Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET SCHARLAKEN SNOER

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET SCHARLAKEN SNOER

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En zij bond het scharlaken snoer aan het venster.

In de rij van de geloofshelden en - heldinnen treffen we ook de naam van Rachab aan. Naar haar afkomst was zij een heidin. Een inwoneres van Jericho. Van haar is echter nog meer bekend. Zij was een publieke vrouw. Een vrouw van slechte zeden. Een hoer. Haar beroep als herbergierster gaf haar regelmatig gelegenheid om haar oneerbaar beroep uit te oefenen. Aan de voorkant van haar woning hing een scharlaken snoer. Dit was in die tijd het uithangbord dat huizen van vrouwen als Rachab kenmerkte. In haar woning kwamen de verspieders terecht. En dit naar het voorzienig beleid van God. Hier waren ze niet alleen veilig, maar hier zouden ze ook vernemen het souvereine werk van God.

Verwondering zal het hart van de verspieders vervuld hebben toen zij zaken hoorden vertellen, die zij uit de mond van zulk een vrouw niet verwacht hadden. Het wonder van vrije genade had zich voltrokken in het hart van Rachab. De Heere had het gehoorde gezegend in haar leven.

Tot de inwoners van Jericho was doorgedrongen wat de Heere gedaan had. De God van Israël had voor Israel een pad gebaand in de Schelfzee. De beide koningen der Amorieten, Sihon en Og, had de Heere gegeven in de hand van Israël. En nu trok het volk naar de Jordaan. Het ging de richting van Kanaan. Haar medeburgers werden even getroffen door deze tijding, maar verhardden zich. Zij geloofden dat Israël Jericho niet zou kunnen veroveren. Deze vestingstad was onneembaar. Die overtuiging was Rachab niet toegedaan. Zij gelooft dat Jericho zal vallen. Alle burgers zullen omkomen. Want de Heere, de God van Israël, is een God boven in de hemel en beneden op aarde. Zijn macht is niet te stuiten. Aan Zijn macht zijn geen grenzen. Jericho zal vallen en zij zal omkomen. Dit is haar vaste overtuiging. Daar twijfelt zij niet meer aan. De gehoorde boodschap heeft bij haar het geloof in Israels God verwekt. Zijn almacht greep haar aan, maar ook Zijn rechtvaardigheid. De God van Israël zal haar straffen. Hij zal haar zonde bezoeken. Haar zondig leven, haar zondige praktijken staan haar duidelijk voor de aandacht. Zij kan haar zondige praktijken niet meer voortzetten, maar zij kan haar leven tot hiertoe niet meer overdoen. Zij is een hoer voor het aangezicht van de God van Israël.

Sprekend tot de verspieders over wat zij gelooft, verzoekt zij een teken. Een zichtbaar teken, dat aan haar en de haren weldadigheid en trouw bewezen zal worden wanneer de muren van Jericho ineen zullen storten.

Haar wens wordt vervuld. Zij ontvangt een teken. Een zichtbaar teken. Zij moet het scharlaken snoer van haar huis aan het venster binden. Rachab voldoet aan de opdracht. Zij bond het scharlaken snoer aan het venster. Het snoer werd verlegd. Dit houdt op zich heel wat in. Er ligt in verklaard haar vrijwillige vernedering over haar zonde. Het belijden van haar schuld tegenover de God van Israël. Openlijk belijdt zij dat zij tegen Hem gezondigd heeft. Zij weet zich strafwaardig.

In haar daad blijkt duidelijk dat de Heere in haar leven is gekomen. Immers niemand wil zich van nature, vrijwillig, gewillig vernederen voor de Heere. Het oprecht schuldbelijdenwordt bij ons niet gevonden, wel het zich handhaven. Het bedekken van de zonde en schuld. Genade maakt ons tot zondaar voor God. Door Gods genade komen we ais een boetvaardige zondaar voor de Heere.

