Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het algemene en het bijzondere werk van de Heilige Geest 3.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het algemene en het bijzondere werk van de Heilige Geest 3.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo heeft deze verhandeling over het algemene en bijzondere werk van de Heilige Geest ongetwijfeld iets tot ons te zeggen. Meer dan ooit mag nu de vraag wel bij ons gaan dringen: hebben wij de Geest van Pinksteren in zijn bijzondere werking reeds ontvangen?

Daar kan veel algemeen werk des Geestes zijn, wat toch het bijzondere werk des Geestes nog niet is.

Het leven onder de prediking van het Woord, ja meer, het leven onder de bediening van het Verbond en zijn beloften is niet genoeg voor de eeuwigheid. De algemene werking van de Heilige Geest, moet een bijzondere werking van de Heilige Geest worden. Daar wil de Heere ook om gevraagd, gebeden zijn. Ja, mede door die algemene werking van de Heilige Geest bindt de Heere de verantwoordelijkheid tot dat bidden juist op het hart. De Heere wil gebeden zijn door mensen, die in erkenning van hun verantwoordelijkheid en geestelijke machteloosheid leren roepen om dat bijzondere werk van de Heilige Geest. Dan heeft de Heere ook beloofd die Pinkstergeest in zijn bijzondere werking te willen geven. “Indien dan gij die boos zijt”, zo sprak de Heere Jezus, “weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader de Heilige Geest geven degenen die Hem bidden”. Juist de hardheid van het hart, het niet willen buigen onder de majesteit van het woord der genade en de algemene werking van de Heilige Geest, deed Stefanus eenmaal uitroepen: “Gij wederstaat altijd de Heilige Geest, gelijk uw vaders, alzo ook gij”.

Juist de hardheid van het hart, het niet willen buigen onder de majesteit van het woord der genade en de algemene werking van de Heilige Geest kan zelfs leiden tot de zonde van het lasteren van de Heilige Geest. Een zonde, waarvan de Schrift zegt, dat zij niet meer vergeven kan worden. Zo lasterden de Farizeën het werk des Geestes, toen het werk van Christus aan de satan werd toegekend. Zo wordt het werk des Geestes gelasterd, wanneer een mens door het Evangelie zou zijn verlicht, de hemelse gaven zou hebben gesmaakt, iets van de algemene werking van de Heilige Geest deelachtig geworden zou zijn en daardoor gesmaakt zou hebben het goede Woord Gods en de krachten der toekomendé eeuw en toch afvallig zou worden.

Het is onmogelijk, zo zegt de Schrift, dezulke wederom te vernieuwen tot bekering als welke zichzelven de Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

Een ernstige waarschuwing moge hierbij ook wel uitgaan tegen het bedroeven van de Heilige Geest. Het zich moedwillig onttrekken aan de algemene, zowel als aan de bijzondere werking van de Heilige Geest. Het zich onttrekken aan de geregelde bediening van het Woord, het vast blijven zitten op eigen beschouwingen, eigen ideeën, het zichzelf blijven handhaven, het niet willen buigen, het niet willen breken in verbrijzeling des harten voor God.

“Die oren heeft, die hore, wat de Geest tot de Gemeente zegt”. Deze oproep klinke daarom met alle klem tot ons door.

Dat is immers de boodschap voor ons persoonlijk leven. De boodschap ook voor ons kerkelijk leven.

Zou naar deze boodschap niet geluisterd worden dan kondigt de Heere als een oordeel aan, dat Hij Zijn Geest zal terugtrekken.

“Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met de mens”, zo sprak de Heere eenmaal in de dagen van Noach.

De Heere zou zich in het overtuigende, overredende, tot bekering oproepende werk des Geestes gaan terugtrekken.

Zou dat oordeel voltrokken moeten worden aan de kerk, dan houden wij een dode kerkvorm over, een kerkvorm zonder geestelijk leven, zonder geestelijke vrucht. Aan de buitenkant misschien met een schone belijdenis en prachtige liturgieën versierd, maar van binnen vol dorre doodsbeenderen. Daarom verhaaste zich de bede in onze dorre, oppervlakkige, geesteloze tijd: “Ontwaak Noordenwind en kom Gij Zuidenwind! doorwaai mijn hof, dat haar specerijen uitvloeien. O, dat mijn Liefste tot Zijn hof kwame en ate van zijn edele vruchten.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 1985

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Het algemene en het bijzondere werk van de Heilige Geest 3.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 april 1985

Bewaar het pand | 6 Pagina's