Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BOEKBESPREKINGEN

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE SLAPENDE CHRISTUS - door Samuel Rutherford

Uitgeverij G. Kool – Veenendaal

We hebben hier te maken met een fotografische herdruk. Dat wordt niet op de titelpagina vermeld, maar is uit het boek duidelijk te merken.

Op de titelpagina lezen we: De slapende Christus, ontwaakt door gebeden, verklaring over de woorden Luc. 8 : 22vv, gedaan toor het eerwaardig huis des Heeren op hun ingestelden vastendag door Samuel Rutherford, hoogleraar in de Godgeleerdheid te St. Andrew.

Rutherford staatb ekend als een godzalige dienaar des Woords. Hij ontvouwt de Schrift en maakt vele toepassingen. Uit de inhoud van dit werkje blijkt duidelijk dat hij dicht bij de Heere leefde. We willen een klein gedeelte van het werkje weergeven. We citeren wat Rutherford op blz. 10 schrijft: Ten vierde, hoe meer gij verkeert met Christus, hoe meer gij geniet van den hemel; bij uzelven te zijn, is kwaad gezelschap te hebben: bij de wereld te zijn wrijft u het roest aan: bij Christus te zijn laat een reuk van den hemel en een verf van een andere wereld aan u, die gij nooit zult afwrijven: reukwerk en zoete zalving aan te raken laat een bewijs daarvan na: niemand kan prediken of lijden, dan die bij Christus is gaan zien en horen. Gij kunt om Christus' wil tot een bloedige dood geroepen worden. Ik bid u, onderzoekt wanneer gij het laatst bij Christus was en hoe menigmaal dan of gij er wel ooit geweest zijt.

Het here werkje is uit deze gedachtengang geschreven., We kunnen van de inhoud niets dan goeds zeggen. Wel moeten we er rekening mee houden, dat net werkje afgestemd is op de tijd en omstandigneden van Kutherrord.

De uitgave ziet er keurig vemorgd uit. Bij het lezen van net boekje blijkt , dat de oorspronkelijke uitgave tamelijk

gebrekkig is geweest. Door de wijze van uitgeven zijn al die gebreken overgenomen . Er zijn regels uitgevallen. Er zijn drukfouten blijkven zitten enz. Het zou goed zijn om in zulke gevallen eerst de oorspronkelijke engerse uitgave te vertaling te vertailing te vergelijken en eventueel de vertaling te verbeteren. Dat maakt de kosten wel hoger, maar de waarde stijgt er doer.

Het boekje telt 84 blz en kost gebonden ƒ 9,90.

HET BOEK DER OPENBARING door Ds. F . Mallan

Uitgave van Mouthaan & Van den Berg, boekdruk-offset b.v., Nijverheidsweg 71, H. I. Ambacht.

Dit werk bestaat uit 2 delen van samen meer dan 860 Biz. Daarin zijn opgenomen samenspraken tussen Hopende en Uitziende over het laatste bijbelboek. Deze samenspraken zijn indertijd verschenen in De Wachter Sions, net weekblad van de Gereformeerde Gemeenten Nederland. In totaal zijn er 326 samenspraken. Aanvankelijk bestaan de samenspraken ongeveer 3 biz. De latere zijn wat korter.

De schrijver gaat bij zijn verklaring uit van de kanttekeningen van de Statenvertaling. Dit houdt in dat, hij op het standpunt staat, dat veer van hetgeen in de Openbaring geschreven is al vervuld is. Daartoe wijzen we op de Arianen en de Pelagianen en en vooral op wat de schrijver zegt omtrent Rome. Daarom is het einde der dingen nabij te achten. Er zijn ook andere verklaringen, die eveneens gegrond wilien zijn op Gods woord. Verschil van mening over de verklaring van het boek der Openbaring zal er wel blijven zolang niet alles vervuld is of zolang niet meerder licht is

opgegaan over de vervulling. Ds. Mallan is een begaaide prediker met inzicht in Gods Woord en met een vaardige pen. Daarom kunnen we alle aandacht vragen voor zijn verklaring, die steun vindt bij onze vaderen.

