Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE JEUGD

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beste Jongelui!

Paulus wil dus de schuld van Onesimus betalen, namelijk de schuld of schade die Filemon in geldelijk opzicht geleden had, door het optreden van Onesimus. Wij hebben gezien, dat Paulus hierdoor als een echt christen tot openbaring komt, als iemand, die het Beeld van Christus vertoont.

Wat Paulus beloofde en niet behoefde te doen, heeft Christus beloofd en metterdaad gedaan. Hij heeft de schuld betaald voor al Zijn volk. En dat niet met de prijs van goud of zilver, maar met de dure prijs van Zijn dierbaar bloed. Kostelijke zaken om daarover door te denken, en als men dat dan gelovig mag doen, zó, dat Hij nu ook voor mij betaald heeft, dan werkt dit bevrijdend in het hart. Want wie de Zoon zal hebben vrijgemaakt, die zal waarlijk vrij zijn.

Daar zit in deze tekst nog meer, wat onze overdenking niet mag ontgaan. Paulus schrijft aan Filemon: „Ik, Paulus, heb het geschreven met deze mijne hand.”

Overtuigender kon de goedwil van Paulus, Filemon niet worden bijgebracht. Filemon behoefde ten deze niet af te gaan op een gerucht. Het zou natuurlijk mogelijk zijn, dat Paulus tegen deze of genegezegd zou hebben: Zeg maar tot Filemon dat hij over het geld zich niet ongerust behoeft te maken, daar zal ik wel voor zorgen.

Welke garantie zou Filemon dan gehad hebben, dat Paulus het, desverlangd ook zou doen? Jullie begrijpen wel hoe dat gaat in het leven. We kunnen soms met de mond veel beloven, vooral als het op geldzaken aankomt. Doch als we dan met geld voor de dag moeten komen, dan is de guile belover menigmaal niet meer te vinden. En als hij op zijn belofte zou aangesproken worden, tien tegen één, dat Hij zou zeggen nergens van te weten. En waar moet je je dan op beroepen? Je hebt geen enkel bewijs in handen, dat hij bepaalde verplichtingen op zich heeft genomen. Daarom hebben we in de zakenwereld de dingen maar graag zwart op wit staan. Dan heb je tenminste enig houvast. Als iemand het geschreven heeft en het met zijn eigen hand ondertekend heeft, dan kun je dat de andere partij altijd laten zien. Hij kan er dan niet meer van af.

Nu, zo is het hier ook. Paulus laat Filemon weten, en Filemon kan er zich van overtuigen, dat Paulus meent wat hij zegt. Hij laat het hem schriftelijk toekomen. Uit het handschrift kan Filemon weten: Het is van Paulus, en van niemand anders. Ditisgenoeg om alle twijfel te doen verdwijnen.

Deze zaak heeft ons in gedachten verder gebracht. En dan zien wij ook hier, in de handelwijze van Paulus, de schaduw van Christus.

Deze heeft het niet alleen beloofd, dat Hij alles betalen zou, maar dat is ook aan de Kerk zwart op wit meegedeeld. Al de beloften in het oude testament zijn er een bewijs van. En ook datgene wat in het nieuwe testament daaromtrent beschreven staat. Het staat zwart op wit beschreven dat Hij gekomen is, om al de schuld van Zijn volk te voldoen. Hij toch is het ware Lam, Gods, dat de zonde der wereld wegnemen zou.

Ja, we mogen nog verder denken. Het staat niet alleen beschreven dat Hij het doen zou, maar dat Hij het nu ook gedaan heeft. Want Hij heeft met ene offerande een volkomen genoegdoening teweeggebracht. Al Zijn bloed heeft Hij op Golgotha tot een losprijs gegeven... Hij betaalde zó volkomen, dat er niets meer te betalen overbleef.

Deze rijke heilsweldaad, behoeft je nu niet te geloven, op grond van wat je van deze of gene daar wel eens van gehoord hebt. Neen, je kunt het zelf lezen. Het staat in het Woord van God. Dat heeft God als’t ware met Zijn eigen hand geschreven en ondertekend. Ge behoeft dus nooit meer te vragen: Zou het wel waar zijn? Kan ik er wel op aan? Weet ik het wel zeker? Je kunt er op aan, volkomen. Want de Heere kan, met eerbied gezegd, van Zijn eigen Woord niet meer af.

