Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WAT IS ONS BEGINSEL?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WAT IS ONS BEGINSEL?

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In mijn laatste pennevrucht in “The Banner of Truth” heb ik geschreven over het vatikaans koncilie. In dat artikel schreef ik woordelijk: “Het stemt wel bijzonder tot droefheid, dat zelfs de voorzitter van de I. C. C. C. Dr. McIntire, op het koncilie te Rome aanwezig was”. Op dit schrijven kreeg ik reactie van een zekere Heer V. Gaarne wil ik mijn standpunt deze toelichten Mogelijk vraagt gij allereerst; wat is dat voor een actie, de I. C. C. C? In het kort zal ik er iets over schrijven. Deze raad is opgericht in 1941, en wel hier in Amerika. Het was een protest tegen de Amerikaanse afdeling van het huidige lichaam” Wereldraad der kerken. Aangezien het modernisme daar heel veel invloed had, waren daar kerkgroepen die zich niet meer wilde gevert om metde Wereldraad samen te gaan. In het jaar 1945 kwam er meer samen werking met andere kerken, en zo kreeg de I.C.C.C. meer bekendheid. Maar vergeet niet, dat bij deze beweging van Internatioale Raad van Christelijke kerken, ook kerken zijn aangesloten die niet de verkiezing aanvaarden opgrond van Gods Woord en belijdenis. Alhoewel dat ze een grondslag hebben, waar niets vante zeggen is, daarze als grondslag hebben voor hun Raad, Gods Woord in haar volsterkte autoriteit. Maar juist om dat er toch kerken zijn aangesloten bij deze Raad van kerken, die de Gereformeerde leer vande uitverkiezing verwerpen. Dan vraag ik u in liefde, waar blijven wij dan met Bijbelgetrouw? Daarom kunnen wij nooit met de I. C. C. C. mee gaan. Er zijn voorstanders van de I. C. C. C. die dit alles ontkennen. Maar indeze moetikzeggen, dat de Christelijk Gereformeerde kerken in Nederland eerlijk zijn. Die zijn als kerken bij de I. C. C. C. (Int. Council of Christ Church) aangesloten, maar hebben op hun Generale Synode van 1950 objectief geschreven hoe het is. Neen, ze hebben maar niet gezegd dat deze mensen onder Dr. Mclntire mensen waren die allen voor de aloude Gereformeerde beginselen waren. Dit is heel goedkoop, dit is geen oprechte toelichting en voorlichting. Neen, de Christelijk Gereformeerden schrijven eerlijk in hun acta van de Generale Synode van hun kerken (1950) blz 206:” dat de deputaten moeten erkennen, dat niet al de aangesloten kerken de uitverkiezing aanvaarden enz.” En als wij dan denken aan de voorstanders van het chiliasme, dan kan het niet anders dan moeilijkheden geven als wij met deze kerkgroepen gaan saamwerken. Ik hoor een vraag, wie dan toch Dr. McIntire is! Wel, dit is een predikant van de Bible Presbyterian Church in Collingwood, N. J. Deze kerkengroep is klein maar erg actief. Het is wel merkwaardig: sommige mensen denken dat deze kerkengroep het zelfde is als de Free Presbyterian Church in Schotland. Neen, datis niet het zelfde, in beginsel niet en in openbaring. De Free Presbyterian Church in Schotland wil niets vanorgels weten, maar de Bible Presbyterian Church heeft niet allen een orgel maar ook twee zangkoren in de kerk. Het best kan ik Dr. Mclntire zijn beginsel nagaan in het bekende blad:” Christian Beacon”. Tot mijn spijt dan lees ik uitdrukkingen, die ons spreekt van algemene verzoening. Ik lees in het genoemde blad van 10 Januari, 1963 de bekende uitdrukking van de Arminianen:” We saw that our Saviour had in truth died for all the world”. Kunnen wij nu als Gereformeerde gemeenten daar mee mee gaan? Is dat een eenheid?

Ik heb nog meer! Hetis waarheid dat Dr. Mclntire door eigen radio stations veel spreekt tegen Rome. In het geneoemde blad kunnen wij ook lezen, dat zijn rede over 350 stations is vernomen (1 Nov. 1962), dit was met de gedachtenis van de Hervorming. Ik vraag in liefde, waar blijft ons standpunt als Gereformeerde gemeenten tegen het spreken voor de radio? Zijn wij daarin mis geweest? Laten wij het dan eerlijk bekennen.

Wij kunnen oponze vergaderingen en van de preekstoel wel heel gewichtig doen over hetverval van radio en televisie, maar hoe is hetinde praktijk?

Dr. Mclntire is een televisie spreker. Wij lezen in “Christian Beacon” van 3 January 1962 schrijft hij zelf dat hij een televisie spreker is. En hoe is hetin de Gereformeerde gemeenten? De Synode vanonze gemeenten in Amerika en Canada hebben een pastorale brief van de Synode laten voorlezen van de kansels aangaande hetgroot gevaar van T. V. Men schreef in dit schrijven:” De Synode gevoelt zich geroepen om maatregelen te nemen om dit kwaad te bestrijden en u mede te delen, dat zij de kerkeraden verplicht act, om allen die een televisietoestel in hun bezit hebben, zeer ernstig te vermanen en bij verharding de christelijke censuur op hen toe te passen”

Dit is een beginsel standpunt. Hoe kunnen wij nu met Dr. Mclntire saam werken die een groot voorstander is om voor de T. V. te spreken? Neen, dan wordt het een valse eenheid. Wij wilde in dit artikel aantonen, dat wij beslist met de I. C. C. C. en met Dr. Mclntire geen samenwerking kunen hebben. Of wij moeten ons beginsel prijs geven. En als wij de T. V. toegeven, hebben wij ons beginsel reeds prijs gegeven. O, mocht de breuk van het diep verval in onze eigen gemeenten ons eens waarlijk in de verootmoediging brengen. Dit is zeker, de Heere heeft ook buiten de Gereformeerde gemeenten zijn kinderen. “Ik geloof een heilige, algemene Christelijke Kerk”. Ik hoop niet dat dit een vroom gebaar is zonder waarde. Laten wij zuchten om de vrede van Jeruzalem. Neen, danis er geen lasteren, en elkander zwart maken. Maar dan is het onze verzuchting in liefde bij elkander te wonen, maar niet tenkoste van hetbeginsel. Mochten wij maar veel voorde waarheid in vallen. Datis vrije genade alleen. Van nature willen wij bedrogen worden, en zoeken een valse eenheid.

Van de gemeenten in Amerika en Canada, maar ook in Holland, zal het Woord Gods waar gemaakt worden: “Van alles wat gehoord is, is het einde der zaak:” Vreest God en houdt Zijn geboden, want het betaamt alle mensen; ;want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed, het zij kwaad”. Och lezers inonze bondsbreuk zijn wij ons beginsel kwijt. Maar gelukkig volk dat uit het beginsel van vrije genade mag leven. Voor dezulken wordt het wel eens bang. Geen T. V. in huis, maar er zoveel van in hun hart, een walg aan de algemene verzoeningsleer vandeze dagen, maar toch maar zwijgen tegen de valse eenheid van onze dagen. Och mocht de Heere ons allen een naarstig onderzoek geven, wat ons beginsel is. Daar het dan werkelijk waarheid moet zijn, in een belijden, maar ook in een beleven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1963

The Banner of Truth | 8 Pagina's

WAT IS ONS BEGINSEL?

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1963

The Banner of Truth | 8 Pagina's