Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HOORT HEM!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOORT HEM!

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

(samenvatting van het gesprokene op de Bewaar-het-Panddag te Sliedrecht op zaterdag 28 april j.l.)

Het thema van de toespraak wordt gevormd door twee woorden, die eens door God de Vader gesproken zijn ten aanzien van Zijn Zoon. Ze zijn gehoord op de berg der verheerlijking. Christus was die berg opgegaan om te bidden. Hij wilde Zijn hart uitstorten voor Zijn Vader, om van Hem kracht te begeren met het oog op het lijden en sterven dat aanstaande was. Toen gaf God antwoord; een drievoudig antwoord. Allereerst werd Christus verheerlijkt: Hij ontving een voorsmaak van de heerlijkheid, die Hem te wachten staat als alle arbeid volbracht is. Vervolgens zond de Vader twee bewoners van de hemel, twee verloste zondaren, Mozes en Elia, om met Christus te spreken over Zijn uitgang te Jeruzalem. Tenslotte klinkt er een stem uit de wolk: de stem des Vaders. Daarin spreekt de Vader Uit, dat Hij in Christus een welbehagen heeft, juist als Hij Zich gewillig op weg naar het kruis begeeft. En dan loopt alles er op uit, dat de Vader tot de discipelen en tot allen zegt: Hoort Hem!

Hoort Hem! Dat is heel iets anders dan wat Petrus van plan was. Petrus wilde wat gaan doen: tabernakelen bouwen. Dat was op zichzelf zeer begrijpelijk. Het was ook heel wat om dit mee te maken. Hier zijn de grootsten uit het Oude verbond, Mozes en Elia! De grote wetgever en de machtige profeet. Ze zijn hier en de discipelen kunnen hen zien. Ze zijn er getuigen van hoe ze met Jezus, hun Meester, samenspreken. Geen wonder, dat Petrus er naar verlangt, dit moment vast te houden. Laat ons hier blijven! Laat ons drie tabernakelen bouwen! Petrus wil aan het werk!

IJver is echter niet altijd goed. Ook godsdienstige ijver niet. Een mooi voorstel? Ach, Petrus weet niet wat hij zegt. Hij is onkundig. Hoe komt dat? Waar komt veel van onze onkunde vandaan? Petrus heeft niet geluisterd! Dat is de oorzaak! Hij had het kunnen weten! Maar door niet te luisteren bleef hij in het donker. En Petrus is niet de enige!

Waar het dan ook in de eerste plaats op aan komt is: luisteren! Daar valt in de Schrift grote nadruk op. Jes. 55: Hoort aandachtig naar Mij: hoort en uw ziel zal leven! En wat zegt God in Psalm 81? “Mijn volk, zeide Ik, hoor toe, en Ik zal onder u betuigen, Israël, of gij naar Mij hoordet”. Maar Israël hoort niet! God gaat klagen: “Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord”.

O wee, als mensen over godsdienstige dingen gaan spreken, zonder gehoord te hebben! Dan komen er allerlei dingen, gesproken en gedaan, niet wetende wat we zeggen en wat we doen!

Wat is het dan voor horen, dat bedoeld wordt? Niet maar een horen met het oor. Niet alleen het opvangen van de klanken en het onderscheiden van de dingen die gesproken worden en ze overleggen in ons verstand. Het gaat om een activiteit van verstand en hart. Het gaat om een horen met de ziel; een aannemen van het Woord in het binnenste des harten.

Dat is nodig! Hierin heeft God de weg der zaligheid ontsloten. Wat moet ik doen om zalig te worden? Hoort Hem! Aan Zijn voeten zitten en daar door Hem onderwezen worden. De christelijke religie is allereerst een luister-religie! Hoe wordt een mens zalig? Al luisterend!

Dat is heel anders dan veel van het hedendaagse christendom gelooft en wil doen geloven. We zien allerwege een doen. Het lijkt wel alsof we van alles moeten doen. Allerlei plichten worden ons voorgehouden. Een nieuw legalisme wordt gepredikt; een legalisme, dat - wonderlijk - tegelijk een antinomianisme is. De plichten zijn namelijk niet gebaseerd op Gods geboden, maar op menselijke geboden, terwijl het gebod Gods krachteloos is gemaakt.

Maar, moet een mens dan ook niet wat “doen”? Ja wel, maar waar leert hij zijn plicht. Al luisterend naar wat Heere de onwetende en onkundige zondaar onderwijst. De woorden des Heeren geven wijsheid en door die te ontvangen krijgt een mens van zijn plicht een klaar bericht . . .

Hoort Hem! Waarom horen naar Hem? Betekent dat, dat Mozes en Elia niet belangrijk meer zijn? Dat alleen het Nieuwe en niet langer het Oude Testament onze aandacht opeist? Nee, dat betekent het niet! Het betekent dit, dat Christus de Vertolker, de Exegeet van Mozes en Elia en al de profeten is. Zo is Hij ook actief. Denk aan wat hij doet in het leven van de Emmaüsgangers. Hij legt hen uit in al de Schriften, die dingen die van Hem geschreven staan.

