Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Weent niet - weent wel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Weent niet - weent wel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Weent niet over Mij, maar weent overuzelf.

„Weent niet over Mij !” De Man van smarten spreekt het tot de Jeruzalemse vrouwen, die schreiend en weeklagend Zijn uitleiding naar Golgotha gadeslaan, geschaard terzijde van de weg. Maar spreekt Hij ’t niet over de vrouwen heen, tot allen, die in der eeuwenloop, in de geest Hem zouden gadeslaan, dragende Zijn kruis ?

Hoe gemakkelijk toch, kan bij de beschouwing van de smartelijke taferelen van ’s Heeren lijden vals sentiment worden gewekt. Een tot tranen bewogen medelijden met die „lieve Jezus”, die zo heel bittere smarten te dragen krijgt.

Die vreselijke geseling. Die vreselijke doornenkroon. Dat vreselijke kruis.

Maar wie zó reageert op de aanschouwing van de lijdende Knecht des Heeren, verstaat niets van de bloedige ernst, van de schrikkelijke werkelijkheid van de worsteling tussen hemel en hel en de ere Gods en de verlossing der ziel.

„Weent niet over Mij !”

Neen, nu niet en nooit !

Jezus wil er mede zeggen: Ik ga wel naar kruis en lijd smarten, vele smarten, maar Ik ben in de weg der gehoorzaamheid. Mijn weg is de weg naar de heerlijkheid !

O, wie op de lijdensweg achter Jezus aan gaat en ziet met een oog van verlichting des Heiligen Geestes, die zal het verstaan: Zijn lijdensweg is een triomfweg, die uitgang is een ingang in de heerlijkheid, die optocht een zegetocht naar de kroon. En die Zijn werk kent, die weent niet over, maar roemt in en juicht over het lijden van Christus.

„Weent niet over Mij ! ...... maar weent over uzelf !” Jezus vraagt onze tranen niet voor Zich. Hij vraagt ze voor ons-zelf.

Ach, er is zoveel onderscheid in de tranen die achter Jezus gestort worden. Die van Jeruzalems dochters waren tranen van vleselijk medelijden met de Heere Jezus, Die zij aanzagen als de „mishandelde onschuld”. En zulke tranen behagen de Heere niet, die vergroten Zijn smart. Hoeveel van die klagers zullen er in de buitenste duisternis worden gevonden, die het nimmer hebben verstaan en er ook nooit in kwamen: „voor onze overtredingen tot onze zonde gemaakt”. Gode zij dank, daar worden ook andere gevonden. Die ook wel klagen en wenen, maar over zichzelven. Die hun wegen hebben leren doorzoeken. Die niets in zich ontdekken dan zonde en schuld en geen uitkomst meer zien.

Dan wordt het beleefd: maar weent over uzelf !

Want wenen is noodzakelijk. Als God werkzaam wordt aan de ziel, dan komt er verbreking des harten, een verbroken hart en een verslagen geest, ’k Beken, o Heer, aan U oprecht mijn zonden !

Ach, hoevelen wenen over wat een mens wordt en niet over wat een mens is.

Maar zegt mij, lezer, hebt gij ooit geweend over uzelf ? Dat is over uw toestand voor de eeuwigheid, uw schuld voor God, uw zonden en uw diep verderf ?

Over uzelf, zegt Jezus tot de dochters van Jeruzalem. En als dat waar wordt, dan hoort men een levende klacht, gewerkt door Gods

Geest in de ziel. Dan wordt het een bange klacht in het eenzaam voor God. Maar dan is het ook zo’n zalige klacht, omdat die klacht reikt het oor en het hart van Jezus, en omdat Hij dan spreekt tot de klagende ziel van Zijn genade en vrêe.

O, als het recht wenen wordt over eigen zonde, dan wordt die zonde schuld en die schuld, schuld tegenover de Heere.

Dan is er geen plaats voor medelijden met Jezus, maar alleen voor medelijden met zichzelf.

Dan leren wij instemmen met de dichter: „o Heer ! sla toch op mijn geschrei Uw oog; wil naar Uw woord mijn geest verstandig maken”.

Zalig, die zó wenen over zichzelf.

Want zij zullen vertroost worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1980

Bewaar het pand | 4 Pagina's

Weent niet - weent wel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1980

Bewaar het pand | 4 Pagina's