Het werk van Ds. Mallan ontieent echter niet alleen daaraan zijn waarde. Die is veeleer gelegen in de vele gesprekken over het geestelijke leven, over de weg, die de Heere met Zijn volk gaat, over wat Hij de Zijnen op de weg des levens leert, op welke wijze zij deel krijgen aan Christus, wie zij in zichzelf blijven, enz. De schrijver waarschuwt voor zelfbedrog, voor de wegen der zonde enz. Kortom, er is veel in dit werk, dat ons toespreekt en dat voor velen tot onderwijs kan strekken. Doarom kunnen wed it boek van harte aanbevelen.

We moeten wel een paar opmerkingen maken om mogenjk misverstand te voorkomen.

De eerste betreit het feit, dat Ds. Mallan op Supralapsaristisch standpunt staat en daardoor sommige dingen anders benadert dan infra-lapsaristen doen. Dat komt in dit werk verschillende keren naar voren. We moeten hierbij bedenken, dat onze vaderen hieromtrent ook verschil van gevoelen hebben gehad en toch met elkaar geleefd hebben in hetzelfde kerkverband, met dezelfde geloofsbelijdenis. In de dagen van de afscheiding was er ook geen eenheid van standpunt en er zal wel nimmer op aarde een volmaakt inzicht zijn. Wij kennen ten dele en wij prefereren ten dele. Dat leert de Schrift ons en dat moet ons bewaren voor de gedachte, dat er bij ons standpunt geen tegenspraak meer mogelijk is. Er is ook in andere opzichten geen eenheid van gevoelen. Denk bijvoorbeeld aan hen, die de kinderdoop niet kennen. Onder hen zijn godzalige predikers te noemen. Het gaat om het werk van Gods Geest in het hart. Dat benadrukt Ds. Mallan. Het is treffend wat hij schrijft op blz. 320 van deel 2: "De mond kan toch zoveel klaarmaken. En hoe beter men praten kan, hoe geloofwaardiger dat men is. Mara och vriend, men kan soms een hele bekering vertellen, waarvan meer dan de helft of misschien alles wel gelogen is. Men komt toch tot zulke ontstellende ontdekkingen in het leven. En ook kan het zijn, dat het leven met al wat men afredeneer niet overeenkomt, daar men niet anders dan gruwelijkheid doet. En mensen die in hun eenvoudigheid hun weg gaan, maar die men na kan kijken in handel en wandel, worden verworpen omdat ze niet zo redeneren kunnen als anderen. Deze mensen delen in oprechtheid en alle eenvoudigheid mee wat God aan hun ziel gedaan heeft, maar ze staan bij de mensen niet op het lijstje, of anders geheel onderaan. God geeft echter op Zijn tijd getuigenis aan Zijn eigen werk. En dat kan wel eens zijn bij het sterven. Ik heb er toch al verschillende van die eenvoudige mensen ruim af zien sterven. Ze stonden niet door het gehele land bekend; ze gingen in stilte hun weg, maar gaven in hun gehele leven getuigenis. God bekroonde aan het einde van hun leven Zijn eigen werk. Ze zijn soms ook wel hun leven lang met vreze des doods vervuld geweest. Maar ze waren geschreven in het boek des levens des Lams. O vriend, daar kunnen we jaloers op zijn. Zolang als wij nog in het boek staan en een ander niet, staat het met ons nog niet zo goed.”

Een tweede opmerking btereft de kritiek, die de schrijver zo hier en daar op anderen maakt. We hebben hierbij niet het oog op aanmerkingen op wereld gelijkvormigheid, oppervlakkigheid, valse gerustheid, zelfbedrog enz., maar op de kritiek in verband met de kerkelijke strijd. Dat deze kritiek in het weekblad De Wachter Sions voorkomt is op zichzelf begrijpelijk.

Als men midden in de strijd verkeert en daar een voornaam aandeel in heeft kan het haast niet anders of men doet wel eens een uitval. Maar het zou beter zijn geweest, wanneer de samenspraken in dit opzicht aan een correctie waren onderworpen. We moeten niet vergeten, dat wij hier te maken hebben met een boekwerk, dat over bij voorbeeld 50 jaren nog zun waarde kan hebben en dan weten velen niet meer van de achtergrond van de kritiek. We menen te meer deze opmerking te moeten maken, omdat de schrijver zelf op blz. 300 van het 2e deel zegt: "Die vuile tong, met het addervergif er onder, is daar geslepen genoeg voor. lk denk dat we in onze samenspraak ons daarin ook nog weleens bezondigd hebben. En toch mogen we ook weer niet laten om die beredenerende godsdienst aan de kaak te stellen. Maar verder kom ik overal maar met schuld uit, als ik mezelf een beetje leer kennen. Dus over een ander durf ik steeds minder te praten en over mezelf durf ik ook steeds minder te zeggen.”

