Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie:

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie:

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!

In de enkele woorden van bovengenoemde tekst ligt het volle evangelie besloten. O nee, de discipelen van Johannes de Doper hebben er toen de volle rijkdom nog niet van verstaan. En ook Johannes zelf niet, hoewel hij, door Gods Geest verlicht met deze woorden de Christus aan het volk mocht voorstellen. Want al was Johannes „de grootste onder degenen, die van vrouwen geboren zijn”, toch is „de minste in het koninkrijk der hemelen meerder dan hij”, want die „minste” heeft het kruis gezien, waaraan dit heilig Lam Zich ten Offer gaf. Alleen de Heilige Geest, de Geest van Pinksteren kan pas het volle licht laten vallen over het Lam en Zijn werk.

Wanneer jaren later de evangelist Johannes dit woord van de Doper optekent, dan weet hij, wat het inhoudt. Hij heeft Jezus gezien in de volle zin als het Lam Gods. Hij heeft Hem niet alleen gezien aan de ingang van Zijn Middelaarswerk, toen Hij Zich door Johannes liet dopen. Maar hij heeft ook gezien, hoe het Lam werd gevangen en gebonden. Hij heeft het „des doods schuldig” over Hem horen uitspreken. Hij heeft Hem zien wegleiden naar Golgotha en hij heeft Hem zien hangen aan het kruis! Hij heeft het Lam zien lijden en sterven. Maar hij heeft ook het lege graf gezien en het opgestane Lam, Dat satan en dood heeft overwonnen. En door de Pinkstergeest geleid en vervuld weet hij het, dat het Lam Gods de zonde der wereld wegneemt.

En van dat Lam hebben de apostelen na Pinksteren getuigd. Hoor maar, hoe Petrus de verstrooide gelovigen in klein-Azië toespreekt: „......... gij zijt verlost uit uw ijdele wandeling, niet door vergankelijke dingen, zilver of goud, maar door het dierbaar bloed van Christus, als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam.”

En dat was ook prediking van Paulus, die niets anders wilde weten dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd in Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden naar de rijkdom Zijner genade.

En sprak Jezus Zelf in de paaszaal met de drink-beker in Zijn hand niet de woorden: „Dat is Mijn bloed het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt tot vergeving der zonden!”

Zie, het Lam Gods' Geduldig en zachtmoedig heeft Jezus geleden! Als een Lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed hij Zijn mond niet open. Als Hij gescholden werd, schold Hij met weder en als Hij leed, dreigde Hij niet!

En zo betaalde Hij, wat Hij niet geroofd had! Zo voldeed Hij aan het recht Gods! En zo is Hij het Lam, het Lam Gods, door God beschikt en gegeven, dat de zonde wegneemt van Jood en heiden, de zonde der wereld. Hij neemt de zonde op Zich, heft ze op, staat er letterlijk, en draagt ze dan weg: Golgotha!

Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! De zonde der wereld! Is daar ook uw zonde bij, en mijn zonde? Daarop komt het immers voor ieder persoonlijk op aan! Want onze zonde kan slechts op twee plaatsen zijn. Ze kan op ons zijn en ze kan op het Lam zijn! Van nature is de zonde op ons en als ze op ons blijft, dan zijn we verloren! Want God straft de zonde! Eer Hij ze ongestraft zou laten, heeft Hij ze gestraft aan Zijn geliefde Zoon! En daarom: wee ons, wanneer wij in onbekeerlijkheid de zonde vasthouden en koesteren, zodat ze op ons blijft. Dan verwerpen we het Lam, en we vertreden Zijn bloed. En er blijft geen slachtoffer voor de zonde meer over. En we zullen er zelf voor moeten boeten: eeuwig onder Gods brandende toorn!

Zalig, die onder de bearbeiding des Geestes innerlijk van de zonde werd losgemaakt door hartelijke boetvaardigheid, zodat de zonde hem de dood werd, waar ze God onteert en de gemeenschap met God verhindert.

Hoort dan het evangelie: Zie, het Lam Gods, dat u toeroept: „Geeft Mij uw zonde, en Ik geef u Mijn gerechtigheid, Ik uw schuld, gij Mijn vrijspraak, Ik uw dood, gij Mijn leven!”

Zie het Lam Gods! Zie! O ja, zie ook naar binnen: bedenk uw zonden en vervloeking! Om maar laag te buigen onder God, in het besef van eigen on- en doemwaardigheid!

Maar dan ook vanuit die verbrijzeling: zien op het Lam! Op de borgtocht, op de volmaaktheid, op de gewilligheid, op de liefde, op het bloed van het Lam! Zou er ooit reden kunnen zijn, om het Lam te verdenken van ontrouw of van onwilligheid om te behouden, om te reinigen degene, die als zondaar tot Hem vlucht? Er is ruimte achter Zijn bloed voor iemand, die zichzelf de grootste der zondaren acht.

Het Lam leeft! Johannes op Patmos heeft het gezien: het Lam staat, als geslacht! „Als geslacht”: Het is dood geweest! Maar „Het staat”: Het Leeft! En het Lam werkt! Onafgebroken! Biddend pleitend en pleitend biddend! Voor allen, die door Hem tot God gaan!

Zie het Lam Gods! Zie dan toch!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 januari 1977

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Meditatie:

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 januari 1977

Bewaar het pand | 6 Pagina's