Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bethlehem Efratha

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bethlehem Efratha

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

“En gij, Bethlehem Efratha! zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen, Die een Heerser zal zijn in Israel, en Wiens uitgangen zijn van ouds, van de dagen der eeuwigheid” (Micha 5:1).

Micha, een van de twaalf kleine profeten, was door de Geest van Christus geleid en door die Geest kende hij die Christus; profeteerde hij van die Christus, van Zijn Persoon en Zijn bediening. Wat zien we nu in dat genoemde eerste vers van Micha 5? Ten eerste: een besluitend God; ten tweede: een belovend God; ten derde: een vervullend God. Hebt u dat opgemerkt?

Wat zien wij ten tweede? Een verkoren Middelaar, een geroepen Middelaar, en een gezonden Middelaar. Dat zijn er weer drie. Ten derde nog drie. Ten eerste: Zijn uitgangen zijn van eeuwigheid; ten tweede: Zijn uitgangen zijn van ouds (het Oude Testament getuigt er van); ten derde: Zijn uitgangen zijn uit Bethlehem. Niet uit Bethlehem in Zebulon, maar uit Bethlehem in Juda. Is het klein of groot, niets staat God in de weg. Ons toch ook niet?

Nu zegt Micha: Denkt eraan, medereizigers, wat is daar in Bethlehem geschied? Wel, de burgers van Bethlehem sloten voor Jozef en Maria hun harten, maar ook voor het kindeke Jezus. Geen plaats voor Christus; de huizen waren vol, dus geen plaats, en hun beurzen hadden zij er ook niet voor over. Wij noemen de zonde van de burgers van Bethlehem: snode miskenning van het grote feit des heils. Sta er eens bij stil.

Wat zegt onze tekst? Een besluitend God; en dat besluit ter Zijner ere zal zonder verhindering voortgaan, al sluit Bethlehem alles toe. Wie zal de hand des Heeren kunnen keren? Dat besluit baart de tijd en plek, en eerstgeboren Zoon. God neemt Zijn besluiten niet om Maria, maar openbaart ze; hun grondslag ligt in de eeuwigheid.

Medereizigers, kent u iets van die besluiten Gods? Was er ruimte? Is Hij uw Vader? In welke verhouding staat u? Noch engelen, noch kribbe, noch Maria, noch Jozef kunnen u redden, maar alleen de Middelaar. Want de verhouding was niet goed. God is beledigd, en wij hebben hem beledigd. Nu moet Christus in borgtochtelijke gerechtigheid Zijn Vader verheerlijken, Zijn deugden opluisteren, en zondaars zaligen. Dat ligt in het besluit ter Zijner ere.

In de tweede plaats, God heeft dat Zelf beloofd in de stilte der nooit begonnen eeuwigheid. In Zijn raadsvermogen ligt de belofte voor Christus voor ogen, en die van Christus aan Zijn Vader gedaan, welke God door Zijn Geest in de tijd aan de Kerk heeft gedaan. Daar hebt u Genesis 3:15. Dat ziet u straks schitteren en fonkelen. Vier duizend jaar reist de Kerk door de stormen en winden op die vaste standaard, n.1., die Christus Die beloofd was. Is Hij ook aan u en mij beloofd in het Verbond en Evangelie, maar ook in Zijn Persoon? Zit u uit te kijken met Anna en Simeon? Heb u waarachtige kennis daarvan?

Wat is nu het derde? Hij is gekomen. Wanneer? In de volheid des tijds. De wet kon niet anders dan vloeken en eisen, en de belofte kon niet verder dan beloven, maar als de volheid des tijds gekomen is zendt de Vader Zijn Zoon. Die Zoon wordt uit een vrouw, onder de wet; de Heilige Geest bereidde Hem een lichaam toe. Het scheen een afgesneden zaak; niets meer dan een afgehouwen tronk was er nog overig. Nochtans, als de baarmoeder in Sara verstorven is komt Izak (Ismael kwam in de natuur). Zo is het ook met Christus. Daar komt Hij.

Geliefden, is het een afgesneden zaak voor u geworden? Of zit u nog in de doeken van de gestalten en kentekenen? Het zijn allemaal doekjes, kribbetjes zonder Christus.

Wat zien we nog meer in Bethlehem? Een uitverkoren Middelaar. De Vader zegt in Jesaja 42: “Ziet, Mijn Knecht, Dien Ik ondersteun, Mijn Uitverkorene, in Denwelken Mijn ziel een welbehagen heeft! Ik heb Mijn Geest op Hem gegeven; Hij zal het recht den heidenen voortbrengen.” Alle ceremoniën moeten wijken. Volk, hebt u Hem ook zo leren kennen? Bent u in alles verloren gegaan? De ceremoniële bediening was ter afschaduwing. Daar komt de van God verkorene. Laat de tempelbouwers dat steentje maar verachten. Hij zal van God ten hoofd des hoeks gelegd worden.

In de tweede plaats zegt de Vader: “Ik heb Hem geroepen.” Hij roept Hem in gerechtigheid. Hij, die gezegende des Vaders, vol van genade en waarheid, is de Geroepene of Uitverkorene. Ten derde: Hij is de Gezondene. De Vader verkiest Hem, roept Hem, en zendt Hem in de wereld. Hebt u Hem leren kennen als voor u verkoren, geroepen, en gezonden?

Denk er eens over na wat het inhoudt, dat een verloren zondaar, die met de ganse wereld onder het recht Gods ligt, weer in Christus met God verzoend kan worden. Kent u er iets van? De uitgangen van de Messias zijn van eeuwigheid; Hij speelde in de schoot Zijns Vaders en was Zijn troetelkind.

Is het voor u en voor mij al eens eeuwigheid geworden? Bent u met al uw godsdienst al eens de eeuwige vijand van God geworden? Het kunnen eigenschappen van het leven zijn, maar niet het leven zelf. Neen, als u bij de kribbe komt en u ziet Hem komen uit de eeuwigheid, dan wordt het pas een wonder. Wij gaan met alle dogmatiek als grond verloren zonder de bevestigde en toegepaste Waarheid.

Gemeente, is het sterretje al eens opgegaan in uw donkere hart? Het is groot dat u aan de Waarheid verbonden bent, ja, misschien ambten bekleedt in Gods kerk, maar dat is geen Zaligmaker. Bent u buiten de Zaligmaker bekeerd? Bent u een hebbend of een missend mens? God de Vader rust alleen in de gerechtigheid van Christus. Breng er niets bij en doe er niets af. Hij kwam in de kribbe, Hij kwam in het Evangelie, doch straks komt Hij op de wolken des hemels om te oordelen de levenden en de doden.

Gemeente, zult gij met de dwaze maagden van Zijn aangezicht weggezonden worden omdat gij geen olie in uw vaten hebt? Hebt gij met die dwaze bouwer uw huis op het zand gebouwd? Jong en oud, het mocht eens Kerstdag voor u worden. God mocht in u Zichzelf verheerlijken, en uw ziel zaligen. Bouw toch niet naast het enig vaste fundament Jezus Christus. Weet u een weg buiten Hem? De herders in Efratha's velden niet; zij zagen naar Hem uit.

(1878-1949)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2000

The Banner of Truth | 28 Pagina's

Bethlehem Efratha

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 december 2000

The Banner of Truth | 28 Pagina's