Nog een derde opmerking willen we naaken. Het standpunt van de schrijver maakt, dat hij in de somenspraken naar onze mening niet voldoende verdisconteert, wat onze belijdenis zegt b.v. omtrent de roeping van het evangelie. Zie de DL. Als hij dat wel gedaan zou hebben zou de waarde van en de waardering voor dit werk nog groter kunnen zijn.

Het werk is keurig uitgegeven. Er komen weinig drukfouten in voor. Storend is wat in deel 2 biz. 90 staat te lezen: van God en Magog. De beide delen kosten samen ƒ 85,—.

Aan het einde zegt de schrijver, dat het zijn innerlijke wens is geweest, dat de Heere die eenvoudige en gebrekvolle woorden nog dienstbaar zou willen stelien tot heil van onsterfelijke zielen op reis naar zulk een grote en gewichtvolle eeuwigheid, alsook tot ontdekking, ontgronding, lering, bemoediging en vertroosting van de ware geestelijke pelgrims in het land hunner vreemdelingschappen. Daar kunnen we ons van harte bij aansluiten.

DE ZONNEHUISKALENDER 1977

De uitvoering van deze kalender is allerminst traditioneel.

Ragfijne tekeningen in natuurgetrouwe kleuren worden in deze 6 bladen tellende kalender op afwisselende wijze door het kalendarium verlucht.

Een mooi stuk drukwerk, dat van deze kalender een echte kunst-kalender maakt en voor de zeer bescheiden prijs van ƒ 5,25 (ƒ 3,5U plus ƒ 1,75 verzend- en administratiekosten, bovendien het doel van deze vereniging steunt: de verpleging en verzorging van lichamelijk zieken en geestelijk gestoorde bejaarden. Van harte aanbevolen!

U kunt deze kalender bestellen door het zenden van een giro t.n.v. de Vereniging "Het Zonnehuis”, te Utrecht, giro-nummer 359 7 667 (voor 1 kalender ƒ 5,25) onder vermelding van "toezending Zonnehuiskalender”.

Het keurig uitgevoerde jaarverslag van deze vereniging over 1975, werd ons eveneens toegestuurd.

Het geeft een goed beeld van wat er in de 6 Zonnehuizen omgaat

P.S. U kunt de ƒ 1,75 verzend- en administratiekosten besparen, indien er in uw woonplaats een verkoopadres van de Zonnehuiskalender is.

Wilt u hierover inlichtingen, belt u dan het centraal bureau in Utrecht: 030 -71 49 27, toestel 11.

CHRISTINA VAN DEN BRINK

Uitgeverij G. Kool – Veenendaal

De volledige titel is: De weg, welken God gehouden heeft met Christina van den Brink, geboren te Vaassen den 5 januari 1747 en overleden te Apeldoorn den 5 juli 1817 door haar zelve opgetekend

De levensbeschrijving gaat niet over het hele leven en over haar bekering tot God, over haar werkzaamheden voor haar vader en haar broers en zusters, die van deze vrouw, maar alleen over haar kinderjaren later allemaal tot bekering kwam. Ook daarover schrijft Christina in haar boek.

In mijn kinderjaren hoorde ik al van dit boekje. Een jonge moeder kreeg in de weg van Gods voorzienigheid dit boekje in haar bezit. Ze las het en vond in het jonge leven van de schrijfster haar eigen leven getekend. Ze las de opwekking om de Heere te zoeken en bij Hem aan te houden. Vanaf dat ogenblik was zij sterk gebonden aan de genadetroon. Zy vond geen rust meer. Er kwam een tijd van strijd, maar het einde was, dat zij vrede vond. Zo was het lezen van dit boekje haar tot zegen.

Daarom alleen al kunnen we er ons over verheugen, dat dit boekje opnieuw is verschenen. De fotografische herdruk maakt dat fouten zijn blijven zitten. Zie b.v. blz. 31, waar een zin tweemaal voor komt.

Het boek telt 76 blz. en kost gebonden ƒ 9,90.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 oktober 1976

Bewaar het pand | 6 Pagina's

BOEKBESPREKINGEN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 oktober 1976

Bewaar het pand | 6 Pagina's