Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE JEUGD

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beste Jongelui!

De brief aan Filemon 14

„Ik dank mijn God, uwer altijd gedachtig zijnde in mijn gebeden, alzo ik hoor uw liefde en geloof, hetwelk gij hebt aan de Heere Jezus, en jegens al de heiligen.”

Fil. : 4, 5

Laat ik voor ditmaal beginnen met jullie allen een gezegend 1978 toe te wensen. Het jaar 1977 behoort weer tot het verleden. Daar is in dat jaar heel veel gebeurd. In de wereld: Ik denk aan al de rampen, waardoor de wereld getroffen is. De grote watersnoodramp in India ligt nog vers in het geheugen. Of moeten jullie erg je best doen om het nog in de herinnering terug te roepen? Het zou mij niet verwonderen. We leven snel. Elke dag zijn er weer nieuwe dingen aan de orde, die de oude verdrijven en spoedig doen vergeten. De snelle. gang der gebeurtenissen onderstrepen wel hetgeen Mozes eeuwen geleden al gezegd heeft: Wij „vliegen” daarheen! We gaan met een supersonische snelheid naar het einde, naar de eeuwigheid, naar onze eeuwige bestemming. En hoe zal die wezen? Want het is eeuwig wel of eeuwig wee, wat ons te wachten staat. Een derde mogelijkheid is er niet. Echt wel een zaak om over na te denken.

Daar is veel gebeurd ook in ons eigen land. Ik denk aan de langdurige kabinetsformatie. Nu ik jullie dit schrijf is het nog niet rond. Als jullie het lezen, hoop ik dat het rond is. En hoe zal het dan wezen? De één is wat meer links dan de ander. Allen staan aan de verkeerde kant, dat is niet aan de kant van God, maar aan de kant van de wereld. Men zoekt mensen te behagen. En waar de Heere een behagen in heeft, wie vraagt daar nog naar? Die kun je haast wel op een hand tellen. Ik bedoel dan natuurlijk diegenen, die nog voor God en Zijn woord uit willen komen in de zalen waar de volksvertegenwoordiging vergadert. Ons blad is geen politiek blad. Het is ook niet de bedoeling om over de politiek te gaan schrijven. Dat zou ik ook niet kunnen. Dan moet je er meer verstand van hebben dan ik bezit. Maar een blinde kan hier wel tasten, dat het in deze welvaartstijd toch niet goed gaat. Men heeft Mij verlaten, zegt de Heere, en wat wijsheid zullen ze dan hebben? Hoeveel jonge mensen gaan de vernieling niet in, door de verslaving aan allerhande „pepmiddelen”. Men wil daardoor uit het leven halen wat er uit te halen is, terwijl men achter de dood aanjaagt. Ik hoop dat jullie allemaal voor deze heilloze wegen bewaard zullen blijven. want het gebruik van drugs etc. houdt heus voor de kerkdeuren geen halt. Dat wil zeggen: Ook in de kerk zijn er niet weinigen (?) die een prooi geworden zijn van deze geestelijke „vernietigingsmiddelen”.

Daar is veel gebeurd op het terrein van het kerkelijke leven. Ik hoop dat ook deze dingen jullie interessen hebben. Daar is vergaderd, gesproken, gedebatteerd en gekonstateerd dat het allemaal maar heel moeilijk is om elkaar te vinden. De verwijdering wordt steeds groter omdat men steeds verder van God afgaat. Dat dit eens mocht worden ingezien. Het zou in deze tijd van ontzaggelijke verwarring nog heilzaam kunnen werken. want als men dit niet in gaat zien, dan staat het te vrezen, dat het in het nieuw begonnen jaar nog verder zal gaan, de verkeerde richting uit. O zeker, God houdt Zijn kerk in stand. Daar behoeft niemand aan te twijfelen. Maar zoals wij het bezien staat het er echt niet zo rooskleurig voor.

Daar is natuurlijk een eenheid, die boven alle kerkelijke verdeeldheid uitgaat. Dat is de eenheid die er bestaat tussen alle ware gelovigen. christus het Hoofd des lichaams, en de gelovigen zijn alle tesamen leden van dat lichaam.

Deze eenheid zoekt men gestalte te geven door van verschillende kerkelijke zijden elkander te zoeken. Er zijn er in onze kerken die graag zouden verenigen met de vrijgemaakte gereformeerden, zowel binnen het verband als buiten het verband. Doch dat smaakt mij niet. Waarom dat ook niet eens een keer in ons blad geschreven? Een ieder komt voor zijn mening uit. Nu dat is dan mijn mening en ik geloof te kunnen zeggen van al degenen die met ons het pand zoeken te bewaren.

Ik zou liever verenigen met de Ger. Gem. en met de rechtervleugel van de Ger. Bond. En ook nog wel met anderen die dezelfde richting uit denken. Wij zouden beslist elkaar meer moeten zoeken. Doch hoe het dan verder moet zie ik ook nog niet zitten. We zitten ten deze echt nog in de winter, in natuurlijk opzicht, maar ook in geestelijk opzicht.

