Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gij zijt opgevaren in de hoogte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gij zijt opgevaren in de hoogte

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Gij zijt opgevaren in de hoogte; Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd: Gij hebt gaven genomen om uit te deloen onder de mensen: ja, ook de wederhorigen om bij U te wonen, o HEERE God” (Psalm 68:19).

Gij zijt opgevaren in de hoogte. Zo getuigt David in deze psalm van Christus hemelvaart. Dezelfde, Die is nedergedaald, is het Die ook opgevaren is verre boven al de hemelen. Nog veertig dagen na Zijn opstanding bleef Hij op de aarde om Zijn discipelen te onderwijzen. Met vele gewisse kentekenen heeft Hij Zichzelven levend vertoond aan de Zijnen, veertig dagen lang, zijnde van hen gezien en sprekende van de dingen, die het koninkrijk Gods aangaan.

Dan, nagestaard door Zijn jongeren, is Hij opgevaren van de Olijfberg om in te gaan in de hemel en daar de plaats der ere in te nemen aan de rechterhand van Zijn Vader. De hemelvaart van Christus predikt dat Hij alles heeft aangebracht tot eer van Zijn Vader en tot zaligheid van Zijn Kerk.

In het Oude Testament is geprofeteerd van dit wondere heilsfeit van hemelvaart.

In Psalm 68 bezingt David hoe de Ark des Heeren opgevoerd wordt naar Jeruzalem.

David ziet met het oog des geloofs hoe de grote Davidszoon, Christus, eenmaal zal ingaan in het Jeruzalem dat Boven is. En Hij tekent in rijke bewoordingen de betekenis van de hemelvaart van Christus.

Gij zijt opgevaren in de hoogte.

Hij, de eeuwige Zoon van God, Die onze menselijke natuur heeft aangenomen en in een weg van bitter lijden en sterven in volmaakte gehoorzaamheid alles heeft aangebracht. Voor Hem worden de hemelen geopend en in Hem voor Zijn Kerk.

Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd.

Wanneer in het oosten vroeger een koning de overwinning had behaald, dan keerde hij in triomf terug naar zijn residentie en werden de—belangrijkste—gevangenen gebonden in deze triomftocht meegevoerd. Christus heeft satan overwonnen. Hij heeft de zonde en de dood in de hel overwonnen. Al de Zijnen lagen met alle Adamskinderen, verloren in zonde en schuld. Ze waren slaven van satan en onder het oordeel van de drievoudige dood. En nu predikt hemelvaart dat Chrisatus Overwinnaar is. Hij heeft satanskop vermorzeld en de machten die de Zijnen zo gevangen hielden, heeft Hioj overwonnen.

Gij hebt gaven genomen om uit te delen onder de mensen.

Wanneer een dergelijke oosterste vorst met zoveel buit beladen terugkeerde in de stad, dan mochten de onderdanen daarin delen. Christus is Middelaar van verwerving en toepassing. Wat zijn de gaven, die Hij voor de Zijnen heeft verworven? Hij zendt de Heilige Geest, de Trooster, om de verworven zaligheid, ja al die hemelvaartsgaven toe te passen in het hart van de Zijnen. Hij is het Die mij van de Vader door Christus gegevende zijnde, wederbaart, in alle waarheid leidt, mij troost en in eeuwigheid bij mij blijft. De Heilige Geest verheerlijkt genade in het hart, schenkt en oefent het geloof, onsteekt de liefde, werkt de levende hoop. Hij is het, Die mij Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt door het gfeloof, zegt onze Catechismus.

Om uit te delen onder de mensen. Wonder van het welbehagen Gods. Mensen, zo goed geschapen, zo diep gevallen en zo gans verdorven, mogen zonder enige waardigheid of verdienste delen in de vrucht van Christus hemelvaart. Dat nu niemand te oud of te jong, te hard of te slecht is om uit genade gezaligd te worden. Wij hebben de hemel gesloten door onze zonden, maar nu heeft Christus voor al de Zijnen de hemel geopend. Nu kunnen we nog zalig worden. Waar de Heere door Zijn Geest dat genade wonder gaat verheerlijken,begint het niet met de kennis van Christus en Zijn weldaden, maar met de zondeschuld, verlorenheid en in de weg van ontdekking in welk een gevangenis wij bekneld liggen. Dan komt er dat roepen uit de diepte: och. Heere, och wierd mijn ziel door U gered. Wat een wonder wanneer het de Heere behaagt in de afsnijding van al onze gerechtigheden de weg der zaligheid in Christus te openbaren. Wat kan het voor dat uitziende volk het feit van de hemelvaart van Christus toch een wonder worden, dat Hem de hemelen geopend werden. Dan mogen ze van verre wel eens zien de mogelijkheid dat ook zij nog zalig kunnen worden. En het is de Heilige Geest, Die plaatsmaakt voor Christus en al Zijn weldaden. In de oefening des geloofs niet alleen om Christus wil vrijgespoken te worden van schuld en straf, maar ook de hemel op grond van recht geopend in Christus. Een Thuiskomen bij de Vader. ook voor mij een plaats bereid in het Vaderhuis met zijn vele woningen. Dat Hij mij lief heeft gehad met een eeuwige liefde. Hij daar is Zijn Kerk ten goede. Hij, de grote Leraar ter gerechtigheid Dier Zijn volk leert, leidt en onderwijst. Christus de enige Hogepriester daar nu altijd leeft om voor Zijn Kerk te bidden. Hij is het Die volkomen zalig maakt. Hij is de eeuwige Koning, Die alle macht heeft in de hemel en op de aarde. Wat is de Kerk des Heeren toch onuitsprekelijk gelukkig in Hem.

Ja. ook voor wederhorigen, om bij u te wonen. Wederhorigen, dat zijn letterlijk de heidenen. Hij brengt Zijn Kerk toe uit Jood en heiden. Maar wat leert Gods kind zich ook als een wederhorige kennen. Zalig worden uit louter genade om Jezus, dit wonder wordt in het leven der Zijnen alleen maar groter. Mijn God, U zal ik eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan.

Bij U te wonen. Om dan n ooit meer te hoeven zondigen, nooit meer onszelf te bedoelen. Om dan eeuwig Hem te mogen grootmaken. Aldaar zal geen nacht zijn. Daar zal God zijn alles en in allen en dat is de zaligheid.

O, HEERE God, Gij zijt de Getrouwe, de Onveranderlijke, de alwijze God, een zeer overvloedige Fontein van alle goed. Uw onbezweken trouw zal nooit hun val gedogen, maar Uw gerechtigheid hen naar Uw Woord verhogen. De Heere geve ons Hem te mogen kennen. Die opgevaren is in de hoogte, tot eer van Zijn Naam en tot zaligheid van onze onsterfelijke ziel.

Rev. G.J.N. Moens, Lisse, the Netherlands

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2017

The Banner of Truth | 28 Pagina's

Gij zijt opgevaren in de hoogte

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2017

The Banner of Truth | 28 Pagina's