Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voorwaarts ... !

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voorwaarts ... !

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Voor het Nieuwjaar:

Daar klinken in onze wereld van oorlogen en geruchten van oorlogen, heel wat commando’s. Doch al deze commando’s bedoelen uiteindelijk zelf-handhaving en naastever-nietiging.

Alleen het commando hierboven afgedrukt, is ten leven! Dit commando klonk in bange engten. Het was nog maar drie dagen geleden, dat het volk Israëls was uitgeleid uit het diensthuis van Egypte. Die uitleiding was maar niet zo geschied. Deze had bloed gekost. Alle Egyptenaren hadden hun eerstgeborenen daarvoor moeten geven.

En Israël? Zij hadden de deurposten van hun woningen moeten bestrijken met het bloed van het paaslam. Dus dat had ook bloed gekost. Wel bloed van een ander, maar toch bloed.

Zo is het nog. Een ieder en een iegelijk, die uit het diensthuis der zonde en der wereld wordt uitgeleid, ondergaat dit wonder vanwege geplengd bloed. Uit de BLOED-ver-dienste van het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt, is het dat de Heilige Geest het nieuwe leven indraagt in de dode zondaar. Elke weldaad, die de nieuwgeborene ontvangt, is uit de Borggerechtigheid van de Heere Jezus Christus. Die daar erg in krijgt, verstaat de jubel van de apostel: ”... niet gekocht door goud of zilver, maar door het dierbaar bloed van het onbestraffelijke Lam!”

Wij zeiden, dat dit commando klonk in bange engten. De Heere Zelf leidt in de engte. Doch met geen ander doel, dan om uit de engte uit te halen en in een overvloeiende verversing te brengen. De vuur- en wolkkolom had het volk toch gebracht tussen de hoge rotsgevaarten en voor de rode zee?

Misschien vraagt iemand uwer, maar waarom doet de Heere dit? Wel, de Heere wil Zijn volk in de nood hebben. En nog wel in zulke nood, waarin alle hoop op mensen is afgesneden. De Heere is jaloers op Zijn eer. Hij wil bij Zijn volk de enige Helper in nood zijn. Hij geeft Zijn eer niet aan een ander, noch Zijn lof aan gesneden beelden.

“Roept in de nood tot Mij, uw God en Heer’, dan help Ik u en gij geeft Gode d’ eer”.

Ook Mozes is in diepe nood. Want waar moet het heen? Voor dezee, weerszijden deschier loodrechte wanden van het gebergte en achter de vijand. Mozes zendt noodschoten naar boven. Het S.O.S. is niet van de lucht af.

En het antwoord van het uitzendstation des hemels? “Mozes, wat roept gij tot Mij?!” Het is alsof de Heere zegt: Mozes denk je dat Mijn zaak op het punt staat bankroet te slaan? Denk je dat het er hopeloos bijstaat? Zou Ik opdracht geven om uit Egypte uit te gaan en niet bij machte om Mijn volk te brengen waar Ik het hebben wil? Zeg dat zij voorttrekken!

In het geloof, dat is voor Gods rekening moet de stap gedaan in het......water. En wat leert de ervaring? Dat niet een voet is nat geworden. Voor rekening van de Almachtige God te reizen betekent: ”......Al liep uw pad ook door de zee...... geen golven overstromen!”

Wat zijn wij geloof-arm! Heere, schenk mij dat geloof! Heere, vermeerder dat geloof! Heere, ik geloof, maar kom mijn ongelovigheid te hulp!

Dat mogen onze beden wel zijn in dit pas aangevangen jaar. Voorttrekken....... maar waarheen? Wel naar Kanaän!

Daarom kwam het commando tot de kinderen “Israëls”. Dus niet tot de kinderen “Jakobs”.

Jakob vindt z’n Kanaän hier als hij een marseitje kan maken met een schotel rode moes; als hij met geschilde stokken de buit kan binnenhalen.....

Maar Israël heeft de Pni-el God gezien van aangezicht tot aangezicht en toen is zijn ziel getroost geweest. Israël is ingelijfd bij hen, die hier geen blijvende stad hebben, en daarom halsreikend uitzien, naar de Stad, die fundamenten heeft, waarvan God de Uitdenker en de Uitwerker is. Israël heeft heimwee: “Op Uwe zaligheid wacht ik, o Heere!”

De Israëler zegt op de oudejaarsavond van elk jaar: “ ...... weer 365 dagen dichter bij Kanaän gekomen!”

Uit welk beginsel leeft gij, leef ik?

Uit het Jakobs beginsel des vlezes, of uit het Israëls beginsel des Geestes?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1987

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Voorwaarts ... !

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 januari 1987

Bewaar het pand | 6 Pagina's