Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET HEILIGDOM GEOPEND (GOEDE VRIJDAG)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET HEILIGDOM GEOPEND (GOEDE VRIJDAG)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het voorhangsel des tempels scheurde in

Op de Goede Vrijdag overdenken we het sterven van Gods Zoon op de kruisheuvel Golgotha. Bijzondere tekenen worden ons beschreven in de Evangeliën bij Zijn sterven. Het voorhangsel van de tempel scheurt, de aarde wordt bewogen, rotsen splijten en graven worden geopend. In al die tekenen spreekt de hemel en laat de grote betekenis van dit sterven doorklinken. Een bijzondere taal klinkt echter wel in het gescheurde voorhangsel van de tempel te Jeruzalem. Hierin geeft God Zelf het licht van de hemel over het sterven van Christus.

Tussen het Heilige en het Heilige der heiligen hing in de tempel het voorhangsel. Het was een zwaar gordijn in prachtige kleuren, hemelsblauw, purper en scharlaken. Geen mensenhand zou zo maar dit voorhangsel scheuren. Eigenlijk betekent voorhangsel: het scheidende. Het sprak ervan, dat er geen toegang tot God was voor de zondaar in zijn zonde. Achter was het binnenste heiligdom met de troonzetel Gods: de ark. Niemand mocht daar binnengaan. En de cherubijnen, die op het voorhangsel werden afgebeeld, getuigden: verboden toegang voor de zondaar. Eén maal per jaar ging de hogepriester van Israël op de grote Verzoendag binnen. Dan ging het voorhangsel opzij om hem binnen te laten. Echter, hij kon niet anders binnengaan dan met bloed voor zichzelf en voor het volk. En juist dat bloed onderstreepte de regel: geen toegang tot God.

En nu? Hoe is het mogelijk? Op deze Goede Vrijdag scheurt het voorhangsel van boven naar beneden. Een onzichtbare hand laat het in tweeën vallen, zodat het heiligdom Gods geopend wordt. En dan het binnenste heiligdom met de tekenen van Gods tegenwoordigheid.

Hoe kan het? Laten we het niet zeggen. Want dit gescheurde voorhangsel is het Goddelijke antwoord op het sterven van Zijn Zoon. Zo heel duidelijk komt hier in dit woord het verband uit tussen het sterven en het scheuren van het voorhangsel. Jezus geeft als Borg en Middelaar Zijn geest over aan Zijn Vader. Hij sterft. En onmiddellijk daarop grijpt de almacht Gods in. God Zelf scheurt en juist van boven naar beneden. God Zelf opent het binnenste heiligdom.

De enige Hogepriester is op dit ogenblik ingegaan door het voorhangsel van Zijn vlees met Zijn bloed in het binnenste heiligdom. Wat maakt scheiding tussen God en de mens? Immers toch niet anders dan de zonde. De zonde begaan tegen een heilig en rechtvaardig God scheidt een verloren Adamskind van die God. In de hemelse troonzaal wordt het lied der serafijnen gehoord: heilig, heilig, heilig is de Heere der heirscharen. Daar kan geen mensenkind onverzoend naderen.

Hebt ge er iets van verstaan in uw leven? In het ontdekkende licht van de Heilige Geest komt een mensenkind niet anders uit. Die het leert door Woord en Geest, verstaat de taal van het gesloten heiligdom. Zelfs de meest vrome Israëliet kon niet binnenkomen in het binnenste heiligdom. God schreef er boven, dat geen vlees gerechtvaardigd wordt door de werken der Wet.

Zie echter de Hogepriester, de grote Priester over het huis Gods. Hij baant de weg tot God door Zijn eigen bloed. De Hebreënbrief spreekt van een „verse en levende weg, welke Hij ons ingewijd heeft door het voorhangsel, dat is door Zijn vlees”.

In Zijn vlees heeft Hij de ongerechtigheid van een diep-schuldig volk gedragen. Hij is zonde gemaakt voor zulke schuldenaars. Hij liet Zijn vlees verbreken tot in het uur van Zijn sterven om de ingang door Zijn bloed in het hemels heiligdom te verwerven. Hij bracht eeuwige gerechtigheid aan. Het juk der Wet verbrak Hij. En de toegang tot God kwam vrij in Zijn bloed. Ziet, nu kan, nu mag, nu moet het voorhangsel des tempels scheuren om te verkondigen het volbrachte werk van de enige Hogepriester.

Nu wordt het pas Goede Vrijdag wat de vrucht betreft in beleving als voor mij, schuldig zondaar, in dat volbrachte werk de toegang ontsloten wordt tot God. Er is een verse en levende weg in het bloed van Christus tot God. Die weg wordt ons welmenend gepredikt, ruim voorgesteld in Zijn Woord. Wat is het nu dubbel erg als ge onder dat Evangelie verloren gaat. De Wet predikt u: alleen toegang tot God als ieder gebod door u vervuld wordt. En dat is eeuwig onmogelijk. Het Evangelie verkondigt u in die volmaakte Wetsvolbrenger, dat er nu een weg is voor verbrekers van de Wet in het bloed. Hoe is het met u? Het gescheurde voorhangsel verkondigde ook aan een eigengerechtig Israël, dat alle eigengerechtigheid niets kan betekenen. Vraag dan heden, ernstig en zonder ophouden, of de Heere uw hart wil scheuren van boven naar beneden. En de Heere geeft een heilige permissie om dat bij Hem te smeken in Zijn Woord. Die almacht Gods, die dit gordijn gescheurd heeft, zou die niet in staat zijn uw harde en verharde hart te verbreken?

Wat een zalige werkelijkheid voor een doemwaardig zondaarsvolk als door de bediening van de Heilige Geest in de weg des geloofs de toegang tot het binnenste heiligdom ontsloten wordt. Dan wordt de kracht uit de schuldverzoenende arbeid van deze Borg ervaren. Dan wordt het bevonden, dat de vloekbrief der Wet door het bloed van Hem verscheurd is. Dan blijft er geen voorhangsel meer over. Geen voorhangsel voor de hemel en geen voorhangsel voor dood en graf. In de oefeningen des geloofs wordt door de strijd heen de kracht ervan ervaren.

Wat zijn die oefeningen toch nodig. Velen leven in onze tijd over alle beleving heen en spreken zonder een gescheurd hart over de troost in het gescheurde voorhangsel. Anderen missen de kracht van het geopende heiligdom. Zoek toch het ware leven Gods. Om door de oefeningen heen de kracht te kennen van het volbrachte werk. Een uitgewerkt zondaar kan dan alleen rusten in een Zaligmaker, Die alles gedaan heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 maart 1970

Bewaar het pand | 4 Pagina's

HET HEILIGDOM GEOPEND (GOEDE VRIJDAG)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 maart 1970

Bewaar het pand | 4 Pagina's