Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Naarde katechisatie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Naarde katechisatie

4 minuten leestijd

(156)

DE WET DES HEEREN

Het zesde gebod (5)

De Wet des Heeren heeft een verbiedende eis en een ge biedende, ten opzichte allereerst van God Zelf en van onze naaste. En die eis houdt in: liefde! God lief te hebben boven alles en de naaste als zichzelf.

We hebben in onze vorige les besproken, dat er tegenover de naaste betrachting van de eis der liefde moet zijn krachtens Gods ALGEMENE goedheid, dat is dus natuurlijke liefde, maar dat tot Godvruchtige beoefening der liefde BIJZONDERE, zaligmakende genade nodig is vanwege de liefde Gods, uitgestort in het hart door cle Heilige Geest.

„Onze naaste lief te hebben als onszelf.”

Allereerst een vraag. Mogen wij onszelf liefhebben? En zijn we dan geen egoïsten?

We moeten onderscheid maken tussen ZELF-liefde en EIGEN-liefde.

Zelf-liefde, d.i. onszelf liefhebben mag, ja, dat moet! We hebben dit bezien bij het feit, dat we onszelf niet mogen kwetsen, zoals onszelf moedwillig in gevaar begeven.

Eigen-liefde is iets anders. Daarbij heeft de mens alleen zichzelf op het oog; leeft, denkt, handelt alleen voor zichzelf. En de is egoïsme. Als „ik” ’t maar heb. Agur vergelijkt de mens bij een „bloedzuiger”. „De bloedzuiger heeft twee dochters: geef, geef! Deze drie dingen worden niet verzadigd; ja, vier zeggen niet: het is genoeg!” Spr. 30 : 15.

„Onze naaste”. Wie is onze naaste? Dat laat Christus duidelijk zien in de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan.

Onze naaste is allereerst dus iemand, die vlak bij ons verkeert. Het is de Heere, Die naar Zijn bestel ieder zijn plaats in het leven beschikt. Uw naaste naast u.

„Onze naaste liefhebben”. Zondag 40 verklaart, waarin dit moet uitkomen: jegens hem geduld, vrede, zachtmoedigheid, barmhartigheid en alle vriendelijkheid bewijzen, zijn schade, zoveel als ons mogelijk is, afkeren en ook onze vijanden goed doen. Deze deugden zijn de vruchten der Geesten, waarvan de apostel schrijft in Galaten 5 : 22.

„Jegens hem geduld” bewijzen. Dat betreft dus de zwakheden en gebreken, die wij-zelf hebben en onze medemens.

Uit het verband, waarin onze Heidelberger de behandeling van de Wet zet, blijkt, dat het hier gaat over het leven der ware dankbaarheid, waarin de Wet dus wordt gekend als een liefdewet, naar het nieuwe levensbeginsel, dat de Heilige Geest gewerkt heeft in het hart van de levendgemaakte zondaar.

Dit nieuwe levensbeginsel richt zich op het welzijn van de naaste. En dat betreft het „geduld oefenen” met hem en zijn zwakheden en gebreken. Genade leert dat.

Van nature is er de neiging, ja, is het veelal de praktijk, dat men de gebreken en zwakheden van de naaste zo breed mogelijk zoekt uit te meten tegenover anderen, inplaats van deze te verzwijgen. Maar wie zichzelf door ontdekkend licht leert kennen, gaat eerst de gebreken en zwakheden bij ZICHZELF zien. Hoe worden deze dan betreurd en beleden voor de Heere. Ja, dan ziet men zichzelf als de grootste der zondaren. Maar dan zal men ook de ander uitnemender achten dan zichzelf. En wanneer men al meer zichzelf leert kennen, ach, wat gaat men dan verstaan, wat een geduld de Heere toch heeft met zulk een schepsel, zo vol van zonden en gebreken ! „Vrede” jegens de naaste beoefenen.

Dat is echter niet bedoeld, wanneer het de waarheid van Gods Woord geldt. Dan mag er in het minst geen toegeven zijn en water bij de wijn doen, zoals nu allerwege plaats heeft.

Maar het „indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen” (Rom. 12 : 18) geldt alleen de PERSOONLIJKE belangen te genover de naaste.

E.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 1974

Bewaar het pand | 4 Pagina's

Naarde katechisatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 juni 1974

Bewaar het pand | 4 Pagina's

PDF Bekijken