Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen tranen meer!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen tranen meer!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En God zal alle tranen van hunne ogen afwissen.

Deze aarde heeft men wel, en terecht, een ”tranendal” genoemd. Hoe onzegbaar veel wordt er geleden. Honger, oorlogsgeweld, ziekte en pijn, miskenning en verdrukking, moeite en verdriet.

Er worden wat een tranen geschreid. Tranen bij het ziek- en sterfbed. Tranen van weduwen, weduwnaars en wezen. Tranen van teleurstelling, van geknakte hoop en van verbroken idealen. Tranen van vrees, van moedeloosheid en wanhoop. Tranen van spijt, van zelfverwijt en van berouw.

Er zijn ook nog andere tranen. Tranen van droefheid naar God, tranen om vergeving, om vernieuwing, om verlossing. Tranen om heiligheid, om de gemeenschap met God. Tranen onder bestraffingen, tranen om de verberging van Gods Aangezicht, wat bitterder is dan de dood. Tranen om de Naam en de zaak des Heeren. Tranen in de strijd tegen satan, wereld en eigen vlees.

Er worden veel tranen geschreid, die niet in Gods fles terecht komen. Bittere tranen, maar die toch behoren bij de ”droefheid der wereld”, die de dood werkt. Er worden, Gode zij dank, ook tranen geschreid, die wel in Gods fles terecht komen en bewaard worden, die dierbaar zijn in Gods oog, omdat ze vrucht zijn van Zijn eigen liefde, in het hart uitgestort. Tranen, die voortkomen uit de droefheid naar God, die een onberouwelijke bekering tot zaligheid werkt.

Er zijn tranen om het verloren paradijs en er zijn tranen van heimwee naar het beloofde paradijs. Tranen om wat niet meer is en tranen om wat nog niet is! Kunnen de tranen worden gedroogd? Is er troost? Is er een Trooster?

Ja! Hij is er, Die gekomen is om de treurigen Sions te troosten. Om de tranen te drogen. De Heere Jezus Christus! Hij heeft in de dagen Zijns vieses gebeden en smekingen met sterke roeping en tranen geofferd, om zo een oorzaak van eeuwige zaligheid te worden voor Zijn in zichzelf zo diep ellendige bruidskerk. Hij stortte tranen om de schuld en zonden der Zijnen. Tranen onder Gods straffende hand. En daarin de tranen, die door al hun krankheden en smarten op Zijn ziel gebonden, Hem werden uitgeperst.

Als nu de tranen over het leed maar tranen mogen worden over eigen schuld en zonde. Als de moeite en het verdriet van het leven door Gods genade daartoe mag leiden. O, dan is er hulp en troost. Dan is daar de belofte van vergeving en verzoening. Dan reikt in Christus God Zelf de wenende de hand.


Looft Hem, Die u, al wat gij hebt misdreven,
Hoeveel het zij. genadig wil vergeven:
Uw krankheên kent, en liefderijk gemeest!


Dan breidt Hij Zijn armen uit naar de verloren zoon, die met smeking en geween aan Zijn voeten neervalt. Als het maar mag komen tot die traan van verootmoediging: ”Heere, ik heb tegen U, tegen U alleen gezondigd.” Dan zullen Gods vertroostingen in Christus de bedroefde ziel verkwikken. En God zal alle tranen van hunne ogen afwissen.

En God zal... . ! Dat ziet op de toekomst. Op de toekomst der eeuwigheid, die voor al Gods kinderen eens zal aanbreken.

Hier reeds worden hun tranen door de tranen van Christus, om hunnentwil vergoten, bij tijden zo heerlijk gedroogd, zodat ze psalmen kunnen zingen in de nacht, en gezongen mag worden in verwondering: ”Gij hebt mijn weeklacht en geschrei, veranderd in een blijde rei!”

Maar straks: God zal alle tranen van hunne ogen afwissen. Afwissen. Volkomen. Er blijft geen traan meer over. Afwissen. Voorgoed. Voor eeuwig.

Hier nog met tranen zaaien. Maar straks met gejuich maaien. Dan geen zonde meer, die hier nog altijd scheiding veroorzaakt. Dan ook geen gevolgen van de zonde meer. Daar zal niemand meer zeggen: ”ik ben ziek”, want daar is vergeving van ongerechtigheid. Alle tranen afgewist! Er is geen plaats en geen oorzaak voor tranen meer. Want de bruiloft des Lams is gekomen. En ze duurt eeuwig!

Zie, de tabernakel Gods is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn. En Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen. Zalig, die treuren. Want zij zullen vertroost worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1986

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Geen tranen meer!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1986

Bewaar het pand | 6 Pagina's