Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rehoboth School

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rehoboth School

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Copetown, 13 december 1983.

Beste vrienden.

Het is al weer geruime tijd geleden dat we u voor het laatst geschreven hebben over onze school. Het was in juli 1981 dat het toenmalige hoofd van onze school, John Schuit, u een informatief artikel schreef over onze school. Sinds die tijd hebben verschillende veranderingen plaatsgevonden. Er is nu een hoger leerlingenaantal en er zijn daardoor uiteraard ook meer leerkrachten. We hebben meer leerjaren kunnen toevoegen en de school omvat nu de klassen 1 tot en met 12. In Hollandse termen betekent dat, dat er een volledige lagere school is en er ook een volledige school voor voortgezet onderwijs is. John Schuit heeft ons moeten verlaten, vanwege het feit dat hij zich geroepen zag tot dienaar van het Woord Gods.

In deze brief zal ik proberen wat verschillen naar voren te brengen tussen het Nederlandse en het Canadese onderwijssysteem teneinde u inzicht te geven in de situatie hier in Canada.

Kinderen gaan voor het‘eerst naar school in het kalenderjaar, waarin ze 5 worden. Wanneer de school dus begint in september moeten de leerlingen 5 jaar oud zijn voor 1 januari van het volgende jaar. In tegenstelling tot de situatie in Nederland is er slechts 1 jaar kleuterschool, die de Duitse naam “Kindergarten” draagt. De kleuters leren, globaal genomen, hetzelfde als op de kleuterschool in Nederland. Het is hoofdzakelijk een voorbereiding voor het werk dat gedaan moet worden op de lagere school. Jammer genoeg heeft de Rehoboth Christian Schoolvereniging het zich tot nog toe niet kunnen en durven veroorloven om een “Kindergarten” te beginnen. Men achtte het namelijk meer gewenst om eerst het voortgezet onderwijs compleet te maken.

De kleuters komen in de lagere school wanneer ze zes jaar oud zijn. Deze school draagt de naam “Elementary School”, hoewel ze in de volksmond veelal bekend staat als de “Public School”, omdat de meesten hiervan inderdaad public (=openbaar) zijn. Slechts een klein percentage van de scholen zijn bijzondere scholen. De belangrijkste oorzaak hiervan is, dat, wanneer de ouders voorstanders zijn van bijzonder (in ons geval: Christelijk) onderwijs, dit zware financiële lasten met zich meebrengt. De regering van Ontario heeft namelijk bepaald dat men weliswaar het recht heeft om een eigen school te stichten, maar dat men dit zelf moet bekostigen en bovendien de onderwijsbelasting voor de openbare scholen in de omgeving moet betalen. In feite betaalt men dus dubbel schoolgeld. In onze schoolvereniging zijn ongeveer 60 gezinnen vertegenwoordigd die hun kinderen naar de Rehoboth School sturen. Per gezin betaalt men tussen $ 3000 en $3800 per jaar, voor velen een zware financiële last! Toch neemt het aantal Christelijke scholen in Ontario sterk toe. Onlangs verscheen er een artikel in het plaatselijk dagblad, waarin hiervan melding werd gemaakt. Het hoofd van een Christelijke school werd geïntervieuwd en maakte het heel duidelijk dat de ouders doordrongen zijn van de noodzaak van het Christelijk onderwijs.

De Christelijke school is namelijk geen openbare school met bijbellessen toegevoegd aan het rooster. “Als dat het geval was”, zei hij, “zouden we (christelijke ouders) onze kinderen net zo goed naar een openbare school kunnen sturen en ’s zaterdags of ’s zondags Bijbellessen kunnen geven”. Hetzelfde argument wordt gebruikt als in Nederland, nu bijna 100 jaar geleden. Elk vak in een Christelijke school is anders dan in een openbare school. Alle vakken worden zoveel mogelijk vanuit een Christelijke levensbeschouwing onderwezen, want “al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is”. (2 Tim. 3 : 16).

Het is zulk een christelijke identiteit waarvan we ons steeds bewust proberen te zijn. In afhankelijkheid van het toepassende werk van de Heilige Geest is het onze taak de leerlingen op te voeden tot verantwoordelijke volwassenen. Verantwoordelijk in de eerste plaats ten opzichte van God, maar ook ten opzichte van de medemens en de schepping.