Ja, deze Zoon van God is Gods laatste Profeet; de hoogste Profeet. En wie kan beter Profeet zijn dan Hij? Naar wie kunnen we beter horen dan naar Hem? Niemand heeft ooit God gezien; maar deze Zoon des Vaders was in de schoot des Vaders - Hij heeft dan ook de Vader kunnen verklaren.

Waarom horen naar Hem? Omdat de Vader Hem gezonden heeft om Gods Woord bekend te maken; om de volle Raad God tot onze verlossing volkomen te openbaren. En de Vader heeft Hem tot dit werk bekwaamd. Hij heeft Hem de woorden in de mond gelegd. “De dingen, die Ik van Hem gehoord heb, dezelve spreek Ik tot de wereld”. “Deze dingen spreek Ik, gelijk Mijn Vader Mij geleerd heeft” (Joh. 8 : 26, 28). Hij is de Exegeet van de Vader.

Wat een wonder en wat een zegen, dat deze Profeet er is. Wij verkeren in het donker; we zijn blind, onwetend, verloren. Maar de Vader heeft de Zoon gegeven om de duisternis te verdrijven en de onkundige licht en verstand te geven. We kennen van nature onszelf niet; we kennen God niet; we weten de weg tot God niet, we weten niets van verzoening met God. Hoe zullen we deze dingen te weten komen? Zie, deze dingen komt de Zoon onderwijzen. Hoort Hem! Ja, hoort Hem! Want wie kan ons beter over deze dingen licht geven?

Dat geldt nog. Want als is Christus niet meer op aarde, Zijn werk gaat door. Door de ambtelijke verkondiging van Zijn Woord. Daarom wenst Paulus het de gemeente van Colosse toe: Het woord van Christus wone rijkelijk in u!

Hoort Hem! Als we nu beide accenten tegelijk laten vallen, wat moeten we dan horen? Alles wat Hij zegt. Want alles wat Hij zegt is Hem door de Vader in de mond gelegd. Petrus wilde niet horen toen Hij van Zijn lijden en sterven begon te spreken, maar de Vader zegt: Hoort Hem! Ook als Hij van het kruis spreekt.

Ja, alles wat Hij zegt moeten we horen. Hoort Hem als Hij spreekt van de verdorvenheid van het boze hart (Mark. 7: 21,22). Hoort Hem als Hij spreekt van de hopeloosheid van onze situatie: we zijn immers vlees! (Joh. 3 : 6). Hoort Hem, als Hij verkondigt de noodzakelijkheid van wedergeboorte en bekering. Hoort Hem als Hij spreekt van ingaan door de enge poort.

Hoort Hem als Hij spreekt van Zijn lijden, sterven, bloedstorting, Zelfofferande. Hoort Hem als Hij spreekt van liefde des Vaders voor zondaren. Hoort Hem als Hij nodigt: Komt herwaarts tot Mij ... Hoort Hem als Hij van belofte van eeuwige leven spreekt. Hoort Hem, in alles wat Hij in de Naam des Vaders verkondigt!

Hoort Hem, ook als veel van wat Hij zegt tegen ons vlees en bloed ingaat en als het pijnlijk is om het te aanvaarden. Hoort Hem als Zijn Woord ons vernedert en ontledigt.

Wij hebben geen keus! Het staat ons niet vrij te luisteren naar het een, terwijl we het andere van wat Hij zegt, verwerpen of naast ons neerleggen. Hoort Hem! In alles wat Hij zegt.

De Geest leert ons zo horen. De Geest van Christus. Jes. 11 zegt, dat de Geest op Hem is. Welnu, die Geest schenkt Hij aan zondaren en Die Geest leert mensen horen met het hart, zodat ze beginnen te verstaan wat tot hun vrede dient. Zodat het Woord hun spijs en drank wordt.

Maar als we het Woord van Christus verwerpen? Of als we alleen met het uiterlijke oor luisteren en als ons hart er ver van blijft? Dan staan er ernstige waarschuwingen in de Schrift. Hebr. 2:1-3; 12; 25. Vooral Joh. 12 : 47, 48: Christus zal niet oordelen, maar het Woord zal oordelen. O, wat is het daarom ernstig om onder de bediening van het Woord te zijn. Als we niet horen, zullen we geoordeeld worden!

Maar anderzijds, wat een zegen om onder het Woord te mogen zijn. Namelijk, als we leren luisteren. Zalig, die het Woord Gods hoort en bewaart!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 mei 1984

Bewaar het pand | 6 Pagina's

HOORT HEM!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 mei 1984

Bewaar het pand | 6 Pagina's