Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het land van de Bijbel 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het land van de Bijbel 29

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

C. HET BEDRIJFSLEVEN

II. Landbouw en veeteelt,

lc. De ooftbouw (vervolg)

Eerst even een kleine rectificatie uit het vorige nummer van ons blad. Daarin stond bij het opschrift: lc. De “Oostbouw”. Dit moet vanzelf zijn: “De Ooftbouw”, dus niet “De Oostbouw”.

Naast de “Olijfboom” en de “Vijgeboom”, welke we bezagen, zouden we nog enkele bomen kunnen bespreken, zoals de “eik”, de “ceder”, de “amandelboom” en de “oranjeboom”, welke ook genoemd werd de “appelboom” zoals in Hooglied 2 vs. 3. De “Oranjeboom” was de “Sinaasappelboom”.

We willen echter naast de olijfboom en de vijgeboom nog de “DADELBOOM” bezien, waarmede ook de “rechtvaardige” vergeleken wordt, zoals in psalm 92 vs. 13a.

En dan gaat het bijzonder over de “planting” en de “wasdom” van de “rechtvaardige”.

De “dadelboom” of ook genoemd de “dadelpalm” was oorspronkelijk afkomstig uit Egypte, Mesopothanië en Arabië. Palmbossen kwamen alleen voor in Haifa en ten Zuiden van Gaza. Bij het meer van Genné-sareth zijn nieuwe aanplantingen verricht, terwijl uit vroeger eeuwen Jericho reeds bekend was als de “palmstad”. We lezen van haar in Deuter. 34 : 3, Richteren 1 : 16. De profetes “Debora” woonde onder de “palmboom van Debora”, tussen Rama en Bethel, op het gebergte van Efraïm, zoals we lezen in Richteren 4 : 5. Verder stond Jericho bekend als omgeven door een palmwoud van wel liefst 5 uren lang, zo lazen we in de “Bijbelse Encyclopedie”.

Wij weten ook uit de woestijnreis van Israel, dat het bij Elim een verkwikkende oase vond, waar het mocht rusten bij de 12 water-fonteinen en onder de 70 palmbomen.

Zo nam de palmboom onder Israel een bijzondere plaats in en wel om het feit, dat de gehele boom bruikbaar was.

De bladeren dienden als een dak boven de “loofhutten”, waarin men 7 dagen woonde tijdens het “loofhuttenfeest”. (Lev. 23 : 42.) Zo worden in psalm 92 de rechtvaardigen vergeleken met een “palmboom”. “De rechtvaardige zal groeien gelijk een palmboom”, (vers 13).

Welnu, wij willen dan enkele zaken bezien over de groei en wasdom van deze palmboom. Zij geven zulk een leerzame stof ook voor het “geestelijk leven” van Gods kinderen!

De palmboom groeit op uit een pit. Hij kan zelfs een hoogte bereiken van 20 meter, ja, zelfs van 50 meter. Hoe trots rijst hij omhoog met op zijn top een kroon van donkergroene bladeren. En dat uit slechts een pit!

Wijst dat niet heen naar de weldaad van de “wedergeboorte”? Dat lezen we in I Petrus 1 vs. 23, namelijk: “Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.” Ja, wat is dat groot, wanneer dat zaad van Gods Woord valt in een door Gods Geest wel-toebereide-aarde van het hart en zo vrucht zal vóórtbrengen van geloof en bekering!

Gel. lezers(es)! Mag dit ook voor u gelden? Want, wat is het erg, wanneer het zaad van Gods Woord valt in “steenachtige” plaatsen, alwaar het geen wortel kan schieten. Of, wanneer het valt op de weg, waar de vogels het wegpikken. Of, wanneer het valt “onder de doornen”. Want dan verstikt het zaad van Gods Woord vanwege de zorgvuldigheden des levens!

Het is voorts opmerkelijk, dat de palmboom groeit op . . . zandgronden. Worden dan de palmbomen gevoed uit het zand?

O neen! Zij worden gevoed ... uit de wateren, welke in de diepte van de grond zich bevinden. Aanstonds hierover nog nader.

Zo zijn Gods kinderen niet meer “van” de wereld. Dat zegt Christus in Zijn hogepriesterlijk gebed, in vers 16, waar we lezen: “Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.”

Zij hebben door genade de wereld een “scheidbrief” gegeven. Mag dit ook van ù gezegd worden, gel. lezer(es)? Mag dit “uitkomen” in Uw leven? O smeek om die wondere “overplanting”! Welke is dat? Wel, dat lezen we ook in psalm 92, in vers 14: “Die in het huis des Heeren geplant zijn, dien zal gegeven worden te groeien in de voorhoven onzes Gods.”

Welnu, zijn Gods kinderen niet meer “van” de wereld, zij staan wel “in” de wereld. Daar hebben zij hun levenstaak te vervullen. Maar, “in dat staan-in-de-wereld” ondervinden zij wel . . . haar smaad, haar woede. Zien we dat thans niet op ontstellende wijze toenemen! Ja, wat zien we hierin toch duidelijk de vervulling van Jezus’ woorden: “In de wereld zult ge verdrukking hebben, maar hebt goede moed: IK heb de wereld overwonnen!” (Joh. 16 vs. 33b.)

We merkten zoëven op, dat de palmbomen wel in het zand staan, maar . . . daaruit niét “gevoed” worden. Dat gebeurt uit de “wateren” in de diepte van de grond.

Dat heeft David rijk mogen ervaren! Hij belijdt dit zo kostelijk in psalm 23: “Hij voert mij zachtkens aan zeer stille wateren.”

En de dichter van psalm 84 bezingt het zo treffend in vers 7: “Als zij door het dal der moerbeziënbomen doorgaan, stellen zij Hem tot een Fontein; ook ai zal de regen hen gans rijkelijk overdekken.”

Is het met Christus, Die dat water des levens heeft willen verwerven ... door dien Hij in de diepte Zijner vernedering aan het kruishout heeft willen afdalen en uitriep: “Mij dorst”!

Welnu, wat een rijke vertroosting is dat voor al die dorstigen naar “het water des levens”. Zij mogen drinken uit de Fontein des heils! Ja, dat mogen ook zij, die om des geloofs wille zo fel verdrukt worden, ervaren, van . . . verre en . . . nabij!

Wel, hoe is het met de beleving van Gods Sion nü, ten opzichte van ’t “Wel in de wereld, doch niet meer “van” de wereld?”

Helaas! Wat is de “wereldgelijkvormigheid” angstig groot vandaag! Kunnen we eigenlijk nog wel van “wereldgelijkvormigheid” in de kerken spreken? Voor talloze kerkmensen zijn er geen “grenzen” meer. ’t Kunnen zien aan “gewaad, gelaat en gepraat” of men een ware christen is, geldt niet meer. Dat is oerouderwets!

En zo, lezer(es), valt al meer de Schriftuurlijke onderscheidingslijn weg, welke Gods Woord, ja, de Heere Zelf in Zijn Woord en in Zijn Hogepriesterlijk gebed aangeeft: “Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.”

In een volgend artikel willen we D.V. nog op een paar zaken wijzen in verband met de “groei” van de palmboom of dadelboom.

Dr.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 oktober 1984

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Uit het land van de Bijbel 29

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 oktober 1984

Bewaar het pand | 6 Pagina's