niet meer nuttigen. Ja de Heere zal geen land van uiterste duisternis zyn voor degenen die hongeren en dorsten, maar zal de mens in alle waarheid leiden. In een weg van zelfkennis verkrygen zy Godskennis, leren zichzelven kennen als mens, waaruit geen vrucht meer is in der eeuwigheid, opdat er plaats gemaakt wordt voor Hem, die door Pilatus voorgesteld wordt als: ZIET DE MENS. Die een schuldige kerk toeroept, Uw vrucht wordt uit my gevonden. O de Kerk wordt op zulk een wonderlyke wyze zalig, in een weg van verliezen worden hun de genade goederen toegedeeld, en ontvangen hun genade rechten als allesverbeurdhebbende. O de natuurlyke mens begrypt niet de dingen, die des geestes Gods zyn; want zy zyn hem dwaasheid, en hy kan ze niet verstaan, omdat zy geestelyk onderscheiden worden. De kerk moet de dood in, om het leven te ontvangen. De lydende Borg is de weg, de waarheid en het leven. Hy roept de bekommerden toe, Die tot My komt zal ik geenszins uitwerpen. Maar zoveel onzekerheid in het hart. Wat past ons de bede: Heere indien Gy het zyt zo gebiedt my tot U te komen. Kinderen des Heeren, ZIET DE MENS. Hy heeft ons Gode gekocht, en tot welk een prys. Heeft Hy geen recht op een Gode gewyd leven? Ja zegt gy, maar ik ellendig mens, ik ben een krank mens. Heeft Hy dan niet onze krankheden op zich genomen, en onze ziekte gedragen? Uwe ledige handen worden door u zelven steeds met schuld gevuld. ZIET DE MENS. De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem, en door Zyne striemen is ons genezing geworden. ZIET DE MENS, wiens bloed reinigt van alle zonden. Pilatus schreef ook een opschrift, en zette dat op het kruis, en er was geschreven Jezus de Nazarener DE KONING DER JODEN. Is het woord der verzoening in uw hart gelegd? Dan schreef God ook een opschrift, en zette dat in uw ziel, en er is geschreven Jezus de Nazarener, DE KONING EN DE ZALIGMAKER VAN MYN SCHULDIGE ZIEL en bezingt gy met den dichter het welbehagen Gods. En deze KONING Ls van Israels God gegeven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1963

The Banner of Truth | 8 Pagina's

ZIET DE MENS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 1963

The Banner of Truth | 8 Pagina's