Het gebed mocht wel vermenigvuldigen of de Zon nog eens door mocht breken. Als ik over de Zon schrijf, dan bedoel ik daar natuurlijk mee de Zon der gerechtigheid, dat is de Heere Jezus Christus. Dan zou het er in de kerk anders uit gaah zien. Dan zou het er ook in het leven van de gelovigen anders uit gaan zien. Want, uitzonderingen daargelaten, het is in het particuliere geloofsleven ook maar somber gesteld. Je hoort weinig van doorbrekend licht, zoals de „ouden” daar wel eens over pleegden te praten. Men bedoelde daarmede een opwas in de kennis en in de genade van de Heere Jezus Christus. En dat krijg je alleen door een nauwe geloofsomgang met Hem. Hij is het waarachtige Licht, dat in deze wereld gekomen is. Met het kerstfeest is dit weer overdacht geworden. En wie nu met Hem in geloofsgemeenschap leeft, die wandelt in het licht. Die heeft in deze donkere tijd geen kwaad te vrezen. Er is veel gebeurd. We hebben verschillende terreinen even afgetast. Ik zou niet volledig zijn, als ik tenslotte niet bij een ieder persoonlijk terecht kwam, met de vraag: Is er nu ook in jullie !even nog wat gebeurd? Vroeger zei men wel eens: Daar moet wat gebeuren in het leven van een mens. Tegenwoordig zegt men (althans velen) dat dit niet meer nodig is. Je moet, zegt men, alleen maar gelovcn. En als je dan maar gelooft, ’t zij hoe dan ook, dan is het wel in orde.

Doch ik houd het dan nog maar met de „ouden”, die zeiden dat er wat gebeuren moet. Misschien vragen jullie wel: Wat moet er dan gebeuren? Wel, wat Jezus zeide tegen Nicodemus. Dat weten jullie toch wel? De mens moet wederomgeboren worden. En heeft dat wonder nu in jullie leven plaats gehad? Want daar komt het op aan. Het nieuwe jaar begint met 1 januari. Het nieuwe leven begint met de wedergeboorte. Als dit wonder nog niet in jullie leven heeft plaats gehad, dan wens ik dit vóór alle dingen toe in het nieuwe jaar. lk geloof dat dit wel een goede nieuwjaarswens is. Laat ik het dan hierbij laten.

Paulus dankt zijn God, terwijl hij dacht aan Filemon, Appia, Archippus en de gemeente, die in het huis van Filemon samenkwam. En waarvoor dankt hij nu God?

Hij had gehoord van de liefde en het geloof, dat men daar had aan de Heere Jezus Christus, en jegens al de heiligen. Men was het Paulus in de gevangenis wezen vertellen, hoe het daar in Colosse, in het huis van Filemon gesteld was.

Dit „vertellen” is ook al een bijzonderheid. Tegenwoordig wordt er ook veel „verteld”. Maar je hoort nu nog niet zoveel goeds vertellen. Dat ligt ons zo van nature niet. We vertellen liever het kwaad van een ander. Daar kunnen we uren mee „zoet” zijn. En als er nog eens iets goeds verteld wordt, dan is het een wonder als er geen „klad” overheen komt. Ga dit maar na in het leven, ook in je eigen leven. En bedenk, dat de zonde tegen het negende gebod een zeer veel voorkomend kwaad is. In plaats dat men des naasten eer zoekt voor te staan en te bevorderen, zoals het in de H. Cat. ons wordt voorgehouden, vindt het tegendeel niet zelden plaats. Achterklap = kwaad spreken achter iemands rug, dat komt meer voor. En men denkt er niet aan, dat dit als „eigene werken des duivels” gekwalificeerd wordt. Laten wij daar echter wél aan denken. Want er wordt zo gemakkelijk gezondigd, juist op dit terrein. En zondigen is altijd een zeer schadelijke zaak. Daar is geen zaak, waardoor we onszelf meer schade berokkenen dan de zonde. Want de bezoldiging der zonde is de dood. Neemt dit toch ernstig en neem het a.u.b. niet als een bekende waarheid voor kennisgeving aan.

Men was Paulus wezen vertellen dat men daar in dat huis van Filemon, liefde en geloof had aan de Heere Jezus. Men was door het geloof aan de Heere Jezus verbonden. Door het geloof kende men de Heere Jezus. Men verstond door het geloof, wat de Heere Jezus uit liefde voor hen gedaan had. Hij had Zichzelf voor hen overgegeven tot in de dood. En dit deed Hem nu zo geliefd zijn. Zij hadden Hem lief, omdat Hij hen eerst had liefgehad. Doch nu moet ik weer gaan eindigen. Want voor mijn mede-schrijvers moet ook nog een stukje overschieten in ons blad.

Winnen jullie nog wel eens een abonnee? Jullie aller vriend

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 januari 1978

Bewaar het pand | 4 Pagina's

VOOR DE JEUGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 januari 1978

Bewaar het pand | 4 Pagina's