O zeker, van mij kan Hij af en van iedereen. En ieder die zichzelf kent, zal dit moeten onderschrijven. Want Gods kinderen verzondigen het elke dag op een zodanige wijze, dat als de Heere hen voor goed de rug toekeerde, zij zouden er het zwijgen aan moeten toedoen.

Maar nu heeft God Zichzelf vastgelegd, en dat wel door ons Zijn Woord zwart op wit te geven, en daar is Hij altijd door het geloof op aan te spreken. Er staat o.a. geschreven, dat er geen verdoemenis is voor aiegenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest.

„Ik, Paulus heb het geschreven met deze mijne hand.” Wat moet er in het hart van Onesimus wel niet omgegaan zijn, toen hij deze woorden las. Want zijn geweten getuigde tenslotte toch tegen hem, dat hij de schuld gemaakt had. En nu stelde Paulus zich garant, dat het volkomen in orde komen zou. Nu kon hij gerust zijn.

„Ik, de HEERE, heb het geschreven met deze Mijns hand”.

Zo mogen wij het nu ook zeggen. Wat krijgen deze woorden dan een rijKe inhoud. Want alleen de naam „HEERE”, daar gaat al een prediking van uit. Deze Naam toch zegt, dat Hij de Getrouwe is, dat Hij nooit herroepen zal wat Hij eenmaal heeft gesproken, wat uit Zijn lippen ging blijft vast en onverbroken. Alle vlees is als gras, en alle heerlijkheid des mensen is als een bloem van het gras, maar het „Woord des HEEREN - het geschreven Woorddat blijft tot in der eeuwigheid.”

Voor velen heeft dat Woord geen betekenis. Het is hun onbekend, en belangstelling heeft men er in het minst niet voor.

Weer anderen kennen het Woord wel, zij lezen het ook, maar het zegt hun niets.

Hoe zou dit toch komen?

Dit komt, omdat zij geen schuld hebben!

Als Onesimus geen schuld gehad had, dan had hij het misschien wel mooi gevonden van Paulus, dat hij zoveel voor een ander over had, maar hij was er zelf niet bij betrokken geweest.

Zo is het nu ook geestelijk. Als er geschreven staat dat de Heere Jezus Christus betaald heeft, wat Hij beloofde, en dat door Zijn Boogwerk de Schuld des volks uit Gods boek gedaan is, dan kan men dat aanhoren en lezen en ook nog mooi vinden, maar men is er zelf niet bij betrokken. Zij worden er niet koud of heet van, helaas.

En hoevelen zijn er niet, die daar hun beeld in zullen moeten zien. Mijn beste vrienden en vriendinnen, is dat bij jullieook hetgeval? Jullie groeien op onder de verkondiging van het evangelie. Je draagt het zwart op wit met je mee. Doch hebben jullie de inhoud daarvan ooit wel eens recht gelovig leren verstaan? Of moeten jullie zeggen: Neen! Komt dit dan omdat jullie je schuld niet gevoelen? Ga eerlijk met jezelf om, en onderzoekt het eens voor het aangezicht van God. Want je eeuwig wel of wee is er mee gemoeid.

Of is jullie geweten ontwaakt?

Dan kun je niet rustig meer leven. Dan worden de zonden jullie ordentelijk, dat is in orde voor de aandacht gebracht. Je kunt je boze daden, woorden en gedachten dan ook niet meer afschuiven op een ander. Je hebt ze tenslotte zelf bedreven.

En betalen kun je nooit. Goed maken kun je het ook nooit. Als God met je in het recht zou treden, dan was het voor eeuwig verloren. En dan is verloren „verloren”. Je kunt met dat vreselijke woord geen twee kanten uit. Je moet dan sterven, en sterven betekent God ontmoeten. Wie kan bestaan? Niemand die leeft.

Als je vanuit deze noodsituatie, waarin je dan verkeert, lezen mag, dat er bij de Heere vergeving is voor een ieder, die zijn zonden belijdt en laat, omdat Christus heeft betaald, je kunt je ogen niet geloven, dat dat nu ook voor jou geschreven staat.

Ja, zo wordt dat beleefd, als het geschreven Woord toegepast wordt aan je hart. Dan wordt het ook gelovig aanvaard. Dat geeft alleen maar verwondering.

Ik moet weer stoppen. Tot de volgende keer.

Jullie aller vriend

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1979

Bewaar het pand | 4 Pagina's

VOOR DE JEUGD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1979

Bewaar het pand | 4 Pagina's