De leerlingen moeten leren hun plaats in te nemen in onze maatschappij als Christenen op een waardige en dienende wijze.

Het is de taak van de leerkrachten om te spreken (en dat komt bij gelegenheid naar voren in alle vakken) over de noodzaak van een persoonlijke relatie tot de Heere Jezus Christus, door het geloof, gewerkt door de Heilige Geest. Bij de opvoeding kan de te overdragen kennis nooit neutraal zijn. En omdat in de openbare scholen de humanistische en soms ook socialistische denkwijze steeds meer naar voren wordt gebracht, ten koste van de Christelijke normen, zien de ouders meer en meer de noodzaak voor de eigen school om zo een eenheid te vormen: kerk-gezin-school.

De lagere school omvat de klassen 1 tot en met 8. Omdat in de Rehoboth school het leerlingenaantal relatief klein is, zijn dit allemaal combinatieklassen. In totaal zijn er hier ongeveer 110 leerlingen. In de eerste klas worden de vakken lezen, schrijven en rekenen sterk benadrukt. In de klassen drie en vier worden de sociale vakken (aardrijkskunde en geschiedenis-wereldoriëntatie) geïntroduceerd. Ook krijgen de leerlingen op dit niveau een klein beetje Franse les. U weet waarschijnlijk dat Canada een tweetalig land is en de huidige regering is heel sterk vóór het leren van Frans in de Engelstalige scholen. Verder zijn er in het algemeen dezelfde vakken als in de scholen in Nederland, met uitzondering van gezondheidsleer dat in alle klassen als onderdeel van het gymnastiekprogramma gegeven wordt. Verkeerslessen worden zoals in Holland niet door de leerkracht gegeven, maar een speciale politieagent(e) komt verscheidene keren per jaar een dag op school en gaat alle klassen door.

Aan het einde van het achtste leerjaar ontvangen de leerlingen een diploma en zijn dan gereed om de “Highschool” in te gaan. Zoals in Nederland, worden allerlei vakken op dit niveau gegeven, maar er is niet de differentiatie tussen verschillende soorten voortgezet onderwijs.

Meestal zijn de highschools zo groot en wordt er zulk een verscheidenheid aan vakken gegeven, dat een individuele leerling simpelweg de vakken kiest die hij of zij wil en kiest op deze manier ook een technische-, akademische-, of beroepsstroming. Op onze school is deze grote verscheidenheid van vakken uiteraard niet mogelijk. We hebben maar een beperkt aantal vakken en de meeste kunnen vergeleken worden met wat in Nederland een Havo of een Mavo biedt.

U begrijpt dat dit soms moeilijke situaties oproept in gevallen dat het niveau of soort vakken niet geschikt is voor sommige leerlingen, terwijl de ouders toch de noodzaak van Christelijk onderwijs inzien.

De highschool omvat vier leerjaren (vijf voor degenen die na de highschool naar de universiteit willen) en men ontvangt een diploma, wanneer men 27 “credits” heeft behaald. Aan het eind van een leerjaar ontvangt men per vak een “credit”, wat inhoudt dat men 110 uren les heeft gevolgd in dat vak en men de cursus succesvol heeft doorlopen.

Wat betreft de “highschoolcredits” worden er eisen gesteld door het ministerie van onderwijs. Die zijn soms moeilijk te volbrengen vanwege onze beperkingen. Over het algemeen, echter, kunnen we zeggen dat de eisen niet in strijd zijn met onze levensbeschouwing.

Nu, vijf jaar na de opening van onze schooldeuren kunnen we zeggen dat de Heere niet alleen ruimte heeft gemaakt voor de Rehobothschool, maar ons ook tot hiertoe geholpen heeft. Hij staat in voor Zijn eigen werk en neigt de harten daartoe om het te kunnen realiseren. We vragen u ons allen te gedenken in uw gebed.

Vice Principal

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1984

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Rehoboth School

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 januari 1984

Bewaar het pand | 6 Pagina's