Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE HEIDELBERGSE CATECHISMUS 3

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE HEIDELBERGSE CATECHISMUS 3

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Hebreeën 11 treffen we helden des geloofs aan. Personen, die geleefd hebben in het verleden. Wanneer we echter dit hoofdstuk met aandacht lezen, dan worden niet alle personen genoemd, die onder het Oude Verbond door het geloof geleefd hebben. Er wordt selectie toegepast. En dat heeft niet een mens gedaan, maar de Heere Zelf. Vandaar dat dit hoofdstuk is een stuk van Goddelijke selectie. Dit vond niet plaats, opdat de lezers en wij, die het overdenken, daardoor zouden gebracht worden tot een heldenverering. Die heldenverering is niet wereld-vreemd. In de wereld ontdekken we haar en zelfs in de kerken. Die heldenverering is een cultus, een religie, waarin duidelijk blijkt, dat een mens door de zonde een afgodendienaar geworden is. In Hebreeën 11 gaat het niet in de eerste plaats om de genoemde personen. Wanneer dat het geval zou zijn, dan zou de mens in het centrum komen en dat bestrijdt de Heilige Schrift op schier elke bladzijde. Het gaat om de wereldoverwinnende kracht en de genade des geloofs, die in deze helden des geloofs uitblonk. Het gaat om het werk Gods. Het werk van Gods souvereine genade in hen. In dat licht willen we ook iets doorgeven van het leven van Zacharias Ursinus en Caspar Olevianus.

Ursinus werd 18 juli 1534 te Breslau geboren. Zijn eigenlijke familienaam was Beer. Maar naar de gewoonte van die dagen had zijn vader deze naam overgezet in het Latijn.

Hij stamde uit een aanzienlijk geslacht en reeds op zestienjarige leeftijd werd hij ingeschreven als student aan de universiteit te Wittenberg. Daar viel hij op door zijn vroomheid, inzicht en ijver. Hij werd een trouw leerling en volgeling van de grote godgeleerde Melanchton. Deze beschouwde hem als één van zijn beste leerlingen en hij hielp hem waar hij kon. Na een studieperiode van zes jaar stelde zijn oom hem in staat om ook nog aan andere universiteiten te studeren. Hij kwam terecht te Heidelberg, Straatsburg, Bazel, Lausanne en Genève. Door de aanbeveling van Melanchton openden zich voor hem de deuren van de huizen van verschillende voormannen der hervorming. Zo leerde hij Calvijn, Beza, Bucer, Bullinger en Petrus Martyr kennen. Mannen, die van grote invloed zijn geweest op zijn latere ontwikkeling. In 1538 werd hij benoemd tot leraar aan het St. Elisabeth-gymnasium in zijn geboortestad Breslau. In deze stad kwam hij in conflict met de Lutheranen, daar hij aan zijn leerlingen doorgaf de gereformeerde opvatting van het Avondmaal. Zijn leermeester Melanchton prees hem zeer om de wijze, waarop hij zijn gevoelens uiteengezet had. Maar hij gaf hem toch de raad om zich niet in het openbaar over deze dingen uit te spreken. Onder elkaar moesten, volgens Melanchton, de predikanten deze dingen maar uitvechten. Ursinus kon zich met deze raad niet verenigen en nam in 1560 ontslag en vertrok naar Zürich. Aan zijn oom schreef hij over zijn vertrek: „Niet ongaarne verlaat ik mijn vaderland. Nu mijn beste leermeester ook gestorven is, wil ik mij tot de Zilrichers wenden, wier aanzien hier weliswaar niet groot is, maar die bij andere kerken, zulk een beroemde naam hebben, dat hij door onze predikanten niet kan verduisterd worden. Het zijn vrome, geleerde, grote mannen, met wie ik vast besloten ben mijn leven te verbinden. Voor het overige zal ik God volgen!”

In 1561 werd hij beroepen te Heidelberg-Bemiddelaar was de keurvorst Frederik III. Het eerste jaar was hij bestuurder van het predikanten-seminarium en het tweede jaar werd hij benoemd tot hoogleraar in de dogmatiek. In die periode heeft de keurvorst aan Ursinus de opdracht gegeven tot het samenstellen van een gereformeerde catechismus in samenwerking met Olevianus. Ursinus heeft ontzettend veel werk verzet. Naast zijn onderwijs aan de universiteit heeft hij verschillende boeken geschreven. Voor het laatste gebruikte hij dikwijls de nacht. Een belangrijk werk is zijn schatboek. Een toelichting op de verschenen catechismus. Een vertaling daarvan verscheen in de 17e eeuw in het Hollands. De vertaler was Festus Hommius. Scriba van de Dordtse Synode en één van de vertalers van het Nieuwe Testament.

Het werk is nog in de handel en de moeite waard om te lezen.

In 1571 werd Ursinus benoemd tot hoogleraar aan de universiteit te Lausanne. Die benoeming wilde hij alleen aannemen met toestemming van de keurvorst. Deze weigerde hem heen te gaan. Ook de zoon van de keurvorst, die na de dood van zijn vader de regering van de Paltz op zich nam, liet hem niet vertrekken. Tot Ursinus sprak Johan Casimir: „mijn vader heeft kort voor zijn dood mij nog op het hart gebonden, u nooit te ontslaan”

Zijn werklust verminderde niet bij het breken van zijn krachten. Op zijn studeerkamer bleef geschreven staan: „Mijn vriend, die hier binnentreedt, wie gij ook zijn, maak het kort of ga weg of help mij in mijn werk”.

Oud is hij niet geworden. Hij stierf op 49-jarige leeftijd. 6 maart 1583 ging hij heen in de volle zekerheid des geloofs. Hij had een vast vertrouwen op de zaligheid, die de Heere schenkt aan Zijn volk.

Een kort leven in onze ogen, maar niet een tevergeefs leven. De Heere heeft hem gebruikt in Zijn kerk voor Zijn kerk Hij spreekt nog nadat hij gestorven is. Bijzonder in het leerboek, wat wij bezitten. De taal, die daarin doorklinkt, is de taal naar en van het hart. De taal, die Gods Geest leert, doet verstaan en beleven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 1976

Bewaar het pand | 4 Pagina's

DE HEIDELBERGSE CATECHISMUS 3

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 1976

Bewaar het pand | 4 Pagina's