Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarlijk vrij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarlijk vrij

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Indien dan de Zoon U zal vrijgemaakt hebben zo zult gij waarlijk vrij zijn …. Johannes 8 : 36

De mens van deze wereld begeert vrij te zijn. Niemand van ons staat graag onder de dwingende macht en heerschappij van een ander. Dictatuur heeft door de eeuwen heen de drang naar vrijheid weer naar boven gebracht. Al te duidelijk is dat b.v. in de laatste oorlog geopenbaard. Echter weten we niet, wat het is waarachtig vrij te zijn in de zin van de vrijheid tegenover God en elkaar. Zelfs het menselijk begeren naar vrijheid gaat aan die vrijheid voorbij. Wij waren vrij toen God ons geschapen had naar Zijn beeld in het wandelen met God in het Paradijs. Zolang we buiten God leven zijn we onze vrijheid kwijt door eigen schuld.

Eén weg is er maar om waarlijk vrij te worden en te zijn; indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult ge waarlijk vrij zijn”.

In de geloofsvereniging met Hem wordt die vrijheid gekend en beleefd als de hoogste vrijheid. Dit woord spreekt Christus tot de Israëlieten die — zo staat hier in dit hoofdstuk — Hem geloofden. Dit geloof is het ware geloof niet. Zij verstaan de waarheid van Zijn Woord nog niet en missen de vrijmakende kracht van die waarheid. Als Christus dit zegt, ergeren zij zich echter aan Zijn woord. Hoe kan Hij zeggen, dat zij vrij moeten worden? Zij zijn toch vrij! Abraham’s zaad te zijn betekent voor hen de vrijheid. Al leven zij ook onder de dwingende macht van de Romeinse bezetter, zij menen hun geestelijke vrijheid overgehouden te hebben. En zij kunnen toch wijzen op de stad en de tempel, op de Wet des Heeren als tekenen van hun vrijheid.

Echter: wat een vreselijke vergissing. Het roemen op het kindschap van Abraham zonder waar geloof is geen waarborg van de echte vrijheid, De Wet zonder verbrijzeling des harten en hoop op het bloed des Verbonds getuigt tegen hen. Ook de stad en tempel betekenen niets voor hen, zolang zij missen de gemeenschap met de levende God. Ontdekkend worden zij hier ook getekend als dienstknechten van de zonde ondanks hun eigengerechtige wettische vroomheid. En een dienstknecht heeft rechtens geen plaats in het huis, is niet vrij en wordt straks uitgestoten. Erg is het als dat ons geldt. En dàt ondanks de welmenende roepstemmen Gods, die klinken op het erf van Gods Kerk en die schuldige gebondenen heenwijzen op de enige Vrijmaker. Hij gaat in om de schuld te betalen voor een schuldig volk, dat de ware vrijheid mist. Dat volk is een volk van zondaren, dienstknechten van de zonde, verkocht onder de zonde. En die verkocht is onder de zonde kan zichzelf niet bevrijden .Tot in eeuwigheid niet. Die zich zó leert kennen door de werking van Gods Geest, krijgt zélf de schuld. Leert het erkennen: ik heb zelf deze gebondenheid verdiend en U kunt mij naar recht in deze gevangenis om laten komen.

Maar: wat wonder! Hij gaat onder hun schuld als Borg. Zelf gaat Hij de weg op om door Zijn schuldverzoenende arbeid de grond aan te brengen voor de vrijmaking van dienstknechten der zonde. Hij koopt het erfrecht om hen tot zonen te maken in het huis Gods. Hem kost dat de hoogste prijs: Zijn eigen bloed tot in de dood aan het kruis van Golgotha. En Hij verwerft óók Zijn Geest om de vrijmakende kracht van dat bloed toe te passen in het hart.

Is dat geen nameloos diep wonder? Schenders van de Wet, immers van de ware vrijheid gemaakt tot vrijgemaakte zonen! Geen gerechtheid kunt ge meer vinden. De schuld wordt alleen maar elke dag groter. De Heilige Geest wekt en laat tot diep in het hart en het bestaan zien: zo zijt gij nu, niets anders dan een dienstknecht der zonde.

Wat valt er dan veel wettische vroomheid weg, waarin alleen een schijn van vrijheid is. De vrijmakende kracht van de Zoon van God in Zijn bloed en verdienste — door het oog der geloofs gekend èn omhelsd — doet beleven de rechte vrijheid. In Hem wordt de deur tot de vrijheid geopend.

Gods weg tot de beleving van de vrijmakende kracht is niet voor allen gelijk. Er worden stations gepasseerd die onmisbaar zijn, maar niemand make hier een systeem van. Naar de mate des geloofs schenkt de Heilige Geest ruimte. Echter wie niet buiten hoop, geen vrede kan vinden buiten Hem, de enige Vrijmaker, leeft nog als dienstknecht Hij wil vrijheid schenken aan gebondenen. En de doorwerking van die vrijmakende kracht is gedurig nodig tegen alles, wat zich in eigen bestaan daartegen verheft.

Het huis voor de vrije zonen is bekend. Zij reizen naar het hemels Jeruzalem om tenvolle de vrijheid te beleven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1976

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Waarlijk vrij

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1976

Bewaar het pand | 6 Pagina's