Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kruisvereniging door de liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kruisvereniging door de liefde

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Vrouw, zie uw Zoon.—Zie, uw moeder” (Johannes 19:26b&27b).

Rev. R. Boogaard, Leiderdrop, the Netherlands

Dit overbekende Schriften kruiswoord voert ons in gedachten naar Golgotha waar de Zaligmaker Zijn uitgang volbrengt. Daar brengt Hij als onze enige Hoge-priester het offer van Zijn eigen bloed en leven tot zaligheid van Zijn volk. Daar sterft Hij de dood van een gevloekte aan het kruis. Een grote schare is er bij tegenwoordig. Zelfs nu Hij aan het kruis hangt, kunnen zij niet nalaten Hem te bespotten.

Maar er zijn ook anderen aanwezig. Zij zijn met onver-brekelijke liefdebanden aan Hem verbonden. Nee, het zijn niet de discipelen. Van hun grote woorden is niets terecht gekomen. Slechts een is Hem gevolgd. Het is een groepje vrouwen die daar op enige afstand diep bedroefd bij elkaar staan. Onder de vrouwen is er één die wel bijzonder nauw aan de Gekruisigde verbonden is. Het is Jezus’ moeder, Maria, die hier nu doorleeft, wat Simeon meer dan dertig jaren geleden tot haar sprak: “En ook een zwaard zal door uw eigen ziel gaan.” En dat zwaard vlijmt hier nog anders dan alleen moedersmart. Hij is niet alleen haar Zoon, maar ook haar Heere en Zaligmaker. Is dit nu Gods weg?

Daarin wordt zij ook door de anderen verstaan. Zij beleven dit met Maria mee. Ook zij hebben nergens meer houvast aan. Wat op Golgotha gebeurde is werkelijkheid. Jezus sterft, en dat is voor hen het eind. Zo staan ook Johannes en Maria op Golgotha. Niet alleen zien zij de Heere, maar de Heere ziet ook hen. En zelfs nu Hij aan het kruis hangt, denkt Hij niet aan Zichzelf, maar aan de Zijnen. Met ogen vol liefde ziet Hij hen aan. Alles geeft Hij voor hen, al zien zij dat nu nog niet. Alles offert Hij op, alles Staat Hij af, tot zelfs Zijn leven. En dan spreekt Hij hen toe: “Vrouw, zie uw Zoon.” Hij is het, Die vanaf het kruis hen in dit liefdesgebod tot elkaar brengt. Ook voor Zijn moeder moet Hij als Borg de losprijs aanbrengen. Zij zal de bate van Zijn Middelaarswerk volkomen ontvangen, maar als haar Zoon moet zij Hem loslaten. En nu krijgt zij van haar Jezus een andere zoon toegewezen. Dit schijnt er op te wijzen, dat Jozef reeds gestorven is.

Wel heeft Maria eigen kinderen, maar die geloofden nog niet in Jezus. Dit alles is Christus volmaakt bekend. Niet alleen van het gezin, waartoe Hij zelf op aarde wilde behoren, maar dat weet Hij ook al van Zijn volk. Hij kent hun noden, en Hij peilt hun smart. Denkt niet, dat Hij niet van uw omstandigheden en zorgen afweet, kinderen Gods. Maar hier is HET Kind dat sterft in plaats van verloren kinderen. Ook Zijn eigen broeders zullen straks komen tot het geloof in Hem. Jacobus werd een pilaar geacht in de gemeente Gods en evenals Judas heeft hij een brief geschreven die in de canon van de Heilige Schrift is opgenomen.

“Vrouw, zie uw Zoon.” Zijn liefdesgebod is gegrond op Zijn liefdesoffer. Door de toepassing ervan verbindt Hij mensen aan Zieh, en in Zieh aan God en aan elkaar. Een nieuwe familie, een geestelijke gemeenschap bloeit op door Zijn gebod dat Hij in stervende liefde geeft.

