Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doornspijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Doornspijk

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze gemeente kreeg op 12 juni j.l. weer een eigen herder en leraar. We hebben gaarne gevolg gegeven aan de uitnodiging van de kerkeraad om de bevestiging en intrede bij te wonen. We hebben daar de catechisaties overgenomen van Ds. Tanis, toen deze in januari 1958 van Urk naar Middelharnis vertrok. De gemeente te Doornspijk was toen nog klein. Om de veertien dagen gingen we er in de winter een avond heen om er te preken en te catechiseren. Verschillende keren hebben we er begrafenissen geleid. Ook hebben we er jonge mensen in het huwelijk bevestigd. We hebben een goede herinnering aan die tijd overgehouden.

In Ds. J. van Doorn, die van Tholen kwam, kreeg Doornspijk haar eerste eigen predikant. Deze eenvoudige en geliefde prediker sprak naar het hart van Jeruzalem en wist het kostelijke van het snode te scheiden. De gemeente breidde zich onder zijn bediening uit. Het kerkgebouw werd vergroot en verbeterd.

In het jaar 1973 ging Ds. Van Doorn de eeuwige rust in. Hij werd onder grote belangstelling in Doornspijk begraven. Zijn weduwe woont nog steeds in het midden van de gemeente.

Op 27 mei 1977 kwam Ds. P. van Zonneveld uit Leerdam over. Deze bleef tot oktober 1984. De gemeente breidde zich verder uit. Er kwam een nieuw kerkgebouw tot stand. Het bestaande gebouw werd erbij betrokken en daar is een mooie vergadergelegenheid van gemaakt.

Tijdens het verblijf van Ds. Van Zonneveld overleed br. H. Polinder, die Doornspijk vele jaren als ouderling heeft gediend. Hij had al jaren tevoren zijn vrouw verloren en heeft daarna een langdurige lijdensweg gehad, maar de Heere heeft het bijzonder met hem welgemaakt. Na zijn overlijden hebben we in ons blad een brief van hem opgenomen, waarin hij schreef wat de Heere aan zijn ziel gedaan had. De oudste zoon heeft de plaats van zijn vader in de kerkeraad ingenomen.

Na het vertrek van Ds. Van Zonneveld werden enkele beroepen uitgebracht, waaraan geen gevolg werd gegeven. Candidaat J.H. van Dijk kreeg ook het beroep van deze gemeente en nam het aan. Hij kende Doornspijk al een beetje, omdat hij er na het vertrek van Ds. Van Zonneveld catechetisch onderwijs is gaan geven.

Voor de bevestiging en intrede kon gebruik worden gemaakt van het grote kerkgebouw van de Ned. Herv. kerk. Er was veel belangstelling voor beide diensten. We zagen veel bezoekers uit andere plaatsen. We ontmoetten er vele vrienden en bekenden.

Ds. M. Vlietstra leidde de bevestiging. De Schriftlezing was Efeze 4 : 1-16, gevolgd door de geloofsbelijdenis van artikel 31 van de N.G.B. Ds. Vlietstra preekte over Psalm 127 : 1 en 2. De hoofdgedachte was: Aan Gods zegen is alles gelegen. Daarin ligt een belijdenis van diepe afhankelijkheid en dat spoort aan tot kinderlijk vertrouwen. Na de prediking kwam de voorlezing van het formulier en het stellen van de vragen. Candidaat Van Dijk antwoordde duidelijk: Ja ik, van ganser harte. De gemeente zong Ps. 134 : 2. De candidaat knielde. De handoplegging volgde waaraan vele predikanten deelnamen. Daarna werd staande gezongen Ps. 134 : 3. Het slot van het formulier werd gelezen en in aansluiting daarmee het dankgebed gedaan. We zongen van de Morgenzang de verzen 3 en 6. Ds. Vlietstra legde de zegen des Heeren op de gemeente.

Hiermee was deze dienst ten einde. De kerkeraad had goed gezorgd voor de overblijvers. Ouderling Bijl begon de maaltijd met gebed en Ds. Hoefnagel sloot met Schriftlezing en dankgebed. Er was nog tijd om wat rond te wandelen en handen te schudden. Toen we het kerkgebouw binnentraden was dit al nagenoeg geheel gevuld.

Ds. Van Dijk las Romeinen 1 : 8-17 en preekte over Romeinen 15 : 19 en 20, met als hoofdgedachte: De evangeliebediening van de apostel Paulus, 1. gekenmerkt door verwachting, 2. gedragen op het gebed.

Paulus had een zekere verwachting van het geloof. Hij verwachtte niets van zichzelf. Hij was een onnutte dienstknecht. Maar het Woord keert nooit ledig weder. Paulus heeft dit ook in eigen leven ervaren. Als de Heere meekomt in de prediking komen er mensen tot bekering. De zaligheid ligt alleen in Jezus Christus. Dat wenste Paulus te prediken. Spreker wil dit evangelie in Doornspijk brengen. Hij moet opwekken tot geloof in Jezus Christus, tot geloof en bekering. Geloven is het leven buiten zichzelf zoeken, in Jezus Christus. Zich bekeren is anders gaan denken, een ander doel voor ogen stellen, van levensrichting veranderen.

Het evangelie dat Paulus bracht is rijk gezegend, maar bracht ook strijd. Paulus vraagt om ook voor hem te bidden. Hij wist dat hij tegenstand zou krijgen. Hij begeert het evangelie te Rome te brengen en daarom vraagt hij om de voorbede. Paulus had de waarde van het gebed leren kennen, toen hij zelf leerde bidden. Het gebedsleven is kenmerkend geweest voor Paulus. Hij riep de hulp van de gemeente in. Dat is de Christelijke roeping. Dan blijft het Woord niet ongezegend. Dan wordt de dienaar gesterkt. Dan kan op geestelijke wijze worden gestreden. Spreker heeft dat ook nodig. Hij zou het groot achten wanneer men instemde met de belijdenis:

Eens was ik een vreemdeling van God en mijn hart enz.

Er volgen toespraken van de burgemeester van Elburg, de predikanten J.H. Velema en J. Westerink. Ouderling Bijl leest een brief voor van Ds. Van Zonneveld die verhinderd was. Ouderling de Kruyf spreekt namens de kerkeraad en laat staande zingen Ps. 119 : 9. Ds. Van Dijk beantwoordt de sprekers en voegt er nog persoonlijke woorden aan toe voor zijn familie en gezin.

Na het zingen legt Ds. Van Dijk voor het eerst de zegen op de gemeente.

We kunnen nog afscheid nemen van de familie Van Dijk en een kop koffie gebruiken. Velen maken daar gebruik van. Het was al laat toen we thuis kwamen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1986

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Doornspijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 juni 1986

Bewaar het pand | 6 Pagina's