Haar daad laat nog een andere zaak zien. Haar leven is veranderd. Voorheen was het snoer het teken dat zij wilde zondigen, maar nu is het het teken dat zij met de zonde gebroken heeft. Zij kan niet meer in de zonde leven. Zij kan niet meer buigen voor de zondige afgod van het vlees; zij wil nu van harte buigen voor de God van Israël. Door haar daad scheidt zij zich ook af van haar plaatsgenoten. Zij begeert de God van Israël te dienen. Genade leidt tot een breuk met de wereld en legt een band aan God en Zijn dienst. Die dienst wordt de dienst van het leven.

Het scharlaken snoer is voor haar ook een zichtbaar teken, dat de Heere haar genadig zal zijn. Hij zal haar bevrijden van het oordeel dat Jericho zal treffen. Rachab zal in het oordeel niet omkomen, alhoewel zij naar recht dit oordeel verdiend heeft. Door dit snoer en achter dit snoer zal zij veilig zijn. Gelijk Israël in Egypte veilig was achter het bloed, zo is zij veilig achter het rode koord. Achter dit koord blijft zij staan. Haar oog blijft gevestigd op dit koord.

Dit koord spreekt ons van de verlossende en bewarende kracht die er ligt in het bloed van Christus. De Borg Christus Jezus heeft Zijn scharlaken bloed gestort, opdat een schuldig volk verlost wordt van het rechtvaardig oordeel van God en bewaard zal worden voor de toekomende toorn van God. Opdat het bekleed zal worden met het blank der gerechtigheid Gods. Haar hoop is nu gericht op het erbarmen Gods. Zij ziet uit naar de heilsdaad Gods. Zij wacht op het heil des Heeren. De grond van haar wachten, van haar uitzien ligt in het snoer. In de gedane beloften. Immers bij het scheiden hadden de mannen tot haar gesproken: “Wanneer de Heere ons dit iand geeft, zo zuilen wij aan u weldadigheid en trouw bewijzen.”

Zal nu Rachab nimmer bestreden zijn? Heeft zij nimmer getwijfeld? Inderdaad! Zulke tijden zijn er in het leven van Gods kinderen. Bijzonder wanneer de realisering van de verwachting op zich laat wachten. En Rachab moest wachten. Dagen wachten. Het heeft nog even geduurd vóór Israël Jericho naderde.

De Heere sterkt in de wachtenstijd. Sterkt met de zekerheid dat zal gebeuren wat Hij beloofd heeft. Het scharlaken snoer is daar het zichtbaar teken van. De Heere komt op Zijn Tijd. En die tijd is ook voor Rachab aangebroken. Rachab komt niet om met de ongehoorzamen. Zij wordt bewaard in het uur van Gods oordeel. Zij sterft niet; zij mag de daden des Heeren verkondigen. Achter het snoer was zij veilig. Zij werd behouden voor eeuwig.’ Een hoer voor eeuwig behouden. Welk een wonder van Gods souvereine genade. In zijn commentaar op Hebreën schrijft Calvijn:“De hoer is hierbij geplaatst, nl. in Hebreën 11, om de genade Gods groter en heerlijker te maken”. Gods genade is wonderlijk en rijk. Die donkere achtergrond van Rachabs verleden moet de genade te lichter maken, zoals de diamant het rijkst schittert op het diep-zwarte laken.

En waartoe wordt het ons beschreven? Opdat we zouden weten dat er bij de Heere raad is voor hopeloze gevallen. Voor mensen, die moeten belijden dat zij krachtens hun bestaan voor God, net zo slecht zijn als Rachab voor de Heere. Is dit uw belijdenis? Zoekt dan schuiling achter het bloed van Christus en gij zult behouden worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 1977

Bewaar het pand | 4 Pagina's

HET SCHARLAKEN SNOER

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 juni 1977

Bewaar het pand | 4 Pagina's