Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het land van de Bijbel 57.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het land van de Bijbel 57.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

C. HET KRIJGSWEZEN (3).

b. De delen van de “wapenrusting” van de christen.

Vooraf een kort overzicht over de “samenstelling” van de verschillende delen.

Al de delen van de “wapenrusting” maakten de soldaat tot een “kleine vesting”. Van het hoofd tot de voeten was hij toegerust. Geen enkel open plekje zag men. Neen, dat zou funest zijn voor de strijder. Slechts een enkel open plekje zou “winst” zijn voor de vijand. Noodzakelijk zijn dan ook àlle delen van een wapenrusting. “Doet aan de gehele wapenrusting Gods”. Want het betreft hier de wàre christen in de geweldige strijd des geloofs! En wel tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht, (vers 12). En daarbij “tegen de listige omleidingen des duivels,” (vers 11).

O, dan mogen we hierbij toch wel ten zeerste ook denken aan ònze hoogst ernstige tijd, welke wij en onze jeugd beleven! En dat wij toch zouden bekleed worden met zulk een noodzakelijke “wapenrusting”, ja, zulk een “wettige” strijder zouden worden.

“Doet aan de gehele wapenrusting Gods!” O, smeken we toch om diè genade.

Laten we hier òòk mogen wijzen op de noodzakelijkheid om deel te ontvangen aan het heil in Christus! Want dat laat de apostel hier in zijn brief aan de Efeziërs ook heel duidelijke uitkomen in het verband.

Laat zijn brief aan de Efeziërs niet zeer schoon de RIJKDOM VAN HET HEIL in Christus uitkomen! Maar óók om daaraan deel te ontvangen en wel door de noodzakelijke weldaad van de “LEVENDMAKING”. (Efeze 2 vs. 1 en 4).

Want zó krijgt de ware christen toch ook deel aan die machtige strijd des geloofs! Dat schrijft de apostel zo nadrukkelijk in Efeze 4 vs. 1:

“Zo bid ik u dan, ik de gevangene in de Heere, dat gij wandelt waardiglijk der roeping, met welke gij geroepen zijt.”

En dan mag de ware strijder ervaren, dat het geen “hopeloze” strijd is, hoe geducht ook de vijanden zijn. En dat zijn zij metterdaad. Dat mag de strijder anderzijds niet onderschatten. Ja, daarop moet hij steeds berekend zijn. Het zijn de “geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw.”

We lezen toch bij Job, dat de Heere vroeg aan de satan op de dag als de kinderen Gods kwamen, om zich voor de Heere te stellen: “vanwaar komt gij?” En toen antwoordde satan: “Van om te trekken op de aarde en die te doorwandelen.”

En dan zien we, dat de vorst der duisternis van alles op de hoogte is!

En geldt dit ook niet bijzonder voor de dag van vandààg! Neen! De vorst der duisternis kan niet alles, maar wel heel veel!

O. zie hem toch ook òns land doorwandelen en hij weet precies waar we wonen, bijzonder ook onze jeugd!

O, hoe noodzakelijk is het, om zijn “listige omleidingen” waar te nemen en die te doorzién! Want, let er toch wél op: hij bewerkt alles ten kwade . . . van bòven uil! Zo is hij bezig met zijn “cellenbouw” via lectuur, radio en televisie!

Zo bezwabberen zij heel de atmosfeer en vanzelf met het doel, dat wij en bijzonder onze kinderen, onze jeugd erdoor verontreinigd worden!

O ouders, onderwijzend personeel en allen, die leiding hebben te geven: waakt!

En waar wij nu allen van nature een “voorzichtig verdrag met de hel” gesloten hebben in ons verbondshoofd Adam, smeken we dan om de genade van de Heere, ten einde verlost te worden uit die vreselijke machten der duisternis, ja, dat de Heere ons te sterk worde en tot Zijn onderdanen make, ten einde ook bekleed te worden mpt die geestelijke “wapenrusting” uit de “hemelse smidse.” O, zij is te verkrijgen . . . om niet!

En gij, die geen vreemdeling zijt gebleven van deze wapenrusting, hoe staat het met het gebruik ervan? De apostel schrijft: “doet aan”! En hoe gaat dit? Wel . . . op de knieën! “Met alle bidding en smeking”, zo lezen we.

Dr.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1986

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Uit het land van de Bijbel 57.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 1986

Bewaar het pand | 6 Pagina's