Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sta op, eet!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sta op, eet!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Sta op, eet, want de weg zou te veel voor U zijn." —1 Koningen 19:7b

In ons teksthoofdstuk treffen wij de profeet Elia in de woestijn aan onder de jeneverboom, gevlucht voor Izebel, moedeloos en krachteloos. Hij begeert zelfs te sterven. Elia heeft een diepe geloofsinzinking. De dag daarvoor mocht zijn geloof krachtig in beoefening zijn. Op de hoogte van de berg Karmel doodde hij vier honderd vijftig Baai-priesters. Maar nu mist hij die oefening. Zijn geloofsleven is een leven van op en neer. Zo in de wolken, en even later weer in de kolken. Dan geldt ook voor Elia: waar is God, op Wie gij bouwdet, en aan Wie g’ uw zaak vertrouwdet?

In Elia’s leven zien we de gang die de Heere met Zijn volk houdt. Er mogen door genade wel eens Karmel-uurtjes zijn, waarin de ziel dicht bij God verkeren mag. Dan wordt Gods gunst kennelijk ervaren. Welk zoete tijden. Asaf zong er van: het is mij goed, mijn zaligst lot, nabij te wezen bij mijn God.

Wanneer door genade zulke ogenblikken u niet vreemd zijn, ware Sionieten, dan is het alsof het nooit meer donker wordt. Weet echter dat Karmel-uren in dit Mesech steeds weer afgewisseld worden door woestijn-uren. Wat kunnen er inzinkingen in het hart zijn. Dan overheerst de kracht van het ongeloof, de vijand briest, het hart beeft en het verstand redeneert. De verklager der broederen weet van zulke ogenblikken gebruik te maken. De boze tracht het allerlaatste nog uit het hart weg te nemen door te wijzen op de afmakingen en vuile klederen. Wie van zulke aanvechtingen niet vreemd is gebleven weet wat het is om moedeloos in de woestijn onder de jeneverboom te liggen. Dat zijn tijden dat er schier geen verwachting meer is.

Is dit uw leven, Sions Gods, in een week van voorbereiding? Weet ge niet hoe het Zondag gaan moet en kunt ge u niet voorbereiden? Vraag toch of de Heere het doet want Hij alleen weet wat van Zijn maaksel zij te wachten. Hij zal niet boven vermogen beproeven. Zie de tekst. Als Elia niet meer verder kan en wil, dan is het Gods tijd. Elia wordt door een Engel aangeraakt die tot hem zegt: sta op, eet! Maar waaneer Elia de aangeboden spijze en drank heeft genuttigd, legt hij zich weer neder, te moedeloos om verder te gaan. Maar ten tweede male raakt de engel hem aan en deze boodschapper Gods zegt in Gods Naam tot hem: sta op, eet, want de weg zou te veel voor u zijn.

O geliefden, nooit is de Kerk van God verlaten. Al ziet de Kerk God niet, God ziet de Kerk wel. Hij ziet Zijn Sion ook in uren van donkere aanvechtingen. En door middel van de engel wordt hem toegeroepen: sta op, eet. Welk een oneindige liefde. God had Elia zijn vlucht kunnen bestraffen. Dat zou verdiend geweest zijn. En wat hij niet verdiend had, mocht hij ontvangen! “Sta op en eet” spreekt van loutere genade. Er is voor Gods volk een spijze die ze zelf niet kunnen verdienen maar die verdiend is!

Sta op, eet! Zo handelt de Heere nog met verslagen harten. Mocht het de komende rustdag zo zijn, geliefden: sta op, eet. Zijt gij vermoeid van de reis, o sta dan op en eet. Er is een Bloed dat een volkomen verzoening is voor al uw zonden. Mogen wij u wijzen op Hem Die Blank en Rood is en Die ondanks al uw zwarigheden Uw hoofd uit de gebreken kan opheffen?

De Heere versterkte Elia, opdat zijn leven niet verder zou inzinken. Zo wil Hij door middel van het Heilig Avondmaal nog versterken. Hij geeft de moeden kracht en Hij vermenigvuldigt de sterkte dien, die geen krachten heeft.

Kwijnt ge onder druk van zonde en zielekrankheid, weet dan dat er nog balsem in Gilead is en een uitnemende Heelmeester. In Zijn volk is niets, maar in Hem is alles.

Wel nu, sta op en eet, opdat uw ziel niewe kracht mag ontvangen. Anders zal de weg te veel voor u zijn. Smaakt dan en ziet dat de Heere goed is. O, welk uitnemende genade! God wil Zijn erfenis op de weg des levens versterken omdat de Borg de Kruisweg is gegaan. En wie waarlijk gesterkt mag worden, zal er de kracht van wegdragen, gelijk een Elia. Wij lezen van hem: zo stond hij op en at en dronk en hij ging door de kracht derzelver spijs veertig dagen en veertig nachten.


Er is voor Gods volk een spijze die ze zelf niet kunnen verdienen maar die verdiend is!


Hebben wij nog geen Goddelijk recht om aan te gaan, lezers? Dan schenke de God aller genade dit ons alsnog en Hij drijve ons uit tot Hem alleen om barmhartigheid ter bekwamer tijd te ontvangen.

Maar waar wel een Goddelijk recht is, daar doe de Gastheer opstaan en naderen, door Goddelijk licht geleid, om verzadigd te worden met het goed van Zijn huis en met het heilige van Zijn paleis.

Rev. J. Karels ¡s pastor of the Netherlands Reformed Congregation (Gereformeerde Cernéente) of Rijssen, The Netherlands.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1990

The Banner of Truth | 28 Pagina's

Sta op, eet!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1990

The Banner of Truth | 28 Pagina's