Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarlijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarlijk

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Zie, waarlijk een Israeliet, in welken geen bedrog is.” —Johannes 1:48b

De Heere is de Kenner van het hart en de Proever van de nieren. Hij kent al Zijn schapen bij naam. Hij weet ook de oprechte bedoelingen van de Zijnen. Hij weet dat Zijn wedergeboren volk zonder bedrog, dus zonder bijoogmerken, begeerte heeft om verlost te worden.

Het getuigenis van Jezus betreft Nathanael. De Heere wijst naar hem en spreekt van het genadeleven in het hart van Nathanael. Hij is waarlijk een Israeliet zonder bedrog. Het woord “Waarlijk” vraagt dan ook een nadere overdenking.

Van een mens van nature kan dit niet gezegd worden. De mens is in de diepte van de val de duivel toegevallen en die was een mensenmoorder van de beginne. Hij wordt de vader der leugenen genoemd. De mens heeft dus de zijde van de vader der leugenen gekozen. Hij leeft in een leugenwereld en heeft de leugen boven de waarheid gekozen. Hij heeft de toevlucht tot de leugen genomen en tracht daarin zijn leven te vervullen. Door ontdekkende genade wordt dit een waarheid in het hart. Hij ziet zijn leven vol van leugen en bedrog.

Nathanaels leven is een waar leven. Hij is door genade overgegaan uit de dood tot het leven. Hij heeft ware worstelingen omstrent zijn onsterfelijke ziel op weg naar de eeuwigheid.

Alleen door een almachtige Godsdaad kunnen wij waar voor God worden. Daartoe moeten wij van dood levend gemaakt worden.

Dit is dus zielsbevindelijk in het leven van Nathanael gebeurd. Het woord waarlijk wijst ons dus verschillende zaken. Het betekent oprecht of ongeveinsd. Hij is dus een oprechte worstelaar voor de troon der genade. Het is vrucht van de oprechte levenskeus, welke de Heere door Zijn Geest in het hart van Nathanael heeft verheerlijkt.

Door genade is hem geleerd wat zonde voor God is en daarom is zijn zondekennis oprecht. Het is niet maar een tijdelijke benauwdheid, welke vrucht is van de algemene overtuiging. Daardoor kan de mens in angst en nood ook uitroepen: “Ik heb tegen de Heere gezondigd.” Maar als de benauwdheid over is, zijn zij gelijk als een hond, die naar zijn uitbraaksel terugkeert. De ware zondekennis drijft uit naar de Levende God en begeert dan ook oprecht van de zonde verlost te worden en naar alle geboden Gods te leven. Een ware oprechte mag door genade de Heere bedoelen in zijn ganse leven. Dit in onderscheiding van de algemene overtuiging. De mens is in de diepte van de val een zelfbedoeler geworden en hij blijft dat zijn ganse leven. Al verandert zijn levenskoers en al gaat hij zich anders kleden en al tracht hij de taal Kanaans te leren, hij blijft in zijn streven niets anders dan een zelfbedoeler. Nimmer heeft hij de Heere op het oog, omdat de Heere ook hem op het oog had.

De aanspraak van Christus heeft in het hart van Nathanael een zekere genadevrucht geopenbaard. Deze is de heilige verwondering. Genade werkt in het leven altijd verwondering. Als wij nog nooit in God verwonderd waren, dan hebben wij nimmer genade ervaren. In verwondering roept Nathanael het uit: “Van waar kent Gij mij?” Hij heeft gedacht dat niemand van hem afwist. Als een vreemdeling heeft hij over de aarde gelopen, zijn leven was een verborgen leven. En nu komt het openbaar dat zijn leven bekend was. Hoe is dat toch mogelijk? Daarom is de vraag in verwondering gesteld.

Vanwaar kent Gij mij?

Het is een vraag, welke om oplossing roept. Welnu, dat zal de Heere dan ook geven. Nu gaat de Heere iets verklaren van Zijn Middelaarsbediening. Hij is immers de Middelaar Gods en der mensen. Hij is waarachtig God en waarachtig rechtvaardig Mens. Zijn Goddelijke alwetendheid stelt het leven van Nathanael voor Zich. Eer u Filippus riep, daar gij onder de vijgeboom waart, zag Ik u.

Hij kende hem voor de grondlegging der wereld. Hij bepaalde de tijd van het welbehagen. Hij stelde de tijd vast waarin Nathanael zou zalig worden. Alle dingen zijn van eeuwigheid bij hem bekend. Het leven onder de vijgeboom was de Heere ook bekend. De verborgen plaatsen, waarin hij voor God zijn nood uitschreeuwde, zijn door Hem beluisterd. Nu zal het uur aanbreken, waarin deze in duisternis verkerende Nathanael geleid zal worden tot de kennis van Hem, Die Zijn volk zalig zal maken van hun zonden.

Hoe noodzakelijk is het toch om de nadruk op al deze zaken te leggen. Hoe velen roemen immers in de zaligheid door de Zaligmaker die nimmer in de rechte weg tot Christus zijn geleid. Zonder een leven onder de vijgeboom zijn zij een leven gaan bespreken buiten de vijgeboom. Zij spreken ook van ontmoetingen met Jezus, maar zij weten niet van de ontmoetingen van een eisende en veroordelende wet. Nimmer lagen zij in het stof der zelfveroordeling voor de Heere. Zij lopen zonder door de Heere te zijn opgericht. Het is een duivelse leer, welke velen gerust over de wereld doet gaan. Nathanael wist van een verborgen leven voor God. Hij wist ook van de tijd dat het licht der verlossing in zijn leven is opgegaan. Hij werd ingeleid in het wonder van zaligheid, welke van voor de grondlegging der wereld in Christus is vastgelegd. In verwondering mag hij getuigen van hetgeen de Heere gedaan heeft. Hij roept het uit: “Rabbi, Gij zijt de Zoon Gods, Gij zijt de Koning Israels.”

Door de openbaring van Christus krijgt hij kennis van Christus. Hoevelen willen ook deze orde omkeren. Zij spreken van een kennen van Christus, maar hoe Hij in hun leven geopenbaard is, daar hoort men niet van spreken. Ze hebben een aangeleerde kennis, geen geopenbaarde kennis. De eeuwigheid zal wat uitmaken. Daar zal het voor de ware Nathanaels eeuwig meevallen. Zij weten het:

Die in het stof lag neergebogen,

Wordt door Hem weer opgericht.

Rev. P. Blok is pastor of the Gereformeerde Gemeente (Netherlands Reformed Congregation) of Kootwijkerbroek, the Netherlands.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1989

The Banner of Truth | 28 Pagina's

Waarlijk

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 februari 1989

The Banner of Truth | 28 Pagina's