De Heere zegt: Vrouw! Dat wijst op Zijn ambtelijke bediening. Hij doet hier afstand van de tussen Hem en Maria bestaande Zoon-moeder verhouding. Tijdens Zijn Middelaars-bediening is Hij steeds meer Zoon van Maria af geworden. En nu Hij op het punt Staat de aarde te verlaten, toont Hij door dit liefdesgebod dit afgroeiproces als voleind. De Kind-moeder verhouding tussen Jezus en Maria is nu en voor altijd voorbij. Jezus is voor Maria alleen nog Heere en Zaligmaker, maar dat is dan ook het allerbeste. Hij laat Maria echter niet onverzorgd achter, maar draagt haar over aan Johannes en zegt: “Zie uw moeder.”

Hoe spreekt uit dit liefdesgebod de zuivere en volmaakte kinderliefde. Ook het vijfde gebod is door Jezus volmaakt betracht en de zonden van Zijn volle tegen dit gebod verzoend. Gebod en liefde horen bij elkaar. In Zijn afscheidswoord heeft de Heere gezegd: “Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.” En: “Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt: gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt.” Hoe heeft de apostel der liefde steeds alle nadruk daarop gelegd. Hoe heeft hij de les van zijn Zaligmaker geleerd en in zijn brieven beoefend. Alsof een testament wordt geopend, zo doet Jezus vanaf het kruis Zijn liefde gestalte krijgen, ook in deze heilige opdracht.

Lezer(es), kent u die samenbinding door de liefde met Gods kinderen? Of is de gemeenschap met de ware kinderen Gods u vreemd? Johannes schrijft: “Wij weten dat wij overgegaan zijn uit de dood in het leven dewijl wij de broeders liefhebben.” En op een andere plaats: “Hieraan kennen wij dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en Zijn geboden bewaren.” Velen hebben vrienden onder Gods kinderen én uit de wereld; maar wie zijn uw echte vrienden?

De dichter van Psalm 119 zingt: “Ik ben een metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen, en leven naar Uw Goddelijk bevel.” Door liefdeloosheid en zelfzucht zijn de stokken liefelijkheid en samenbinding helaas dikwijls gebroken. Maar als de Heere ontmoet mag worden, is er ook behoefte Gods kinderen te ontmoeten. Het leven heeft geen betrekking op de dood, wel op het werk Gods. Die band wordt door de Heere Zelf gelegd en doet op elkaar betrekking hebben. En waar het liefdesgebod kracht doet, stijgt Jezus’ liefdegeur op.

En van die ure aan nam haar de discipel in zijn huis. Kostelijke en dadelijke opvolging van het gebod der liefde. Er komt een nieuw gezin, er ontstaat een heilige familie. Maria woont heerlijker bij Johannes, met wie zij spreken kan over de wegen Gods, dan in haar eigen huis met de nog ongelovige zonen. Vanaf die ure kunnen zij gaan, de kruisheuvel af. Toch zijn zij tot het einde gebleven. Ook Zijn begrafenis hebben zij bijgewoond.

Vanaf het kruis vloeien Gods kinderen zulke rijke schatten toe. Schatten van liefde, vrede, gemeenschap, ja, eeuwige zaligheid. Hoe leert de Heere ook hier, dat wij voor ons sterven onze aardse zaken moeten regelen. Maar ook dat wij Gods huis, dienst en kinderen niet vergeten. De vervulling van de behoeften van Zijn arme gelovigen als Zijn geestelijke broeders en zusters heeft Hij Zijn gemeente opgedragen. De liefde aan hen bewezen zal Hij rekenen als aan Hem gedaan. Maar bovenal begeert Hij Zelf met een gelovig hart aangenomen te worden. “Zie Ik sta aan de deur en Ik klop ...”

De vrede wordt al meer weggenomen van de aarde. Hier kunnen mensen soms zo lelijk zijn tegenover elkaar. Uit liefdeloosheid kan Juda Efraïm benauwen en Efraïm Juda benijden, maar er komt een eind aan, want wat uit God komt, keert tot Hem weer. En dat is de liefde. En die zal straks eeuwig en volkomen beoefend worden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2011

The Banner of Truth | 24 Pagina's

Kruisvereniging door de liefde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2011

The Banner of Truth | 24 Pagina's