Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UW WEG OP DE HEERE GEWENTELD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UW WEG OP DE HEERE GEWENTELD

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Wentel uwe weg op de Hecre en vertrouw op Hem; Hij zal het maken.”

Wij vliegen daarheen!

Dat hebben wij ook in het voorbijgesnelde jaar 1976 weer ondervonden.

Het 13 haast niet te geloven, dat nu alweer een jaar wegzonk in het grondeloze diep der eeuwigheid. Wij kunnen het ons haast niet voorstellen, dat wij nu weer een nieuw jaar intreden.

Wat zal dat nieuwe jaar ons brengen? De vragen kunnen worden vermenigvuldigd, doch met worden beantwoord. Over de toekomst hangt een sluier. Maar dat weten wij wel, dat degene die door genade mag beoefenen, wat David hier in Psalm 37 zegt. ”Wentel uwe weg op de Heere en vertrouw op Hem,„ het zal ondervinden in dit nieuwe jaar dat zo donker begint, dat ”de Heere het maken zal.„

Wentel uwe weg op de Heere!

Onder dit, uwe weg' bedoelt David heel ons leven met al zijn omstandigheden, mets achtergehouden, zelfs geen zonde. Wij moeten heel die weg als een zware last op de Heere wentelen, in voorspoed zowel als in tegenspoed. Als ziekte ons deel wordt, als wij veel moeten lijden. Als de toestand van iemand die u dierbaar is, u smart veroorzaakt. Als ge in rouw gedompeld wordt. Als bange zorg u pijnigt, de bekommernis over de zaak van ons land en volk, de vreze voor oorlogen en gerichtcn, de zorg over de afval en het ongeloof, over het onrecht dat heerst en de onvrede die woelt, de zorg voor Gods koninkrijk en het heil voor uw ziel en dat van Sion.

Dat alles moet gewentelen op de Heere, dat is: die weg van zich afwerpen op God en dat doen met vertrouwen op Hem.

Nu is het een groot voorrecht, om onze weg op de Heere te mogen wentelen. Toch is het, wel beschouwd, zo moeilijk. Want van nature gevoelt de mens daaraan geen behoefte. Wij willen onszelf helpen met voorbij lopen van de Heere onze God. Onszelf handhaven, want wij zijn zo wijs en zo sterk. We spreken wel over de Heere, maar in de praktijk kunnen wij Hem missen.

We zitten er vol van en het is louter ontferming als het anders mag zijn. Daarom, deze vermaning om onze weg op Hem te wentelen, kan zonder meer niet opgevolgd, maar moet ons leren in te keren in eigen hart om te bekennen dat wij zo ongelovig zijn, zo vol van wantrouwen, ja, dat in ons vlees geen goed woont. Om dan, ontdekt aan ons onvermogen, als een weet-niet en kan-niet, wenend met al onze ellende en ongerechtigheden, met onze noden en behoeften, te vluchten tot de Heere.

De Heere lokt ons dan zelf uit wentel uwe weg op Mij en vertrouw op Mij!

Zalig, dan alles, voor tijd en eeuwigheid, voor lichaam en ziel, ja onszelf op Hem te mogen werpen, door de kracht des geloofs, en ons zó aan Hem toe te betrouwen. Dan laten wij door de kracht der genade alles aan Hem over. Dan zoeken we, ook voor het nieuwe jaar dat we ingaan, onze sterkte in stilheid en vertrouwen, naar het woord des dichters:

Doch, gij, mijn ziel, het ga zo 't wil, Stel u gerust, zwijgt Gode stil, Ik wacht op Hem, Zijn hulp zal blijken.

Als wij zó onze weg op de Heere wentelen en op Hem vertrouwen, dan zal ”Hij het maken.„ ”Hij zal het maken!„

Nu hebben wij wel in het oog te houden, dat het „maken” des Heeren, met altijd beantwoordt aan hetgeen wij er van verwachten. Wij hebben te bedenken dat 's Heeren wegen hoger zijn dan de onze, 's Heeren gedachten anders dan de onze Hoe de Heere het maakt, en wanneer Hij het maakt, hebben wij aan Hem over te laten. En dan maakt de Heere het wel met ons, ook als Zijn weg met ons in tegenheden is.

Hij maakt het wel, al moesten wij gaan door de smartelijkste wegen. Hij maakt het wel, ook al neemt Hij van ons „de lust onzer ogen”, of het dierbaarste pand.

Weet, Gods verhoring is niet altijd in overeenstemming met ons begeren. Wij weten niet wat goed voor ons is. Maar ook al houdt de Heere de moeilijkste wegen met ons dan maakt de Heere het goed met Zichzelf! En dat is zalig! Dan laat Hij ons rusten in Zijn doen, en Zijn vrede troost zelfs het zwaarste verdriet en het moei lijkste kruis.

O, lezers, zij die genade u geschonken in het nieuwe jaar, om onze weg op de Heere te wentelen en op Hem te vertrouwen, om dan te ondervinden dat Hij het maken zal.

Leg u dan neer aan de voeten des Heeren om te pleiten op Zijn ontferming, om Zijn afbrekende genade in te roepen, opdat het kome tot volle overgave uwer ziel in de handen Gods Christus is toch gekomen opdat zij het leven en overvloed zullen hebben.

Wanneer gij nog voortleeft zonder God, vervreemd van het leven, weet dan, dat de tijd der genade opkort en elke dag de laatste kan zijn De deur der genade wordt weldra gesloten voor u. En dan...... is het te laat, te laat voor eeuwig. Verneder u dan onder de krachtige hand Gods en Hij zal u te Zijner tijd verhogen.

Hoe veilig weten wij ons bewaard wanneer de vrede Gods onze harten en zinnen vervult. Dan kunnen wij onze zorgen aan de Heeie overlaten. Hij zal het maken!

Wie maar de goede God laat zorgen,
En op Hem hoopt in 't bangst gevaar.
Is bij Hem veilig en geborgen.
Die redt Hij Godd'lijk vertrouwt,
Wie op de hoge God vertrouwt,
Heeft zeker op geen zand gebouwd.

Zij dit uw ervaring in het jaar 1977.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 1977

Bewaar het pand | 4 Pagina's

UW WEG OP DE HEERE GEWENTELD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 januari 1977

Bewaar het pand | 4 Pagina's